L'Ajuntament de Barcelona amplia el servei que treballa per prevenir reptes de convivència a les comunitats d'habitatge públic. L'ampliació, segons el consistori, respon al compromís municipal de garantir el benestar i la cohesió social a totes les comunitats d’habitatge públic i permetrà una atenció "més equitativa i especialitzada" reforçant la presència del servei en barris amb diversitat social i urbana. Concretament, es crearan tres equips nous -sumant un total de vuit- i la plantilla total serà de 18 professionals. Això permetrà desplegar, per primera vegada, el servei als districtes de Sants-Montjuïc i Sant Martí, i reforçar l’atenció on ja s’intervenia, als districtes de Ciutat Vella, Sant Andreu i Nou Barris.
L’objectiu del Servei d’Intervenció per al Benestar en les Comunitats (SIBEC) és "anticipar i prevenir reptes de convivència en les finques d’habitatge públic de major diversitat", apunta l'Ajuntament en un comunicat. Els seus professionals ofereixen una atenció centrada en la intervenció individual i comunitària per millorar la convivència, en el seguiment del manteniment dels edificis comuns i dels habitatges, i en la diagnosi i intervenció temporal en situacions d’urgència.
Ampliació de la plantilla
Una de les novetats és la incorporació en pla plantilla d'una nova figura, els 'caps de casa' per millorar el manteniment i la diagnosi de les comunitats. Així, la plantilla estarà formada per 1 coordinador/a, 11 tècnics/es socials i 6 tècnics/es caps de casa.
El comissionat d’Habitatge, Joan Ramon Riera, ha destacat que el SIBEC és un servei que "s'ha demostrat exitós" on s'ha desplegat i per aquest motiu el govern ha decidit ampliar-lo amb l’objectiu de continuar treballant per la mediació i la convivència veïnal dins del parc públic d’habitatge de Barcelona.
A més, també dona resposta a l’increment del parc públic d’habitatge a la ciutat, que actualment supera els 13.000 pisos gestionats.
El SIBEC ha centrat la seva intervenció en la millora de la convivència i la cohesió dins les 46 comunitats on actua, amb un total de 1.010 habitatges. L'any 2024 es van realitzar un total de 2.590 actuacions, en referència a informes socials i d’ocupació, informació d’incidències de manteniment de les finques, i seguiment i derivacions amb altres serveis municipals, entre d’altres. També s’han celebrat 24 dinàmiques comunitàries que han aconseguit "una cohesió veïnal més activa".
Un model preventiu
El SIBEC va néixer el juny del 2023 com un servei amb l’objectiu principal d’acompanyar i enfortir les comunitats d’habitatge públic, promovent la convivència, la participació i el benestar veïnal a través d’accions preventives i de suport personalitzat. A través d’un enfocament de proximitat, els equips de professionals del SIBEC treballen en coordinació amb els serveis socials, les entitats del territori i els referents de seguretat, amb una atenció de proximitat que prioritza la prevenció, la mediació i la promoció de la convivència, tot reforçant les xarxes de suport i la participació veïnal.