Dimarts, 24 de juny de 2025
És notícia

Barcelona recapta gairebé 100 milions d’euros en multes de trànsit el 2024

Avatar photo
L’Ajuntament imposa gairebé 2 sancions cada minut, la gran majoria a turismes, però amb una forta pujada de les motocicletes
tunel-rovira-barcelona

L’Ajuntament de Barcelona va imposar més de 900.000 sancions de trànsit l’any passat, una mitjana de gairebé dues multes cada minut, i es van recaptar prop de 100 milions d’euros, segons les darreres dades disponibles. Són xifres superiors a les de l’any 2023 —un 4% més de sancions, i un 1% més de recaptació—, però per sota dels registres del 2022.

La majoria de les sancions són per a turismes, 620.000 en total (el 66%), però les que més han incrementat en termes relatius són les de motocicletes, amb un 15% més de multes i 85.000 infraccions penalitzades. Destaca la baixada per segon any de les sancions per la normativa de Zona de Baixes Emissions (ZBE), que cauen un 30% respecte al 2022. La grua municipal va intervenir amb relació a 60.300 sancions.

Segons les darreres dades municipals disponibles al portal de dades obertes de l’Ajuntament de Barcelona, l’any passat les multes de trànsit a vehicles —tant d’estacionament com de circulació—, van créixer un 4%. En xifres absolutes se’n van imposar 935.565, 35.614 més que el 2023. Això suposa, de mitjana, gairebé dues multes cada minut, cada dia de l’any.

 

Motos, ciclomotors, taxis i bicicletes

Els turismes —que reben dos de cada tres sancions de trànsit a la ciutat— van incrementar un 4% les multes respecte a l’any anterior, amb gairebé 620.000. Juntament amb els turismes, també hi ha hagut increments en les sancions a motos (86.623 infraccions penalitzades, un 15% més), taxis (3.850, un 3,4% més) i camions (21.668 multes, un 2% més).

En canvi, s’han multat significativament menys els ciclomotors (8.001 sancions, un 20% menys), i també han baixat les infraccions sancionades a furgonetes (47.274, un 6% menys) i bicicletes (14.358 multes, un 3,6% menys). El registre municipal inclou també les multes a vianants relacionades amb infraccions de trànsit, que són menys de l’1%, i que registren una petita rebaixa de 351 (2023) a 340 l’any passat.

Comparativa de les multes de trànsit el 2023 i el 2024 a Barcelona, per tipus de vehicle

 

Infraccions lleus en un 52% dels casos

El 52,5% de les sancions són per infraccions de circulació (i estacionament) lleus. Les dades de l’Ajuntament també reporten un 6,7% de multes per incompliment de la normativa de zona de baixes emissions. En concret, es van imposar 62.690 multes, la qual cosa suposa un 9,5% menys que l’any passat i fins a un 30% menys que el 2022. La resta de multes s’identifiquen en anys anteriors en el capítol d’infraccions greus o molt greus, tot i que pel 2024 no consta específicament.

 

29.000 sancions amb pèrdua de punts

El 96% de les sancions de l’any passat no van comportar pèrdua de punts al carnet de conduir dels infractors. Això no obstant, fins a 29.109 multes van derivar en aquesta mena de penalitzacions: 10.256 van comportar la retirada de 6 punts; 2.829, de 4; 5954, de 3; i 5070, de 2.

D’altra banda, la grua municipal va intervenir amb relació a 60.300 sancions, és a dir, en un 6,4% de les multes de trànsit imposades l’any passat a la ciutat. Això és una mitjana de gairebé 7 retirades de vehicle cada hora.

Més de 7 de cada 10 multes s’imposen a través de càmeres de trànsit. N’hi ha un altre 20% que s’emeten mitjançant dispositius electrònics (pda) d’agents de la Guàrdia Urbana, i encara un altre 6,8% en format ‘papereta’.

Taula amb la variació dels imports recaptats pel Consistori en concepte de multes de trànsit a vehicles, per tipus de vehicle

 

100 milions d’euros en sancions

Traduïdes en diners, la ciutat va recaptar l’any passat gairebé 100 milions d’euros en concepte de sancions de trànsit al conjunt de vehicles, un 1% més que l’any 2023. Multes amb un import mitjà de 106 euros, d’acord amb el nombre total de sancions imposades i la recaptació global anual.

D’aquests ingressos, 62,2 milions provenen de sancions a turismes, que sumen gairebé 700.000 euros més que l’any anterior (un 1,1%). La variació més important registrada entre el 2023 i el 2024 és la davallada d’un 20% de recaptació per sancions a ciclomotors, d’1,8 a 1,4 milions d’euros, coincidint amb la baixada percentual de les sancions a aquest tipus de vehicles.

En canvi, puja gairebé un 10% l’import de les sancions a motocicletes, de 9,6 a 10,5 milions, un augment en aquest cas no proporcional al de sancions a aquests vehicles (d’un 15%, com s’ha dit). En sentit contrari, davalla la recaptació per sancions a furgonetes, de 688.000 a 639.000 euros (un 7% menys) i tot-terrenys (916.770, un 5% menys).

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Terrassa obre la convocatòria del Bo Lloguer Jove per facilitar l’accés i el manteniment d’un habitatge

Notícia següent

Trump assegura que els EUA es faran càrrec de la situació a Gaza perquè “molta gent està morint de fam”

Notícies relacionades