El ple de Barcelona ha aprovat aquest divendres que s’aprovi una modificació de crèdit per incloure en el pressupost prorrogat de 2025 una partida econòmica destinada a la licitació del tramvia fins a Francesc Macià amb l’objectiu de finalitzar la connexió del tramvia. Així ho recull una proposta presentada al plenari per BComú i que s’ha aprovat amb els vots favorables del grup proposant, el PSC i ERC. En canvi, Junts, PP i Vox hi ha votat en contra. El tinent d’alcaldia d’Economia, Jordi Valls, ha defensat el projecte de connexió del tramvia i ha assenyalat que aquest “continuarà sent un eix central del pressupost”. També ha dit als Comuns que treballaran perquè la inclusió d’aquesta partida es porti “el més aviat possible”.
De fet, el text aprovat també recull que l’Ajuntament impulsi la reserva de crèdit plurianual per garantir la dotació pressupostària necessària per a l’execució del projecte.
La presidenta de BComú, Janet Sanz, ha defensat la licitació integral del projecte en considerar que “evitaria sobrecostos” i ha explicat que la reserva de crèdit que BComú planteja asseguraria la disponibilitat pressupostària anual, de forma que garantiria el projecte independentment del color del govern municipal de torn. “Cal despolititzar el tramvia”, ha considerat Sanz, que ha indicat que els Comuns s’han vist amb l’obligació de presentar aquest text per “reconduir la incompetència” del govern Collboni d’arribar a acords amb els grups d’esquerres.
Sanz també ha assenyalat que la connexió del tramvia per la Diagonal és un projecte “de molta transcendència i consens” i ha agraït a Valls el vot favorable del govern a la proposta. També ha dit que no hi ha “exigències” però sí que ha demanat a l’executiu que presenti un calendari per donar “certeses” a la ciutadania de quan estarà acabada la infraestructura.
La regidora d’ERC Rosa Suriñach s’ha mostrat “completament a favor d’aquesta connexió” però ha lamentat que el tramvia hagi estat una “arma llancívola” en els darrers anys. Ha demanat a BComú que no posi “més benzina” a aquest debat i ha apostat per avançar per fer arribar el tramvia fins a Francesc Macià en una única licitació.
Per la seva banda, Francina Vila, de Junts per Barcelona, ha considerat “evident” que hi ha millors alternatives al tramvia. Ha criticat que els comuns insisteixin en aquesta qüestió que amaga la seva voluntat de voler tornar a parlar sobre el pressupost. “Estan intentant-nos colar la seva incapacitat d’arribar a acords amb aquesta iniciativa”, ha manifestat Vila que ha dit que alhora deixa clar que “el govern Collboni no té ambició ni suport”. Tant Junts com el PP i Vox han votat en contra de la iniciativa.
Millora del traçat del Trambesòs i urbanització
En paral·lel, el ple de l’Ajuntament també ha aprovat aquest divendres tirar endavant la millora del traçat del Trambesòs i la urbanització de la Gran Via entre les Glòries i la rambla del Poblenou. S’ha aprovat el conveni que ha de coordinar l’Ajuntament i l’ATM per l’execució de la urbanització definitiva de la Gran Via i el canvi de traçat i desdoblament de la infraestructura del tramvia. El nou traçat estableix que al costat Besòs de les Glòries totes les línies del Trambesòs hi accediran des de la Diagonal, després d’haver confluït a l’altura del carrer de la Ciutat de Granada.
Segons l’Ajuntament, la nova disposició permetrà millorar tant els itineraris de vianants com el transport públic, a més d’endreçar la circulació dels diferents modes de transport en aquest punt, on han de confluir tramvia, vianants, autobusos, carrils bici i vehicle privat. El punt s’ha aprovat amb els vots a favor del Govern municipal i BComú, l’abstenció d’ERC i el PP i el vot contrari de Junts i Vox.
En la seva intervenció al ple, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha destacat que “el projecte busca endreçar i optimitzar els diferents modes de transport” a la banda Besòs de la plaça, on conflueixen el tramvia, els vianants, els autobusos, els carrils bici i el vehicle privat. Davant dels futurs canvis de disposició de la plaça en un entorn complex com és el de la cruïlla del carrer de Badajoz, la Diagonal i la Gran Via, “tot això servirà per facilitar la circulació de vianants en aquesta zona”, ha assenyalat Bonet.