Badalona adaptarà 30 centres educatius a l'augment de les temperatures

Climatització per a 5 escoles bressol i nous espais d'ombra a 25 centres d'educació infantil i primària

03 de juliol de 2026 a les 13:44h

L'Ajuntament de Badalona posarà en marxa les obres per millorar el confort tèrmic de 30 centres educatius de la ciutat. Les actuacions inclouen la climatització de les 5 escoles bressol municipals i la creació de nous espais d'ombra als patis de 25 escoles d'educació infantil i primària.

El projecte s’ha adjudicat per 539.030 euros, dels quals 193.531 euros es destinaran a les escoles bressol i 345.499 euros a les actuacions als centres d’educació infantil i primària. L’objectiu és adaptar els equipaments educatius a l’augment de les temperatures i garantir espais més confortables i segurs per als alumnes i la comunitat educativa.

Les obres, que ja han estat adjudicades, tindran un termini d’execució de tres mesos des de l’inici dels treballs a les escoles bressol i de cinc mesos a les escoles d’infantil i primària. En el cas de les escoles bressol els treballs s’iniciaran la setmana vinent, començant pel centre Ralet Ralet.

Climatització a les escoles bressol

Les escoles bressol municipals on s’actuarà són els centres Ralet Ralet, Pam i Pipa, Uni Dori, Virolet i Nero Nas. Actualment aquests equipaments disposen de sistemes de calefacció, però no de refrigeració, una situació que esdevé especialment rellevant en menors de quatre anys, ja que són especialment vulnerables als episodis de calor intensa. Per aquest motiu, l’any 2024 l’Ajuntament va instal·lar aires condicionats portàtils com a mesura provisional.

Ara les obres permetran habilitar espais climatitzats dins dels centres mitjançant la instal·lació de nous sistemes de refrigeració d’alta eficiència energètica. Les actuacions inclouen la climatització de les aules, així com la incorporació de sistemes de control remot que permetran gestionar i programar el funcionament de les instal·lacions per optimitzar-ne el consum energètic.

Nous espais d’ombra als patis escolars

La segona línia d’actuació del projecte contempla una primera fase de creació de noves zones d’ombra exteriors a 25 escoles d’educació infantil i primària. Les intervencions es concentraran als patis escolars amb l’objectiu de reduir l’exposició directa al sol durant els mesos de més calor.

La major part de les actuacions consistiran en la instal·lació de noves pèrgoles de fusta amb elements de protecció solar, que generaran espais d’ombra a les zones d’esbarjo. En dos dels centres, que ja compten amb zones d’ombra, no s’instal·len pèrgoles, sinó que es crearan noves zones d’estada amb bancs situats en espais ja protegits del sol.

Les noves zones d’ombra s’implantaran als centres Baldiri i Reixac, Feliu i Vegués, Folch i Torres, Itaca, Joan Llongueras, Joan Miró, Josep Boada, Llorens Artigas, Margarida Xirgu, Miguel Hernández, Rafael Casanova, Institut Escola Llibertat, Institut Escola Baldomer Solà, Institut Escola Rafael Alberti, Institut Escola Turó d’en Caritg, Antoni Botey, Badalona Port, Joan Coret, Josep Carner, Les Ciències, Montigalà, Pau Picasso, Planas i Casals, Mercè Rodoreda i Pere de Tera.

Compromís institucional

Durant la presentació del projecte la primera tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Badalona, Cristina Agüera, ha destacat que “el govern municipal continua avançant en el seu compromís amb la millora dels centres educatius de la ciutat, impulsant actuacions que permeten oferir espais més moderns, més confortables i de més qualitat per als infants i el professorat”.

Agüera també ha subratllat que el govern municipal “no només avança amb paraules, sinó també amb fets”, i ha posat com a exemple “la futura construcció de la nova escola bressol municipal Bugui Bugui, la primera que es construirà a la ciutat des del 2013, quan durant el primer mandat de Xavier Garcia Albiol es va posar en marxa l’escola bressol Nero Nas”. Agüera ha assenyalat que la construcció de la nova escola bressol reforça l'aposta del consistori per ampliar i millorar els equipaments educatius de Badalona.