Barcelona reobre la Zona de Banys del Fòrum després d’una reforma de 2,1 milions d’euros

L’espai estrena millores en accessibilitat, seguretat i biodiversitat, amb la naturalització de l’illa Pangea i una nova guingueta social

16 de juny de 2026 a les 15:43h

L’Ajuntament de Barcelona i BCASA amb la col·laboració de l’Institut de Parcs i Jardins, ha completat les actuacions del Pla de millora de la Zona de Banys del Fòrum com a desplegament del Pla de Sostenibilitat Turística en Destí Barcelona. L’espai ja és obert al públic i disposa dels serveis de vigilància i suport al bany totalment operatius.

Aquest projecte, que es va iniciar el setembre de 2025, ha suposat una inversió de 2,12 milions d’euros i ha comptat amb el finançament dels fons europeus Next Generation.

Les principals actuacions del Pla de Sostenibilitat Turística en Destí Barcelona a la Zona de Banys del Fòrum prioritzen la seguretat, l’accessibilitat, la naturalització de l’espai i l’adaptació al canvi climàtic. Aquestes millores permeten crear una oferta de serveis turístics transversal, inclusiva i centrada en el benestar de la ciutadania.

Concretament, les actuacions de millora de l’espai han estat la renovació i adequació de la urbanització i les infraestructures per resoldre les deficiències d’accés, conservació d’equipaments i seguretat de les persones usuàries. Entre les intervencions principals, destaquen l’enderroc del dic, l’adequació de la rampa d’accés, la renovació de la xarxa submarina de seguretat i la substitució de baranes i paviments.

Per reforçar la seguretat i el benestar de la ciutadania, s’han aplicat diverses millores a l’espai. Hi destaquen l’augment de la permeabilitat visual a les dutxes i a les baranes d’acer de protecció, així com l’eliminació de punts cecs als lavabos públics amb l’obertura frontal dels accessos. També s’ha reforçat la vigilància amb la reubicació de la torre actual i la incorporació d’una de segona.

En relació amb les millores de l’accessibilitat s’ha implantat una rampa d’accés a l’aigua per eliminar les barreres arquitectòniques i garantir l’accessibilitat autònoma, dotant la zona d’un punt d’inclusió social.

 

Naturalització de l’espai

Per promoure la restauració mediambiental de la Zona de Banys del Fòrum i fer-la més resilient al canvi climàtic, s’ha augmentat la vegetació als parterres inferiors de la part inferior de la Zona de Banys. Les plantes actuals s’han substituït per espècies litorals autòctones, molt més adaptades a l’ambient salí i a les noves condicions climàtiques.

Però l’actuació més destacada ha estat la naturalització de l’illa Pangea amb la transformació en un espai de qualitat per a la biodiversitat marina, contribuint a la millora de l’ecosistema local i la presència d’aus marines.

L’illa de Pangea és un espai en procés de naturalització on s’estan establint espècies pròpies dels ambients litorals mediterranis. Tot i ser una illa artificial, amb el temps ha anat sent colonitzada per vegetació i, sobretot, per aus marines i litorals. Entre elles destaca el corriol petit, el bernat pescaire, el martinet blanc, el blauet, el corb marí gros, les gavines i el corb marí emplomallat.

Pel que fa a la vegetació, de forma espontània han arribat algunes espècies autòctones adaptades a la salinitat, com el rave de mar, el jonc boval, el tamariu i el fonoll marí.

Per garantir la tranquil·litat de l’entorn és essencial preservar aquest refugi natural, evitant la presència humana que espanta les aus i pot provocar l’abandonament dels nius en plena època de cria, per aquesta raó està prohibit accedir a l’illa nedant ni amb embarcacions o elements flotants.

S’instal·laran unes torretes divulgatives amb tota la informació, per donar a conèixer a la ciutadania la transformació de l’espai i la riquesa de biodiversitat existent a l’Illa Pangea.

 

Servei de dinamització social

Es consolida el Servei de dinamització social de la Zona de Banys del Fòrum. Aquest servei ofereix un programa d’activitats, per a tots els públics, amb una clara funció socioeducativa, d’inclusió i de treball comunitari, especialment adreçat a col·lectius vulnerables.

La programació incorpora la perspectiva de gènere, promou el respecte per l’entorn i combina propostes terrestres i marines, tot prioritzant la pràctica esportiva i el coneixement del medi marí.

Aquesta iniciativa contribueix a fer de la Zona de Banys del Fòrum un punt d’interès clau i de qualitat per a la ciutadania i el turisme. Actualment, el projecte es troba en fase d’adjudicació de la nova licitació, i es preveu que el servei s’iniciï el 15 de juliol i s’allargui fins al 13 de setembre.

Durant l’estiu del 2025, un total de 1.118 persones van participar en les activitats d’aquest servei, una iniciativa que ha aconseguit transformar la zona en un espai segur, inclusiu i comunitari.

 

Instal·lació d’una guingueta social

Per millorar l’experiència de les persones que visiten la Zona de Banys del Fòrum, aquest estiu s’instal·larà una guingueta bar, ara en procés d’adjudicació, que neix amb un enfocament integrador dissenyat per acollir projectes de dinamització social. L’equipament disposarà d’un lavabo públic adaptat i una pèrgola.

Amb l’objectiu de promoure un entorn saludable, en aquesta guingueta no es permetrà vendre begudes alcohòliques ni es podrà fumar a la zona de terrassa. Així mateix, s’afegirà al model sostenible de la resta de guinguetes de platja amb la implantació del sistema de dipòsit, devolució i retorn del got reutilitzable per a les begudes per emportar.

Aquest sistema funcionarà mitjançant un dipòsit d’un euro per cada got —el qual tindrà un disseny propi de la guingueta— que es retornarà íntegrament un cop la persona usuària lliuri el recipient. Aquest mecanisme aconsegueix dotar de valor el got i evita que s’abandoni a l’espai públic, reduint la generació de residus.