Barcelona consolida el seu compromís amb la cultura STEAM

Avui s’ha celebrat el Visions STEAM – Fòrum, on més de 1.000 alumnes de 4t d’ESO i Batxillerat han pogut aprendre i experimentar sobre les disciplines STEAM

temps lectura-Temps de lectura: 4 minuts

Barcelona referma el seu paper motor en matèria d’educació amb la consolidació delprojecte Visions-STEAM, organitzat conjuntament per Barcelona de Serveis Municipals(B:SM) i l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica deCatalunya, que han convertit la ciutat en un pol d’innovació educativa al voltant dela cultura STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques). El projecte busca promoure vocacions científiques entre els alumnes d’ESO i Batxillerat, posant una mirada especial en trencar estereotips i potenciar el paper de les noies, destacant referents científics femenins.

Per a aconseguir-ho, tres espais emblemàtics de la ciutat, com són el Parc d’Atraccions Tibidabo, l’Estadi Olímpic Lluís Companys i el Parc del Fòrum, actuen com a vèrtexs d’untriangle virtuós amb activitats de gran format, lúdiques i amb tot el rigor científic, per on ja han passat més de 8.000 alumnes. Aquest any, tot i el límit d’aforament perl’adaptació les condicions sanitàries actuals, participaran del projecte STEAM més de3000 adolescents en el període d’un mes.

Després del Visions-STEAM Anella, celebrat a l’Estadi Olímpic el passat 29 d’abril, iabans del Fisidabo 2k, que tindrà lloc el 28 de maig, avui ha estat el torn del Parc delFòrum, que s’ha convertit en un centre d’experimentació en la 2a edició del Visions- STEAM Fòrum. Hi ha participat 1068 alumnes de 4t d’ESO i Batxillerat de 18 centres diferents, cinc d’ells de l’entorn directe del Fòrum al districte de Sant Martí,contribuint al retorn social de la pròpia activitat, generant sinèrgies amb l’entorn idinamitzant el barri.

Els alumnes han pogut experimentar i aprendre en base als 5 grans pilars didàctics enque s’han estructurat les activitats: biologia, física, matemàtiques, química i tecnologia. Enguany, s’han adaptat les activitats per garantir en tot moment la seguretatdels participants i s’han seguit en tot moment els protocols sanitaris establerts.

Els alumnes han estat acompanyats per una cinquantena de monitors, estudiants de la UPC, pel professor Luis Carlos Pardo, del Departament de Física de la UPC, coordinador de la iniciativa juntament amb Artur Paz. Són ells i elles qui han dissenyat i pensat lesactivitats que s’han realitzat, aquest any parant especial cura en explicar qüestions relacionades amb les malalties infeccioses o la vacunació, arran de la pandèmia de la Covid-19. Es tracta, per tant, d’una jornada feta per alumnes i per a alumnes, aconseguint així una proximitat que ha afavorit encara més l’experiència de l’aprenentatge.

Una de les activitats de més actualitat ha estat la que s’ha realitzat al voltant de la pandèmia, dintre de l’eix Cervell, realitzada en col·laboració amb Daniel López Codina,del grup de recerca de la UPC BIOCOM-SC. Els alumnes es classificaven, a través de cartolines de colors, entre persones infeccioses, amb capacitat de contagiar, persones susceptibles de ser infectades i persones amb immunitat, per comprovar a través d’un joc el model matemàtic que s’amaga darrera la transmissió d’un virus com el de la Covid-19. L’experiment continuava introduint al joc a les persones vacunades, percomprovar la importància d’aturar l’avançament del virus.

Cultura STEAM: Flexibilitat, accessibilitat, creativitat i innovació

La cultura STEAM i les activitats impulsades per B:SM i l’EEBE tenen com a objectiu proporcionar coneixement a l’alumnat de manera flexible i accessible, aportantcreativitat i innovació, en un entorn lúdic però amb tot el rigor acadèmic. D’aquestamanera es manté la motivació dels alumnes i es té en compte, també, un componentsocial a l’hora d’aprendre. Aquest projecte es realitza, a més, amb una perspectiva de gènere, i busca trencar estereotips per crear referents femenins que situïn les dones al centre de la ciència, un àmbit on històricament han participat en molt menor grau.

Cal remarcar que aquestes jornades STEAM contribueixen també a la innovació pedagògica a les aules. Els nois i noies hi participen després d’haver treballat elcurrículum a classe amb el material que la iniciativa aporta, propiciant així que Barcelonaes converteixi en ciutat capdavantera pel que fa a l’educació i a la cultura STEAM.

A través d’una mirada transversal, s’han triat aquells temes que, per la seva complexitat, són més difícils d’explicar dintre de l’aula i s’han transformat per poder-los explicar de manera més lúdica i entenedora. Les activitats, a més de promoure la cultura cientificotecnològica, ofereixen visions multidisciplinàries sobre un mateix tema, creant un diàleg entre el mètode científic i el procés creatiu.

El projecte es vertebra en 3 formats diferents, destinats a 3 edats diferents. Per una banda el Visions STEAM – Anella, celebrat l’abril passat i destinat a alumnes de 2n i 3r d’ESO, i per altra banda el propi Visions STEAM – Fòrum, centrat ens els alumnes de 4td’ESO i Batxillerat; i el Fisidabo 2k, també centrat en aquests alumnats però enfocat aactivitats més específiques de la Física.

Reconeixement internacional

Les activitats STEAM a Barcelona han tingut el reconeixement de diversos àmbits científics, tecnològics i educatiu amb projecció internacional. Tant el projecte Fisidabo 2K com el projecte Visions STEAM-Anella van ser premiats al 2018 dintre de lacategoria “Física i Societat” en el marc dels premis “Ciencia en Acción”, un concursd’àmbit estatal dirigit a estudiants, professors, investigadors i divulgadors de la comunitatcientífica. El principal objectiu d’aquests guardons és el de presentar la ciència d’unamanera atractiva i motivadora de cara als joves i al públic general.

“Ciencia y Acción” és un programa format per universitats i diverses associacionscientífiques com el Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), la FundacióLilly, l’Institut de Ciències Matemàtiques, la Reial Societat Espanyola de Química, la ReialSocietat Espanyola d’Astronomia, la Societat Espanyola de Bioquímica i Biologia Molecular, la Societat Geològica d’Espanya i la Universitat Nacional d’Educació aDistància.

El projecte Fisidabo 2k ha participat també a la mostra d’iniciatives educatives d’àmbit internacional “Science on Stage” a Londres l’any 2015. La participació en aquestcertamen va ser clau per estar en contacte amb iniciatives semblants que es fan arreud’Europa. També ha participar també a la Youth Mobile (YoMo), un festival organitzat a Barcelona pel Mobile World Congress 2019, destinat a apropar la ciència i la tecnologiaals estudiants, però també als professionals de l’educació.

A més, dos experiments sortits del projecte Fisidabo Hipàtia, precursor del Fisidabo 2k realitzat per alumnes del Batxillerat internacional del programa de Ciències i Matemàtiques CELLEX, han tingut un reconeixement a nivell continental havent estatpublicats a la reconeguda revista European Journal of Physics.