Barcelona crea l’Observatori de la Motocicleta per fer aquest mitjà de transport més sostenible i segur

L’Ajuntament, la patronal Anesdor, l’entitat Motoristes per Barcelona i l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit, amb el suport de la DGT, signen un manifest conjunt que posa al centre la seguretat del vianant

30 d'octubre de 2025 a les 19:36h

L’Ajuntament de Barcelona, amb la implicació dels actors principals del sector, impulsa l’Observatori de la Motocicleta, amb l’objectiu de fer més segur i sostenible aquest mitjà de transport. La moto representa el 30% dels desplaçaments en vehicle privat i el 6,2% del total, per la qual cosa és indispensable avançar cap a un model en consonància amb els objectius de la ciutat en matèria de reducció de la sinistralitat i descarbonització, i fer-ho amb consens amb el sector.

La creació de l’Observatori significa una fita en el sector de la moto ja que per primera vegada col·lectius com la patronal del sector Anesdor, l’entitat Motoristes per Barcelona i l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit, P(A)T, signen un manifest de col·laboració permanent amb un objectiu conjunt: implementar i millorar de manera contínua les mesures de seguretat i utilitat de la motocicleta a Barcelona per garantir que les decisions preses responguin a les necessitats reals dels usuaris i de la ciutat. L’elecció de les entitats fundacionals de l’Observatori de la Motocicleta respon al reconeixement històric de les seves aportacions al món de la moto, assegurant la legitimitat i el compromís de tots els actors implicats. A la vegada, l’Observatori rep el suport de la Direcció General de Trànsit (DGT), com a òrgan regulador de la mobilitat a nivell estatal.

El manifest fundacional de l’Observatori posa en primer lloc la defensa, llibertat i seguretat del vianant, com a condició imprescindible per assolir la convivència segura a la ciutat entre els diferents usos i modes de mobilitat. En base això, la funció de l’Observatori serà el de generar propostes i recomanacions que estiguin acordades pels seus membres amb l’objectiu de poder-les aprovar i implementar, i haurà de servir, de manera destacada, per l’establiment de sistemes rigorosos i transparents de recopilació i anàlisi de dades sobre l’ús, la sinistralitat, l’impacte ambiental i les tendències del sector.

Les propostes i recomanacions pivotaran essencialment sobre tres eixos, dirigides tant a motoristes com a la resta de persones usuàries de la via pública, especialment els vianants. En suma, l’Observatori treballarà per la reducció de la sinistralitat viària de les motos, per millorar l’ordenació de l’estacionament d’aquests vehicles i, per últim, per la transició energètica i descarbonització dels vehicles de dues rodes a motor.

L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha presidit la trobada institucional que ha significat la posada en marxa de l’Observatori, amb la participació de la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet; José María Riaño, secretari general d’Anesdor; Jaume Alguersuari, portaveu de Motoristes per Barcelona; i Vicente Sánchez, president de la P(A)T, entre d’altres representants de les entitats.

En la roda de premsa posterior, Bonet ha volgut ressaltar el valor d’agrupar les diferents entitats perquè l’Observatori sigui “’l’eix vertebrador per enfrontar els reptes de seguretat viària, la convivència a l’espai públic i la transició energètica”. “Barcelona és una de les capitals europees amb més presència de la moto, la moto és clau per a molts desplaçaments quotidians”, ha declarat la tinenta d’alcaldia, per això “treballarem conjuntament amb les entitats per implementar mesures que responguin a les necessitats reals de les persones que es mouen en motocicleta a la ciutat”, ha afegit.

Reducció de la sinistralitat viària

El primer repte de ciutat que encara l’Observatori és la reducció del 30% de sinistres amb morts i ferits greus de manera immediata i amb l’objectiu d’arribar a la meitat el 2030. El paquet de mesures que s’han d’implementar amb aquest objectiu obeeix tant a recomanacions de seguretat i responsabilitat del motociclista, com amb aspectes relatius a una infraestructura més adaptada. En aquest sentit, es realitzaran campanyes de sensibilització i de foment de l’ús d’equipament de seguretat com armilles amb airbag, per exemple.

Pel que fa a la infraestructura, s’impulsarà la creació de noves zones avançades de motos a la xarxa bàsica de l’Eixample en aquest mandat, per passar de les 52 que hi ha actualment a tenir-ne 100. A més, s’estudiaran altres mesures com l’ampliació dels abalisaments en túnels urbans, corbes tancades de rondes o amortidors energètics.

Millora de l’ordenació de l’estacionament

L’Observatori ha de servir també per avançar amb consens en l’objectiu del Govern municipal de crear de 24.000 noves places de motos a la ciutat en aquest mandat, 20.000 de les quals en calçada. Aquesta és una mesura destacada amb l’objectiu de garantir que les voreres siguin per als vianants, amb la sensible millora de la convivència que això significa. En aquest mandat, especialment a partir de la modificació de l’ordenança de circulació i la prohibició d’aparcar motos en vorera als entorns escolars i hospitalaris, s’han alliberat 46.500 metres quadrats de vorera.

Des del juny del 2023, l’Ajuntament de Barcelona ha generat prop de 5.000 noves places de motos a la calçada i la previsió és poder multiplicar aquesta xifra fins a les 20.000 amb la implantació de nous criteris de generació de places que a la vegada comportin beneficis associats per al transport públic i la seguretat.

En primer lloc, en aquells carrers amb carril bus i cordó de serveis, s’augmentaria l’amplada del carril bus reconvertint la banda d’estacionament de cotxes a estacionament de motos, de manera que l’autobús guanyaria en espai de circulació. El segon criteri consisteix en ampliar els metres lineals d’estacionament de motos davant de passos de vianants i els guals, fins a 10 i 5 metres respectivament. Aquesta mesura, a més de l’increment de places de motos que això significa, comportaria un sensible augment de la visibilitat i de la seguretat.

En aquest sentit, l’àrea de Mobilitat ha realitzat ja un estudi als barris del Poblenou, l’Antiga Esquerra de l’Eixample i Sant Gervasi – Galvany on realitzar la generació de noves places, amb l’objectiu d’extrapolar-ho a la resta de la ciutat.

Transició energètica i descarbonització

En aquest àmbit, l’Ajuntament de Barcelona es compromet a treballar amb les entitats en l’estudi de noves línies d’ajuts públics per tal d’impulsar la renovació de flotes d’empreses privades com ajuts dirigits a particulars. Barcelona té una llarga estratègia en el foment del vehicle elèctric, amb la xarxa d’Endolla Barcelona, amb l’objectiu de facilitar l'accés universal a la mobilitat elèctrica mitjançant una xarxa pública de més de 1.000 punts de recàrrega, accessible, còmoda i sostenible, impulsada per l’Ajuntament de Barcelona a través de BSM.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit