Barcelona restringeix el trànsit pel retorn del Barça al Camp Nou

L’Ajuntament confia que el retorn del Barça al Camp Nou sigui compatible amb una mobilitat més sostenible i una millor convivència amb els barris

20 de novembre de 2025 a les 20:06h

Barcelona es prepara per al retorn del FC Barcelona a l’Spotify Camp Nou amb un dispositiu especial de mobilitat que canviarà de manera notable la circulació al voltant de l’estadi els dies de partit. A partir d’aquest dissabte, l’Ajuntament restringirà el trànsit al carrer de Mejía Lequerica i als entorns del carrer de Felipe de Paz, amb controls d’accés per limitar-hi el pas als residents, usuaris d’aparcaments i serveis essencials.

De moment, aquestes restriccions es faran amb senyalització específica i presència de la Guàrdia Urbana, però el consistori ja ha licitat l’adquisició de càmeres de control de matrícules per automatitzar el sistema a partir del 2026. L’objectiu és consolidar zones d’accés restringit que redueixin el trànsit d’especulació d’aparcament i garanteixin la tranquil·litat dels veïns en dia de partit.

Pla de Mobilitat Sostenible per a un estadi de 45.000 espectadors

Aquest dispositiu s’emmarca en el Pla de Mobilitat Sostenible elaborat per l’Ajuntament de Barcelona per a la reobertura progressiva de l’Spotify Camp Nou. Dissabte, en el primer partit a l’estadi, la capacitat màxima serà de 45.000 espectadors, lluny encara dels més de 99.000 assistents que podia acollir abans de les obres.

La tinenta d’alcaldia de Mobilitat, Laia Bonet, ha subratllat que la tornada del Barça és una “bona notícia” i ha remarcat que fa mesos que el consistori treballa perquè la mobilitat dels aficionats sigui “endreçada” i compatible amb la vida quotidiana dels barris de l’entorn. El pla, ha insistit, vol assegurar la convivència entre l’activitat del club i la mobilitat “imprescindible” dels veïns.

Les mesures s’han treballat amb les associacions veïnals de les Corts, que aquest dijous han estat informades dels detalls del dispositiu. La implementació serà gradual i s’anirà adaptant a les diferents fases d’obertura del nou estadi.

Veïns amb pas garantit i trànsit forà reordenat

Un dels pilars del pla és garantir que els residents als carrers més pròxims al Camp Nou puguin accedir a casa seva en tot moment i amb qualsevol mitjà de transport, també en vehicle privat, sense haver de canviar els seus recorreguts habituals.

Per això, el carrer de Mejía Lequerica deixarà de ser una drecera per esquivar la Gran Via de Carles III i la travessera de les Corts, i quedarà reservat a veïns, usuaris de pàrquings i serveis públics. El mateix passarà a l’àmbit de Felipe de Paz —entre travessera de les Corts, Gran Via de Carles III, avinguda de Madrid i Riera Blanca—, on sovint el trànsit quedava col·lapsat per conductors que buscaven aparcament els dies de partit.

Pel que fa als vehicles forans, els itineraris d’entrada i sortida es canalitzaran principalment pel perímetre format per l’avinguda Diagonal i la Gran Via de Carles III, des d’on es podrà accedir als aparcaments privats de la zona. Els cotxes que es dirigeixin directament a l’aparcament de l’estadi entraran per l’avinguda del Doctor Marañón i el carrer d’Arístides Maillol.

Una de les principals novetats per al veïnat és que l’avinguda Doctor Marañón es mantindrà oberta en tots dos sentits perquè els residents hi puguin circular i arribar al seu domicili en qualsevol moment, també durant el partit.

Càmeres de control i set punts de restricció fixa

Mirant a la temporada vinent, el Pla preveu la instal·lació de set punts permanents de control de trànsit amb càmeres de lectura de matrícules. S’ubicaran a:

  • El carril bus en sentit contrari de la travessera de les Corts

  • Cruïlla de Benavent amb travessera de les Corts

  • Comte Güell amb travessera

  • Pintor Pahissa amb Riera Blanca

  • Regent Mendieta amb Arizala

  • Arizala amb Felipe de Paz

  • Carril bus en sentit contrari de l’avinguda de Madrid

Aquestes càmeres permetran automatitzar les restriccions i limitar l’accés en dia de partit només a residents i serveis. Fins que el sistema entri en funcionament, la regulació es farà amb senyalització i dispositius de la Guàrdia Urbana.

Més espai per als vianants i aparcament ordenat de motos

L’Ajuntament i el Barça van fixar fa un any un objectiu clar: que dues terceres parts dels aficionats arribin a l’estadi a peu o en transport públic. Segons Bonet, “l'objectiu principal és que l'arribada a l'estadi es faci a peu. Aquesta és la primera crida”, i per això s’han dissenyat itineraris segurs i amplis per a vianants.

Es preservaran les voreres principals per als desplaçaments a peu, especialment a l’avinguda Joan XXIII, travessera de les Corts, Gran Via de Carles III, Cardenal Reig, Arístides Maillol i Mejía Lequerica. L’Ajuntament impulsarà una campanya específica per evitar que les motos hi aparquin i envaeixin l’espai dels vianants.

En paral·lel, s’habilitaran fins a 3.000 places per a motocicletes a l’entorn del Campus Sud de la Zona Universitària. D’aquestes, 1.000 seran permanents i 2.000 s’activaran només els dies de partit, aprofitant el solar adjacent al parc de la Bederrida, que s’obrirà de forma puntual per a aquest ús.

En un radi d’1,5 km del Camp Nou, hi ha capacitat per a uns 8.000 turismes en aparcaments soterrats i 1.500 places en via pública, la qual cosa ha de contribuir a reduir l’aparcament incívic i l’ocupació irregular de voreres.

Autocars, taxis i PMR: operativa específica en dia de partit

El Pla també reordena la circulació d’autocars de penyes i grups organitzats. Els vehicles descarregaran els passatgers al tram superior del carrer de Martí i Franquès, prop de la Diagonal, i estacionaran al solar del Barça on hi havia l’antic Miniestadi, accedint des de la rotonda de Doctor Marañón amb Arístides Maillol i Joan XXIII.

Per a la recollida, els autocars es col·locaran durant la segona part del partit ocupant un carril d’estacionament i un de circulació de pujada a Doctor Marañón, així com un carril de l’avinguda Diagonal. Això permetrà que, en acabar el partit, els aficionats hi puguin accedir ràpidament sense bloquejar els itineraris veïnals i mantenint intacta la ruta de la línia de bus V1, que connecta Les Corts i Sants-Montjuïc amb l’Hospital Sant Joan de Déu.

Pel que fa als taxis, el dispositiu concentrarà el servei en una gran parada al carrer de Menéndez y Pelayo, molt pròxim a l’estadi i amb sortides ràpides cap a la Diagonal i la resta de la ciutat. Es mantindran també els espais reservats per a serveis públics ja existents a l’entorn.

Les persones amb mobilitat reduïda (PMR) disposaran de places reservades al tram final del carrer de Martí i Franquès i en punts concrets d’Arístides Maillol i travessera de les Corts, per facilitar l’accés amb el mínim desplaçament a peu.

Transport públic reforçat i ajustos viaris estructurals

El dispositiu es complementa amb un reforç del transport públic els dies de partit. L’estadi quedarà servit per tres línies de metro (L3, L5 i L9S/L10S), tres de tramvia (T1, T2 i T3), deu línies d’autobús urbà i més d’una vintena de línies metropolitanes i interurbanes que connecten amb el Barcelonès, el Baix Llobregat i el Garraf.

A més del dispositiu específic de partit, el Pla incorpora millores estructurals de trànsit, com el canvi permanent a doble sentit del carrer de Carles Ferrer i Salat i l’ampliació a dos carrils de la rotonda del camí de la Torre Melina amb l’avinguda de Xile, per alleugerir la pressió circulatòria a l’entorn i especialment cap a l’Hospitalet de Llobregat.

Amb tot aquest paquet de mesures, l’Ajuntament confia que el retorn del Barça al Camp Nou sigui compatible amb una mobilitat més sostenible i una millor convivència amb els barris de Les Corts i l’entorn immediat de l’Espai Barça.