L'Ajuntament de Barcelona ha resolt el concurs per a la promoció, construcció i gestió de tres promocions d'habitatge protegit als barris de la Marina del Prat Vermell, i Diagonal Mar i el Front Marítim del Poblenou. En total, es preveu construir 406 habitatges de lloguer assequible. Així ho ha explicat el tinent d'Economia, Jordi Valls, a la Comissió d'Economia, on s'ha aprovat adjudicar els drets de superfície dels tres solars municipals que van sortir a concurs públic. Segons ha detallat el consistori, les dues empreses licitadores guanyadores són la UTE Fundació Família i Benestar Social-Fundació Iniciativa Social.
La primera gestionarà el solar del carrer Acer 2-4, on segons Valls es faran 43 habitatges. D'altra banda, l'empresa Built 4 Speed, gestionarà les promocions dels solars del carrer Ascó, 17- 27, i el carrer Llull 355-363, que sumaran la majoria dels habitatges.
L'adjudicació ha tirat endavant amb el vot favorable del PSC, Junts, PP i l'abstenció de BComú, ERC i Vox. Comuns i republicans s'han abstingut perquè consideren que qui hauria de produir habitatge en sòl públic és l'administració pública, si bé han coincidit que és una bona notícia que els solars es destinin a habitatges de lloguer assequible. Valls ha agraït els suports i ha reconegut que cal producció pròpia però també ha afegit que la capacitat és "limitada" i per això, ha dit, cal la implicació del sector públic però també privat.
Dret de superfície fins a 90 anys
L’Ajuntament cedirà el dret de superfície dels tres solars per un període de 75 anys, que es podrà prorrogar fins a un màxim de 90. D'aquesta manera, el sòl continua sent propietat municipal i passat el termini, el consistori serà propietari també d’allò que s’ha construït sobre el terreny. La previsió és que la cessió dels drets de superfície es realitzi a principis de l’any vinent i que les obres d’aquestes promocions comencin al llarg de l’any 2027.
Tots els habitatges es destinaran a règim de lloguer assequible i els adjudicarà el Consorci de l’Habitatge de Barcelona entre les persones que estiguin inscrites com a sol·licitants al Registre d’Habitatge de Protecció Oficial de Barcelona.
Es tracta d'un concurs públic, impulsat per l’Institut Municipal de l’Habitatge i la Rehabilitació (IMHAB), que es va publicar al gener d’aquest mateix any, on van sortir a licitació un paquet de tres solars municipals, en dret de superfície, destinats a la promoció, construcció i gestió de 406 habitatges protegits en règim de lloguer assequible a la ciutat. Ha estat el primer concurs obert a tots els agents i actors implicats en la construcció d’habitatge, independentment de la seva naturalesa privada o pública, amb l’objectiu d’augmentar el parc públic d’habitatge protegit a la ciutat i accelerar-ne la construcció.
Concurs obert a tothom
L'Ajuntament ha apostat per obrir la construcció d’habitatge protegit al màxim d’operadors possibles buscant eines de col·laboració actives entre el sector públic i la iniciativa privada amb l’objectiu "d’accelerar i agilitzar" la construcció d’habitatge protegit.
En total, s’han presentat 13 propostes. Els criteris d’adjudicació han prioritzat les propostes d’acompanyament social de les famílies adjudicatàries dels immobles, la disponibilitat d’un servei de consergeria que també faci manteniment de l’edifici o les gestions de conservació, manteniment i rehabilitació dels edificis mitjançant inspeccions tècniques, o la proposta arquitectònica del tipus d'habitatge i la seva distribució.
