Barcelona controlarà l’aforament als mercats municipals amb càmeres zenitals

En total, s’han instal•lat 340 càmeres a 39 mercats municipals de la ciutat per tal de millorar i facilitar la supervisió dels aforaments i la gestió de fluxos

L’Ajuntament de Barcelona compta amb càmeres per gestionar els aforaments a 39 edificis de mercats de la xarxa municipal. Són un total de 340 càmeres zenitals situades al sostre de les zones d’accés que permeten gestionar els aforaments d’aquests equipaments. Aquesta iniciativa ha donat resposta durant aquests mesos a les necessitats generades per la pandèmia.

Les instal•lacions comptabilitzen el nombre de persones que entren i surten del mercat a partir del comptatges de caps presents en l’espai i sense possibilitat d’enfocar les cares. Així, es pot conèixer en temps real l’ocupació total de persones al mercat. Mentre duren les restriccions dels aforaments, les persones usuàries poden visualitzar en les pantalles instal•lades als accessos quin és l’aforament màxim i l’aforament en el moment en què volen accedir al mercat i s’indica clarament la possibilitat d’accedir-hi o no.

A més, també permeten disposar de dades dels accessos als Mercats Municipals per quantificar l’impacte que tenen els equipaments als seus barris i la distribució horària de les visites als diferents espais. Aquestes dades són la base per poder adequar després el funcionament de cada equipament a les necessitats i al ritme d’afluència de la seva clientela.

La instal•lació es va iniciar a l’estiu de l’any passat amb una prova pilot en quatre mercats de Barcelona amb característiques molt diferents, per tal de comprovar la seva idoneïtat en diferents situacions i fer els ajustaments necessaris. Aquests mercats van ser els d’Abaceria Central, Sants, Sarrià i els Encants de Bellcaire. Des d’aleshores, la iniciativa s’ha estès a 35 mercats més. L’actuació ha suposat una inversió d’uns 678.640 euros.

La tecnologia emprada correspon a Hikvision i es gestiona amb un sistema molt intuïtiu amb un software centralitzat. Compta amb una alta fiabilitat i precisió per comptar les persones, els equips tenen una configuració molt flexible.

Aquesta iniciativa forma part del pla de digitalització de Mercats de Barcelona que pretén situar la xarxa de mercats de la ciutat en l’avantguarda tecnològica.

Un pas més en el procés de digitalització dels Mercats Municipals

El Pla de digitalització de Mercats de Barcelona és materialitza en un conjunt de projectes que donen resposta als valors i objectius del Pla Estratègic 2015-2025 i a les noves necessitats dels clients i clientes actuals i potencials. Les tecnologies de la informació reforcen tot el pla de transformació física de la xarxa de Mercats, ja que la modernització de l’espai s’ha d’acompanyar d’una modernització organitzativa i del servei.

Des de fa uns anys, l’actualització de la gestió, dels canals de venda i de la relació amb els ciutadans pels mitjans digitals han de ser els pilars per mantenir el model de xarxa de mercats que ha fet de Barcelona un referent que ciutats de tot el món prenen com a model per a les seves polítiques municipals. Per això, en els darrers mesos s’ha posat en marxa el Pla de Digitalització dels Mercats de Barcelona, que incorpora com a peça destacada la posada en marxa del marketplace únic de tots els mercats de Barcelona.

En concret, es tracta d’una inversió de prop de 2’8 milions d’euros en el període 2020-2023, que contempla actuacions com la instal•lació de les càmeres, la creació d’una eina digital de gestió d’incidències, el desplegament d’una la xarxa de pantalles i microordinadors per a l’emissió d’informació de productes i serveis o la incorporació d’armariets per a la recollida àgil de la compra que aniran vinculats al servei de marketplace.