Barcelona aconsegueix un pic de contaminació inèdit des de l’inici del confinament

La capital catalana sobrepassa els límits de la UE en sis de les seves vuit estacions de mesurament

La ciutat de Barcelona ha aconseguit aquest dijous a les 11 del matí un pic de contaminació per diòxid de nitrogen (NO2) inèdit des de la declaració de l’estat d’alarma per coronavirus el 14 de març, superant els nivells màxims que estableix la Unió Europea (UE) en sis de les seves vuit estacions de mesurament.

Concretament, segons dades de la Generalitat recollides per Europa Press, les estacions de Gràcia (122 micrograms per metre cúbic), Eixample (120), Ciutadella (114), Poblenou (77), Vall d’Hebron (65) i Sants (55) han sobrepassat aquest 21 de maig al matí el límit europeu anual de 40 micrograms de NO2 per metre cúbic d’aire.

Es tracta dels valors de pol·lució més alts detectats a la capital catalana des de l’inici del confinament per Covid-19, encara que no és la primera vegada que la ciutat ha superat els límits de la UE durant l’estat d’alarma: des de dilluns passat, ha succeït en més de 40 ocasions (un mesurament per hora).

La reducció del trànsit durant els primers dos mesos de confinament han afavorit mínims històrics de contaminació per NO2 a la ciutat de Barcelona: les dades de març i abril d’aquest any han estat, segons dades de la plataforma Contaminació Barcelona, els més baixos des que es tenen dades –19 i 27 micrograms per metre cúbic, respectivament–.

Malgrat això, l’augment de la circulació de cotxes i camions en les últimes jornades han encaminat la ciutat a nivells de pol·lució similars als d’abans del confinament: “Encara estem per sota dels nivells que hi havia abans de l’estat d’alarma, però el trànsit ja ha crescut en un 30% des del seu punt més baix en els últims mesos”, ha explicat a Europa Press el coordinador de Contaminació Barcelona, Miquel Ortega.

TRÀNSIT I ANTICICLÓ
L’augment de la contaminació a Barcelona aquest dijous pot respondre, segons Ortega, a dos factors: un augment de les emissions causades pel trànsit rodat, i unes condicions atmosfèriques que eviten la dispersió dels gasos contaminants que es produeixen a peu de carrer.

“Des de dilluns passat tenim un anticicló damunt que fa que la contaminació no es dispersi; cosa que, unit al progressiu increment del volum de trànsit, fa que les emissions estiguin pujant i hagin arribat el seu màxim en el confinament”, ha exposat aquest físic i ambientòleg.