Barcelona, entre bastides i turistes: “Això no és una ciutat eficient, és una gimcana diària”

L’Ajuntament aprofita la reducció del trànsit habitual per executar actuacions de millora en infraestructures i serveis

04 d'agost de 2025 a les 12:21h
Actualitzat: 04 d'agost de 2025 a les 14:25h

Amb 31 obres en marxa i més de 37.000 m² de paviment en renovació, molts barcelonins denuncien que les afectacions a la mobilitat se sumen a les tensions per l'excés de turisme estival

A Barcelona, l’estiu ha estat tradicionalment l’època escollida per iniciar obres i reformes a la via pública. L’Ajuntament aprofita la reducció del trànsit habitual per executar actuacions de millora en infraestructures i serveis. Enguany, s’estan duent a terme 31 obres i 7 repavimentacions, que afecten un total de més de 37.000 m² de superfície urbana. Algunes d’aquestes actuacions s’allargaran fins més enllà de l’estiu.

Malgrat la planificació institucional, el malestar ciutadà va en augment. No només pel turisme massiu, que cada estiu omple els carrers i els transports públics, sinó també per les afectacions constants a la mobilitat derivades de les obres. “És insuportable. Ja no és només que no puguis caminar tranquil pel barri per la quantitat de gent, sinó que amb tantes obres no pots ni circular amb cotxe ni confiar en el bus”, explica indignada la Núria Cano, veïna del carrer Elkano.

 

El cas crític del carrer Muntaner

La zona més afectada aquest estiu és el carrer Muntaner, on la Generalitat està executant la prolongació de l'L8 dels FGC entre plaça Espanya i Gràcia. El 10 d’agost es tallarà completament el tram entre Laforja i Marià Cubí durant 13 mesos per construir una sortida d’emergència de la futura estació. Es calcula que això afectarà uns 13.000 vehicles diaris. “He trigat el doble a portar els nens al casal. No pots fer plans normals sense trobar-te una tanca o un desviament. Això no és una ciutat eficient, és una gimcana diària”, lamenta l’Adrià Pins, pare de dos infants i usuari habitual del transport públic.

 

També hi ha obres a la zona alta

Altres punts calents són la futura estació de l'L9/L10 al carrer Manuel Girona i les obres de cobertura de la ronda de Dalt. A la zona del carrer Doctor Ferran, els dos carrils del costat Besòs ja han estat tallats, i a partir d’avui s’ocuparà tota la calçada i part de la vorera del costat Llobregat. “Sempre he pensat que, amb el temps, aquesta ciutat ha estat pensada per obres i cotxes, però no per la gent que viu aquí”, denuncia l’Aina Ferrero, veïna de Pedralbes.

 

Quan conviure amb turistes i grues es fa insuportable

La queixa principal que es repeteix entre els barcelonins és que la ciutat es transforma i es promociona constantment, però no des del punt de vista del veïnat. El turisme massiu ja fa anys que genera tensions, però ara s’hi suma una sensació d’abandonament provocada per una ciutat plena d’obres, desviaments i soroll. “No ens podem moure enlloc. Ni amb bici, ni amb cotxe, ni amb bus. Cada carrer té una obra, i a sobre estem envoltats de turistes fent fotos. És una sensació de desbordament total”, explica la Júlia del Camino, que viu al barri de Gràcia i treballa a l’Eixample.