Barcelona celebrarà per primer cop el Dia Internacional de les Matemàtiques

Avatar photo
L’Ajuntament una jornada per fomentar vocacions científiques i ressaltar la importància de les matemàtiques en l’àmbit educatiu i en la societat

L’Ajuntament de Barcelona celebrarà, per primer cop, el Dia Internacional de les Matemàtiques el 14 de març, una jornada organitzada conjuntament amb la Societat Catalana de Matemàtiques (SCM), que té l’objectiu de fomentar vocacions científiques i ressaltar la importància de les matemàtiques en l’àmbit educatiu i també en la societat.

Es tracta d’una acció divulgativa que vol arribar al conjunt de la ciutadania i que implica a cinc instituts de Ciutat Vella, que faran tallers matemàtics a diverses places del barri; una acció simbòlica a la plaça del Pi, i un acte institucional al Saló de Cent, al qual assistiran representants de les principals institucions i entitats relacionades amb les matemàtiques de Catalunya.

A l’acte es valorarà el talent jove femení català, amb una figura rellevant a escala internacional com és la matemàtica barcelonina Ariadna Farrés, que explicarà la seva trajectòria i l’aplicació de les matemàtiques en un àmbit com l’espai i la NASA.

Tenint en compte que el Dia Internacional de les Matemàtiques també es coneix com el Dia Pi, perquè la constant matemàtica π es pot arrodonir a 3,14, la plaça del Pi serà l’escenari simbòlic de la jornada.

Aquesta commemoració enllaça amb les iniciatives en l’àmbit internacional, des que el 2019 la UNESCO va aprovar la proclamació del 14 de març com el Dia Internacional de les Matemàtiques. En l’àmbit català i estatal, s’impulsa el foment de les matemàtiques, sobretot arran dels mals resultats evidenciats per l’informe PISA. També és una manera de visualitzar i refermar la capitalitat científica de Barcelona i el conjunt de projectes i iniciatives que s’impulsen a la ciutat per a fomentar l’economia del coneixement.

El quart tinent d’alcaldia, Jordi Valls, considera la jornada una bona ocasió per continuar amb la divulgació científica. “Barcelona fa anys que aposta per la docència i la divulgació científica, amb la Festa de la Ciència o la Biennal de la Ciència. El Dia de les Matemàtiques ens permet poder incidir en aquests aspectes de ciència i tecnologia, i és important poder fer aquesta activitat perquè les mateixes proves PISA ens demostren que l’actitud i les habilitats científiques dels nostres estudiants no són les adequades avui dia”.

Per a la presidenta de la Societat Catalana de Matemàtiques, Montserrat Alsina, la celebració “posa en valor el paper de les matemàtiques per fer un món millor i per a tothom”. Ha reivindicat que “les matemàtiques estan en la base dels avenços tecnològics per tenir una millor salut, la sostenibilitat del planeta o de l’espai” i ha recordat que molts estudis recents afirmen que la “lectoescriptura i les matemàtiques són fonamentals perquè nens i nenes, nois i noies optin a professions de futur”. “Està molt bé que aquest any es facin tallers lúdics, un acte simbòlic i un altre acte institucional per posar en valor la tasca que fan investigadors i docents. La comunitat matemàtica és molt activa i aquest dia sortim al carrer per compartir-ho amb tota la ciutadania”, ha conclòs.

 

Jornada educativa amb alumnat de centres educatius de secundària de Ciutat Vella

Durant tot el matí s’ha previst una jornada educativa amb alumnat de cinc centres educatius de secundària del districte de Ciutat Vella, amb la participació de 210 nois i noies de 1r d’ESO. Durant tot el matí, alumnes de l’Institut Escola Elisabets, Institut Escola Sant Felip Neri, Institut Miquel Tarradell, La Salle-Comtal i de l’Escola Vedruna-Àngels participaran, en grups, en tres tallers que es faran en diferents espais com la plaça del Pi, la placeta del Pi i la plaça de Sant Josep Oriol.

Les tres propostes i tallers que faran els alumnes de 1r d’ESO són:

  • La cúpula de Leonardo, que consisteix en la construcció col·lectiva d’una o més cúpules d’uns 4 metres de diàmetre i 1 metre d’altura aproximadament. L’activitat permet treballar diferents habilitats i les competències següents: matemàtica, cientificotecnològica, comunicativa, artística i cultural, autonomia i iniciativa i interacció amb el món.
  • La proposta referida a «On són les matemàtiques a la plaça del Pi?» és una versió ludificada (gamificated) de l’exposició #JovesMatemàtiquesCatalanes pensada per a descobrir on són les matemàtiques avui en dia, organitzada per la Societat Catalana de Matemàtiques.
  • Tallers lúdics matemàtics: Un espai de jocs matemàtics diversos per a fer pensar i aprendre (geometria, enigmes, màgia matemàtica, jocs).

L’organització i coordinació d’aquestes activitats educatives l’ha impulsat la Direcció d’Educació de l’Ajuntament i ha implicat el districte de Ciutat Vella, el Consorci d’Educació de Barcelona, el CESIRE-CREAMAT, el Centre de Recursos Pedagògics de Ciutat Vella, el Museu de Matemàtiques de Catalunya (MMACA), la Societat Catalana de Matemàtiques i l’Associació de Barcelona per a l’Estudi i l’Aprenentatge de les Matemàtiques (ABEAM).

 

Acte simbòlic per a convertir la plaça del Pi en la plaça del nombre pi per un dia

Al migdia, a la mateixa plaça del Pi hi haurà l’acte simbòlic de descoberta d’una placa amb el nombre pi. Comptarà amb la participació de l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, i amb la intervenció de la matemàtica Núria Fagella i del matemàtic Enrique Gracián.

Es tracta d’un acte obert a tota la ciutadania que comptarà amb la participació de l’alumnat que prèviament ha fet els tallers i en el qual també estan convidades entitats de Ciutat Vella, atès que el districte ha estat implicat en la seva organització.

 

Acte institucional amb la ponència de la matemàtica barcelonina Ariadna Farrés

A la tarda hi haurà l’acte institucional al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona, presidit per l’alcalde Jaume Collboni. L’acte comptarà amb la intervenció de la presidenta de la Societat Catalana de Matemàtiques, Montserrat Alsina, professora del Departament de Matemàtiques de la UPC i amb la ponència de la matemàtica barcelonina Ariadna Farrés, que explicarà la seva trajectòria i l’aplicació de les matemàtiques en un àmbit com l’espai i la NASA.

Especialista en astrodinàmica al Goddard Space Flight Center de la NASA, Farrés ha estat una de les nou científiques catalanes participants en el Projecte HYPERLINK. I, la primera missió de dones que ha simulat un viatge a Mart a través de l’estació anàloga Mars Research Desert Station (MDRS) al desert de Utah, als Estats Units.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Més de 1.800 nens i nenes de l’Hospitalet als tallers de civisme a les escoles

Notícia següent

Un detingut per agredir sexualment la seva filla de 7 anys

Notícies relacionades