Barcelona ofereix educació financera per a persones grans

Aquestes sessions han de permetre explicar els seus drets

Gent gran. Imatge pròpia

L’Ajuntament de Barcelona iniciarà el 4 d’octubre les sessions ‘Educació financera per no deixar ningú enrere’ per a persones grans i el seu entorn proper als deu districtes de la ciutat, en una iniciativa de les regidories de Comerç i Consum i Persones Grans. Aquestes sessions han de permetre explicar els seus drets davant les entitats financeres i serveis bancaris a les persones consumidores, aprofundir en com evitar l’exclusió dels serveis financers d’alguns col·lectius, i proporcionar consells de prevenció i de seguretat.

Per al regidor d’Infància, Joventut, Persones Grans i Persones amb Discapacitat, Joan Ramon Riera, “el posicionamient de negoci de les entitats bancàries no pot anar en detriment dels drets als seus client, especialment en aquells sectors més vulnerables”. “L’Ajuntament ha iniciat, més enllà de negociacions amb els bancs per minorar els efectes negatius a la població del disseny de la nova banca, accions per reduir la bretxa digital, formació en banca digital així com col·laborar en el disseny i desenvolupament d’un  marc legal encara més garant dels drets als clients financers”, ha celebrat. Tot, ha afegit, amb un sol objectiu: garantir els drets de la ciutadania i donar suport per trencar la bretxa digital en sectors altament vulnerables com ara les persones grans o que compten amb alguna discapacitat.

Per la seva banda, Montserrat Ballarín, regidora de Comerç, Mercats, Consum, Règim Interior i Hisenda, ha assenyalat: “Les persones grans i el seu entorn necessiten un reforç formatiu en temes bancaris, per poder actuar amb major seguretat i autonomia. Per això, de la mà del Consell Assessor de la Gent Gran i les Associacions de Consumidors especialitzades, oferim una formació especialitzada i des de la proximitat”.

A la tasca d’informació de l’OMIC que fa de forma permanent i durant tot l’any, s’ha considerat d’especial rellevància, fer una tasca d’educació i prevenció amb aquestes sessions específiques en temes financers a tots els Districtes de la ciutat conjuntament amb dues entitats especialitzades en els drets de les persones consumidores en temes financers, com son AICEC-ADICAE i ASUFIN.

Un element clau perquè aquesta informació arribi a les persones grans és la participació, en alguns casos, de les persones de confiança de l’entorn de la persona gran. Per això, les sessions també estan obertes a persones que vulguin acompanyar la gent gran.

L’educació financera és necessària en tots els col·lectius però en especial entre les persones grans. El sector bancari a Espanya ha reduït la xarxa d’oficines en més d’un 50% i el personal en un 40%. La ràpida transformació tecnològica i digital que estan vivint la banca i la societat en general està reforçant encara més aquesta tendència. Tot plegat està afectant especialment les persones grans, que són les que presenten més dificultats per adaptar-se a les noves tecnologies i pateixen especialment la desaparició de la banca tradicional.

Per ajudar a pal·liar aquests efectes, l’Ajuntament de Barcelona, es va reunir fa uns mesos amb els representants del Consell Assessor de la Gent Gran i les diferents associacions de defensa dels drets de les persones consumidores l’àmbit financer i de serveis bancaris. En el marc d’aquestes trobades, es va comprometre a informar els col·lectius de gent gran sobre els drets de consum davant les entitats financeres, atendre les seves queixes i donar suport presencial a les possibles reclamacions.