L’Informe de visitants dels atractius turístics, que per segon any consecutiu publica el LABturisme de la Diputació de Barcelona i que analitza dades de 157 atractius turístics de la província, excloent la ciutat de Barcelona, confirma una nova pujada en el volum de visitants, que durant el 2024 van arribar fins als 20,1 milions. Aquesta xifra representa un increment del 10,2% respecte del 2023 i posa de manifest una tendència creixent que consolida la Regió de Barcelona com un territori amb una oferta turística sòlida i competitiva.
Un territori amb una oferta distribuïda i equilibrada
El mapa d’atractius que analitza l’informe reflecteix una gran diversitat territorial. El Baix Llobregat i el Maresme encapçalen el volum d’oferta, amb 26 atractius cadascun dins del rànquing dels més visitats de l’any. També destaca el Berguedà, amb 21 atractius registrats, un indicador de l’augment del turisme vinculat a la natura i al patrimoni rural.
El Bages i el Vallès Occidental, amb 15 atractius cadascun, completen aquest grup de comarques que, per volum, ofereixen una de les varietats més riques de tot el territori. En conjunt, aquesta distribució evidencia una Regió que estén els fluxos de visitants més enllà dels nuclis metropolitans, reforçant la cohesió territorial.
El Vallès Oriental, el Baix Llobregat i el Bages concentren la major part de les visites
Pel que fa al volum de visitants, el Vallès Oriental és la comarca que lidera el rànquing amb 7,38 milions de visites, gràcies a dos grans atractius, La Roca Village i el Circuit de Barcelona-Catalunya. El Baix Llobregat, amb 5,85 milions de visites, destaca pel seu teixit diversificat, que combina espais naturals, patrimoni industrial i una oferta d’activitats de lleure, encapçalada pel Viladecans The Style Outlets.
El Bages, amb 3,15 milions de visites, es confirma com una comarca turística en expansió, impulsada tant pel patrimoni cultural com pels espais de natura, que continuen augmentant la seva capacitat d'atracció, com és el cas del Monestir de Montserrat i el Parc de Sant Llorenç de Munt i l’Obac. L'anàlisi posa de manifest que la Regió de Barcelona presenta un model turístic sòlid i descentralitzat, amb diverses destinacions i atractius que actuen com a motors de creixement.
Museus, patrimoni i natura: els pilars de l’oferta turística del territori
Segons la distribució per tipologia que, gairebé la meitat dels 157 atractius —73 equipaments, un 46,5%— formen part de la categoria de museus i centres d’interpretació, confirmant la cultura com un dels principals motors de la visita turística a les comarques de Barcelona.
El patrimoni arquitectònic, amb 46 espais (29,3%), representa un altre dels grans pilars de l’oferta. Finalment, els espais naturals, tot i representar un 10,2% de l’oferta, tenen un poder creixent d’atracció, especialment entre el públic de proximitat i entre els visitants que busquen experiències de connexió amb l’entorn. Aquest equilibri entre cultura, patrimoni i natura és un dels factors que expliquen l’atractiu global de la destinació Regió de Barcelona, ja que permet oferir experiències complementàries i adaptades a tota mena d’interessos i motivacions.
El comerç turístic continua liderant el volum de visites
Els centres comercials amb una clara vocació turística continuen liderant el rànquing en nombre de visites. La Roca Village i Viladecans The Style Outlets, ambdós centres comercials de marcat perfil turístic, han sumat conjuntament 10,2 milions de visites, és a dir, més de la meitat del total registrat a tota la Regió de Barcelona. Per darrere d’aquests dos equipaments, el Monestir de Montserrat continua posicionant-se com un referent per als visitants. El Parc de la Serralada Litoral i el Circuit de Barcelona-Catalunya completen el top 5, demostrant que la Regió compta amb atractius de projecció internacional.
Els atractius amb més creixement: natura, patrimoni i oci esportiu
El 2024 ha estat especialment positiu per a diversos espais que han registrat increments de visites molt destacats. El Parc del Montnegre i el Corredor, entre les comarques del Maresme i del Vallès Oriental, encapçala aquest grup amb un augment del 49,7%. El Parc del Castell de Montesquiu, a Osona, creix un 35,5%, consolidant-se com un espai cultural i natural de referència. El Circuit de Barcelona-Catalunya, situat al Vallès Oriental, incrementa un 31,3% les visites, impulsat per esdeveniments esportius d’abast internacional. Les Fonts del Llobregat, al Berguedà, augmenten un 28,6%, un indicador del creixent interès per espais naturals.
Un instrument estratègic al servei del territori
L’Informe de visitants dels atractius turístics, que per segon any consecutiu publica el LABturisme de la Diputació de Barcelona, s’ha consolidat com una eina imprescindible per al coneixement dels grans fluxos turístics als municipis i les entitats del territori. Permet detectar tendències en les preferències i motivacions dels nostres visitants per reforçar la qualitat de l’oferta i avançar cap a un model turístic més sostenible i equilibrat territorialment. Amb eines d’anàlisi com aquesta, la Diputació reforça el seu suport als ajuntaments en el coneixement i la planificació de polítiques públiques per a millorar l’impacte del turisme en la vida local, tot reforçant la cohesió territorial i la sostenibilitat del sector.
