Entra en servei l’enllaç de l’A-2 i l’AP-7 a Castellbisbal

La via ha costat més de 88 MEUR i es preveu que beneficiï 1,5 milions de veïns de l'àrea metropolitana

Operaris retirant els cons per obrir l'accés a l'enllaç de l'A-2 amb l'AP-7. ACN

Aquest dimecres ha entrat en servei l’enllaç entre l’A-2 i l’AP-7 a l’altura de Castellbisbal (Vallès Occidental), una obra eternament reivindicada pels alcaldes de la zona. La infraestructura es va començar a construir fa més de 15 anys, i va quedar aturada quan estava fet més de la meitat del viaducte.

Després de reiterats anuncis incomplerts per part de l’estat espanyol de represa de les obres i de la seva finalització, finalment al voltant de les 12 h d’aquest dimecres han començat a circular els primers vehicles. El pressupost final de l’enllaç s’ha elevat fins els 88,2 MEUR, i la previsió és que la via benefici 1,5 milions de veïns del Vallès Occidental i el Baix Llobregat en la corona immediata a Barcelona.

La retirada de cons i cintes quan passaven pocs minuts de les 12 h del migdia ha permès, per primer cop, deixar via lliure als conductors que desitjaven passar de l’A-2 a l’AP-7 i viceversa. L’entrada en servei d’aquest enllaç arriba més de dècada i mitja després que se’n iniciessin les obres, que l’estat espanyol va aturar a mitja construcció del viaducte per motius pressupostaris.

Aquest dimecres, els alcaldes dels principals municipis afectats –Castellbisbal, Rubí, Sant Cugat, Sant Andreu de la Barca i Pallejà, entre d’altres- han aplaudit l’estrena de la infraestructura. I és que els batlles han reclamat reiteradament la construcció dels enllaços per poder utilitzar un pont que es va construir ara fa deu anys. En aquest sentit, l’any 2017 van crear un front comú i el manifest ‘Connexió Ara!’, amb l’adhesió de prop d’un miler d’empreses, institucions i veïns.

L’enllaç estrenat ara, de 6,5 quilòmetres en total, creua el riu Llobregat amb un viaducte de més de 30 metres d’alçada. Tot i que inicialment l’obra es va projectar amb un pressupost de 65 MEUR, el cost total ha acabat ascendint als 88,2, segons ha detallat aquest dimecres la ministra de Transports i Mobilitat, Raquel Sánchez, que ha encapçalat l’acte d’inauguració del vial, amb la descoberta d’un monòlit commemoratiu.

“Unim dues vies de llarg recorregut, amb un gran benefici a nivell local i de tota la zona de l’àrea metropolitana de Barcelona”, ha celebrat la ministra, tot subratllant el “motor industrial i econòmic” que representen el Baix Llobregat i el Vallès Occidental. Al mateix temps, Sánchez, que no ha admès preguntes de la premsa, ha aplaudit que el nou enllaç evitarà que un elevat volum de trànsit penetri a la corona metropolitana, de manera que s’espera que es pacifiqui el nus del Llobregat. Segons el Ministeri, hi sortiran guanyant prop d’1,5 milions de veïns.

Sánchez s’ha congratulat de l’entrada en servei de l’enllaç coincidint amb la fi dels peatges de les principals autopistes catalanes. “És quelcom que tots hauríem de celebrar”, ha asseverat, recordant que l’aixecament de barreres suposarà un estalvi de més de 752 MEUR anuals per als usuaris de les vies ràpides. Pel que fa al nou model de finançament de les autopistes, la ministra ha reclamat un “acord de totes les forces polítiques” per definir un sistema “sostenible” i que “situï la política de mobilitat a l’altura de les exigències del segle XXI”.

L’acte d’aquest dimecres ha comptat amb la presència de la delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, la presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, i representants dels principals ajuntaments de l’àrea d’influència del nou enllaç. Per part de la Generalitat, el conseller de Territori, Jordi Puigneró va avançar que no assistiria a l’acte com a gest de protesta, en considerar que és una “vergonya” el retard amb què han acabat les obres. Sí que hi ha assistit el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín.