El nou heliport de Vall d’Hebron permet traslladar el pacient a Urgències en dos minuts

L'helicòpter del SEM aterrava abans a l'altra banda de la Ronda de Dalt i ara arriba a la coberta de Traumatologia

L'helicòpter del SEM al nou heliport de Vall d'Hebron, una infraestructura situada a la coberta de l'Hospital de Traumatologia, amb una passarel·la que connecta la plataforma d'aterratge amb l'edifici. ACN

El nou heliport de Vall d’Hebron permet reduir el temps de trasllat del pacient a Urgències d’uns quinze minuts a dos. Fins ara l’helicòpter medicalitzat del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) aterrava a l’heliport situat a l’altra banda de la Ronda de Dalt, mentre que ara ho fa a la coberta de l’Hospital de Traumatologia, Rehabilitació i Cremats, on s’atén el gruix dels pacients que arriben per aire a Vall d’Hebron. Amb la nova infraestructura també es guanya en seguretat en fer més fàcil la transferència d’un pacient que es troba en estat crític per patologies temps-dependent, com per exemple politraumatisme, cremades, infart o ictus. El SEM fa uns 2.500 trasllats en helicòpter a l’any i un 10% són cap a Vall d’Hebron.

Les obres de l’heliport van començar el setembre de l’any passat i han acabat aquest novembre, amb una inversió d’uns 3,4 milions d’euros (MEUR), ha indicat la directora d’Infraestructures i Tecnologia Mèdica de Vall d’Hebron, Esther Tomàs, en la presentació de l’equipament aquest dilluns. Es tracta de la primera obra acabada del pla estratègic 2021-2025 de transformació del campus Vall d’Hebron per reordenar-ne els espais i modernitzar-ne les instal·lacions i adequar-les a les noves necessitats assistencials.

L’helicòpter del SEM aterra ara en una plataforma octogonal d’alumini muntada sobre una estructura d’acer a la coberta de l’ala oest de l’Hospital de Traumatologia, Rehabilitació i Cremats, connectada a l’edifici amb una passarel·la. El pacient es condueix cap a uns ascensors, que el baixen directament a Urgències d’aquest hospital o bé continua el trasllat cap a l’àrea del campus on serà tractat.

Molts dels pacients que arriben en helicòpter a Vall d’Hebron pateixen politraumatisme o cremades molt greus i, per tant, són atesos a l’Hospital de Traumatologia, Rehabilitació i Cremats. També arriben en helicòpter pacients que necessiten atenció en un centre terciari i altament especialitzat a causa d’un ictus, una sèpsia greu o un infart agut de miocardi i també per urgències pediàtriques. En aquests casos, els pacients es traslladen a les unitats específiques de l’Hospital General, de l’Hospital Infantil o de l’Hospital de la Dona. Vall d’Hebron és centre de referència en l’assistència a grans cremats i lesionats medul·lars aguts. També forma part de la xarxa que atén el Codi PPT (Pacient Politraumatitzat), Codi Ictus, Codi Sèpsia Greu i Codi IAM (Infart Agut de Miocardi).

La coordinadora de Crítics de Vall d’Hebron, la doctora Marilyn Riveiro, recalca que ara podran donar una resposta “molt més ràpida” a pacients en estat crític i que també incrementen la seguretat en estalviar transferències (canvis de llitera), un aspecte molt important per a persones que poden patir, per exemple, una lesió medul·lar. Abans calia fer una primera transferència del pacient de l’helicòpter a una ambulància que creués la ronda i el portés a Urgències.

La previsió és que es facin unes 300 operacions a l’any a l’heliport, que està habilitat per operar també en horari nocturn. Al voltant d’un 16% dels trasllats aeris que fa el SEM a Vall d’Hebron són de nit.

Coordinació SEM-Hospital

Quan el SEM envia l’avís que arribarà un helicòpter, els zeladors i el personal de seguretat de Vall d’Hebron s’activen i pugen a la pista d’aterratge. Els zeladors i el personal del SEM fan la transferència del pacient a la llitera. Des de la taula de vol de la Unitat de Mitjans Aeris (UMA) del SEM, situada a la Central de Coordinació Sanitària (CECOS) a l’Hospitalet de Llobregat, es gestiona l’emergència sanitària.

La cap de la Unitat de Mitjans Aeris (UMA) del SEM, Mercedes Val, explica que la majoria de trasllats en helicòpter, un 80% aproximadament, són serveis primaris, és a dir, del lloc de requeriment a l’hospital. La resta són són serveis entre hospitals perquè el pacient necessita una atenció molt especialitzada i tractament amb alta tecnologia.

“L’helicòpter permet, d’una banda, arribar amb més mitjans al lloc de l’accident i també desplaçar-se més ràpid a determinats llocs de Catalunya i, de l’altra, traslladar el pacient a un centre amb alta tecnologia i experiència en crítics”, assenyala el cap territorial de Barcelona ciutat del SEM, Quim Rius.