L’Ajuntament de Barcelona fa un pas decisiu per reduir la burocràcia amb la implantació d’un nou model de gestió integrada dels ajuts d’infants i joves per a les activitats extraescolars esportives, de tardes educatives, i de les vacances d’estiu.
En el marc del Pla Fàcil de simplificació administrativa, aquest nou model reduirà al màxim els tràmits i unificarà els criteris per sol·licitar els ajuts que promou l’Ajuntament de Barcelona. Fins ara, les famílies havien de repetir una feixuga gestió administrativa per cada infant o jove i per cada activitat. A partir del gener de 2026, només caldrà fer la sol·licitud una única vegada per a tota la unitat familiar: servirà per a totes les activitats al llarg de l’any, ja siguin casals d’estiu, extraescolars esportives o tardes educatives.
Calendari de tramitació
La sol·licitud del nivell de l’ajut s’haurà de tramitar entre el 15 de gener i l’11 de febrer de 2026. Aquest serà el període en el qual les famílies hauran de presentar la documentació per poder sol·licitar ajuts econòmics quan arribi el moment de la inscripció a les activitats extraescolars esportives o culturals, o bé als casals d’estiu de 2026. Fer la sol·licitud abans o després dins d’aquest període no donarà cap prioritat: Totes les peticions tindran el mateix tractament, independentment del dia en què es presentin dins del termini, per tal d’evitar embussos en les cues del portal de tràmits.
Com funcionarà el nou tràmit?
Amb aquest tràmit únic, que només es podrà fer en aquest període entre gener i febrer, l’Ajuntament assignarà a cada família el nivell d’ajut que li correspongui i que li servirà per a totes les campanyes de l’any.
Cada família rebrà un codi d’identificació per cadascun dels infants i joves de la unitat de convivència. Aquest codi servirà per sol·licitar l’ajut per una activitat de cada campanya a la qual s’inscriguin, i al llarg de tot l’any: en la campanya de vacances d’estiu, per les extraescolars de tardes educatives, o bé per a les extraescolars d’esports.
Per tant, no caldrà fer tota la tramitació de la sol·licitud de l’ajut econòmic en cada campanya d’activitats. Això només s’haurà de fer un cop a principis d’any. Això permetrà demanar l’ajut en el moment de la inscripció a les activitats amb un tràmit del tot simplificat.
L’assignació del nivell d’ajut tindrà les mateixes característiques que fins ara: Podrà ser fins al 30% del cost de l’activitat, fins al 60%, o bé fins al 90%, en funció dels ingressos de la unitat de convivència.
Beneficis per a les famílies i l’administració
Aquest nou model redueix significativament la càrrega administrativa per a tothom. La ciutadania simplifica en una única gestió la tramitació de totes les sol·licituds d’ajuts que abans havien de fer per a cada activitat i per cada infant. L’administració, per la seva banda, veu reduït de forma dràstica el volum de tràmits i l’anàlisi de documentació presentada per les unitats de convivència. L’Ajuntament calcula que amb el model de gestió actual el volum de sol·licituds que es tramiten amb la suma de les tres campanyes d’ajuts s’aproxima als 50.000 expedients corresponents a les sol·licituds de 28.500 unitats de convivència.
A més, el guany en l'àmbit intern és notable:
- Unificació de criteris per a tots els ajuts.
- Integració dels òrgans gestors, que fins ara estaven separats per tipus d’activitat.
- Gestió centralitzada de dades, que millora l’eficiència i la transparència.
Comunicació més àgil amb les unitats de convivència
El nou model també millora la relació amb les unitats de convivència.
- Canals múltiples: tràmits presencials en els punts de suport habilitats, línia telefònica centralitzada al 010, plataforma en línia i servei de xat de l’oficina virtual de tràmits.
- Notificacions proactives: l’Ajuntament enviarà missatges personalitzats per informar sobre el procés i les campanyes.
- Seguiment de tot el procés: les famílies podran consultar el detall del nivell de l’ajut assignat, accedir al codi, seguir l’estat del procediment i les actualitzacions de les campanyes, així com consultar resolucions i publicacions.
Benefici per a les entitats habilitades
Aquest nou sistema també aporta avantatges a les entitats que organitzen les activitats. El coneixement anticipat del volum d’ajuts econòmics permet a l’Ajuntament planificar amb prou previsió per avançar els pagaments a les entitats, evitant que hagin de finançar inicialment els costos de les activitats becades.
Un cop assignat el nivell d’ajut a la unitat familiar, el procediment per inscriure la mainada i el jovent a les activitats seguirà el calendari habitual. L’Ajuntament avisarà directament les persones que han tramitat la sol·licitud dels ajuts econòmics. Per a cada campanya rebran una notificació de l’Ajuntament sobre el període d’inscripció a les activitats i el recordatori del codi de l’infant o jove amb un enllaç que facilitarà la tramitació de la inscripció.
Les inscripcions a les activitats de la campanya de vacances d’estiu es faran entre els mesos d’abril i maig de 2026. I les inscripcions per a les activitats de les campanyes d’extraescolars esportives, i de tardes educatives es faran en el període de setembre i octubre de 2026. En aquests períodes les unitats de convivència només hauran d’introduir el seu codi per sol·licitar l’ajut, a banda del codi de l’activitat que els facilitarà l’entitat organitzadora.
Aquest nou sistema implica separar el moment de l’assignació del nivell de l’ajut econòmic del moment de la inscripció a l’activitat i la sol·licitud de l’ajut econòmic. Abans, les unitats de convivència feien la inscripció a l’activitat i la sol·licitud de l’ajut sense saber quina assignació d’ajut rebrien. El fet de fer-ho ara separadament els permetrà conèixer quin és el nivell d’ajut que tenen assignat quan facin les inscripcions, i per tant quin suport econòmic obtindran de l’Ajuntament.
