Dijous, 4 de juliol de 2024
És notícia

Barcelona defineix un nou pla per atenuar les molèsties del turisme o limitar-lo

Avatar photo
Es reforçarà la vigilància, la neteja i la dinamització veïnal al centre de la ciutat i altres zones massificades

L’Ajuntament de Barcelona ha definit un nou pla de gestió del turisme a la ciutat, que començarà a funcionar aquest mateix estiu, i que es basarà en la definició de 16 Espais de Gran Afluència (EGA). En els quatre anys vinents s’invertiran més de 44 milions d’euros per a 33 mesures com reforçar la vigilància, la neteja, la dinamització veïnal i d’altres per atenuar les molèsties del turisme. Vuit d’aquests espais són més turístics, i d’aquests, tres seran els prioritaris: Sagrada Família, Park Güell i Boqueria. Allà es pretén fins i tot limitar el flux de turistes perquè la seva experiència no sigui decebedora.

Els altres espais turístics són Passeig de Gràcia-Plaça Catalunya, Barri Gòtic, La Rambla, Sant Pere-Santa Caterina-La Ribera i la Barceloneta. La resta, amb més presència de residents, són la Rambla del Poblenou, el Front Litoral, el Parc del Fòrum, les Glòries, el Turó de la Rovira, el Mercat de Sant Antoni, Montjuïc-Poble Sec i el Camp Nou.

El pla de gestió dels EGA té en compte les particularitats de cada zona, però també fixa un únic model de governança. L’objectiu del Pla d’EGA implica minimitzar les externalitats negatives que l’activitat turística pot generar en determinats moments i, a la vegada, garantir que el turisme “segueix aportant riquesa i dinamisme”. El Pla d’EGA que s’ha començat a desplegar ara vol definir un model específic per a les zones de la ciutat que experimenten una major afluència de persones, siguin residents o visitants.

Els 16 EGA concrets tenen en comú que suporten una ocupació i saturació de l’espai públic amb un gran volum de mobilitat i fluxos, han viscut una transformació d’activitat i usos amb predominança d’aquells enfocats al visitant i, fins i tot, mantenen una certa dificultat per desenvolupar l’activitat quotidiana i la vida comunitària. Entre tots ells, però, hi ha EGA que no es consideren de caràcter principalment turístic, atès que ja presenten una elevada activitat vinculada a les persones residents.

La definició dels EGA i del seu model de governança ha arrencat amb la priorització de tres zones dins de les quals ja s’han començat a implementar mesures, perquè són igualment les que presenten una major afluència de visitants: l’entorn de la Sagrada Família, el Park Güell i la zona compresa entre el Mercat de la Boqueria i la plaça de La Gardunya. En total, la posada en marxa del Pla d’EGA i la priorització dels tres primers espais suposa el desplegament de 33 accions concretes i una inversió de com a mínim 44,2 milions d’euros en aquest mandat.

Entre les mesures de ciutat, per exemple, hi ha la creació d’una Oficina de Coordinació Tècnica dels EGA que gestiona l’empresa municipal Foment de Ciutat conjuntament amb la Direcció de Turisme de l’Ajuntament i amb un pressupost de 150.000 euros anuals, la creació d’una oficina de dades EGA per conèixer i analitzar correctament els impactes en aquests entorns, o bé la dotació de recursos extraordinaris per a desenvolupar mesures en aquests EGA i que s’ha xifrat en 1 milió d’euros anuals que provindran de l’Impost sobre les Estades en Establiments Turístics (IEET).

En l’àmbit de ciutat, el Pla d’EGA també suposa l’ampliació de la dotació d’agents cívics fins als 70 efectius durant la campanya d’estiu respecte als 58 que hi ha la resta de l’any; la posada en marxa d’un programa de suport al comerç de proximitat en aquests espais; la intensificació durant aquests mesos de la campanya de control de la venda ambulant o bé els reforços dels operatius de neteja i seguretat, entre d’altres.

En el cas dels EGA prioritzats, des d’aquest mateix estiu a l’entorn de la Sagrada Família s’ha començat a treballar en la definició del projecte d’urbanització dels carrers Provença i Marina i de millora dels accessos al metro, amb la previsió de destinar-hi 11 milions d’euros; la inversió d’uns 2,75 milions d’euros per a la reforma de la plaça Pablo Neruda; la reordenació de l’espai públic i dels elements urbans existents al voltant del temple amb un cost d’uns 150.000 euros; el soterrament de línies aèries de subministrament amb 800.000 euros; mesures de suport al comerç de proximitat per enfortir l’Eix Avinguda Gaudí o bé l’anàlisi de l’accessibilitat a la zona; així com d’altres que ja s’han posat en marxa com per exemple la reordenació de l’estacionament d’autocars turístics que s’ha fet.

Pel que fa a l’EGA Gardunya-Boqueria, està previst destinar 1,8 milions d’euros a la millora dels Jardins del Doctor Fleming i intervencions puntuals a la plaça de La Gardunya; la contractació de quatre nous agents cívics al Mercat de la Boqueria i els seus entorns; la reforma i consolidació del porxo dels jardins de Rubió i Lluch i la façana del recinte del carrer de l’Hospital; a banda d’un pla específic per canviar les dinàmiques de convivència i seguretat a la plaça de La Gardunya.

Finalment, i pel que fa a l’EGA del Park Güell, algunes mesures previstes en el pla ja s’han presentat recentment, com l’ampliació de l’àrea de restricció del trànsit al barri de la Salut, la reordenació de les parades de taxi, la introducció de reforços en les línies de bus 24, V29 i 116 –aquesta última s’ha eliminat de les aplicacions d’enrutament–, així com la instauració de la venda d’entrades únicament per internet.

El Pla d’EGA contempla també altres mesures com la inversió d’uns 7 milions d’euros per a la reurbanització dels entorns del Park Güell, com el carrer del Torrent del Remei, la Font del Carbó o la connexió del carrer del Repartidor amb el passatge Turull. El Pla també preveu l’adquisició de La Miranda com a equipament públic al barri de la Salut per consolidar-lo com a espai cultural i comunitari del barri.

Campanya de comunicació

El Pla d’EGA neix igualment amb una campanya de comunicació específica adreçada als turistes i que és visible a la ciutat des d’aquesta setmana. Amb el lema principal ‘Barcelona, our home. And yours’ i el subtítol de ‘Everyone is welcome. Be respectful and you’ll be respected’, aquesta campanya de turisme responsable podrà veure’s en diferents formats i indrets de la ciutat fins a finals d’aquest mes d’agost. La campanya, amb un pressupost d’uns 400.000 euros, conté un decàleg de set consells concrets que pretenen conscienciar les persones visitants de la necessitat de respectar les normes.

Amb aquest missatge en anglès, es recorda que el veïnat mereix un bon descans nocturn, s’apunta que la població de Barcelona està orgullosa de la seva ciutat i per això es demana als visitants que cuidin la ciutat com ho fa la mateixa població autòctona o bé es recorda la necessitat d’utilitzar l’aigua amb responsabilitat. La campanya vol insistir, doncs, en la necessitat del civisme i la no tolerància davant de conductes que representin molèsties pel veïnat, així com reforçar la projecció de Barcelona a la resta de l’Estat i internacionalment com a referent de model de ciutat del segle XXI.

Els missatges de la campanya seran visibles a les oficines d’informació turística, hotels de la ciutat, mercats municipals, autobusos o bé en cubs instal·lats a la via pública en indrets especialment turístics com són plaça Catalunya, la Sagrada Família, la platja de Sant Miquel, a la zona del Port de Barcelona on desembarquen creueristes o bé la plaça dels Països Catalans, davant l’estació de Sants. Igualment, la imatge serà present a les pantalles de recollida d’equipatge de l’aeroport, estacions de tren, els quioscos de La Rambla, les pantalles dels interiors dels combois del metro i altres canals municipals.

Addicionalment, banderoles i opis a diferents carrers de la ciutat serviran per ampliar-ne la difusió durant els dos mesos vinents, així com canals digitals i mitjans de comunicació. De fet, aquesta derivada digital permetrà que els missatges siguin visibles en diferents pàgines web d’operadors turístics i, per tant, abans del moment de l’arribada i ja des que el visitant prepara el seu viatge. És a dir, l’aposta és que els missatges siguin visibles en diferents indrets i en diferents moments dels propers dos mesos per maximitzar-ne la difusió.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Renfe assoleix el rècord en l’Alta Velocitat amb 118.000 viatgers en un dia

Notícia següent

El Nàstic desplega una pancarta al centre de Tarragona per promocionar el play-off

Notícies relacionades