Educació obre 13 grups nous d’FP al Vallès Occidental

Els cursos de Formació Professional a la comarca sumen 856 nous alumnes en comparació al setembre passat

Institut Agustí Serra i Fontanet de Sabadell. ACN

El Departament d’Educació ha obert als instituts del Vallès Occidental un total de 13 grups nous per donar resposta a l’increment de sol·licituds “extraordinari” que hi ha hagut enguany per cursar aquests estudis. Segons ha detallat aquest divendres la directora dels Serveis Territorials, Maite Fons, al curs que arrencarà dilluns hi haurà 9 grups nous a cicles de Grau Mig, 3 a modalitats de Grau Superior i 1 a ensenyaments artístics de Grau Superior.

Pel que fa al nombre global d’alumnes que aquest curs han optat per fer estudis de Formació Professional a la comarca, n’hi ha 856 més que ara fa un any, amb un total d’11.823. Fons ha destacat que el 80% dels cicles formatius del Vallès Occidental s’impartiran en modalitat dual.

Fons ha assegurat que bona part de l’increment de la demanda als cursos de Formació Professional prové d’alumnes majors de 20 anys. Ha destacat un treball “incansable” d’última hora per part d’Educació per donar-hi resposta amb la creació de 13 nous grups en aquelles especialitats més sol·licitades.

Així, hi ha nous grups d’FP de Grau Mitjà per estudiar el cicle de Guia en el Medi Natural i de Temps de Lleure de l’INS de Badia i també als cursos de Cures auxiliars d’infermeria als instituts La Ferreria de Montcada, Castellarnau de Sabadell i Investigador Blanxart de Terrassa.

També s’han creat més grups als cicles formatius d’Atenció a les persones dependents dels instituts d’FP de Sant Cugat i La Ferreria de Montcada, a Sistemes microinformàtics i xarxes dels instituts l’Estatut de Rubí i Nicolau Copèrnic de Terrassa, i a Gestió administrativa de l’institut de Terrassa.

Pel que fa a cicles de Grau Superior, hi ha tres grups nous a Direcció de cuina de l’Institut d’FP de Sant Cugat, a Higiene Bucodental de La Ferreria de Montcada i a Energies Renovables del Santa Eulàlia de Terrassa. També hi ha un grup nou d’ensenyaments artístics superiors: al cicle Gràfica publicitària de l’institut Jaume Mimó de Cerdanyola.

Pel que fa a l’ampliació de l’oferta de la resta de l’educació post-obligatòria, hi ha 3 nous grups de Programes de Formació i Inserció (PFI), 1 a Itinerari Formatiu Específic (IFE), 3 a Formació Professional Bàsica (FPB) i 2 a Cursos d’especialització. També hi ha 11 nous grups a Batxillerat.

En relació al conjunt d’oferta d’FP, Educació ha destacat aquest divendres l’aposta “singular” que s’ha fet al Vallès Occidental per a què el 80% dels cursos s’imparteixin en formació dual. “Hem de seguir potenciant-ho per fer-ho créixer”, ha recalcat Fons en una convocatòria de premsa telemàtica en què no s’han admès preguntes dels periodistes.

Nou curs amb 153.403 alumnes i 9.197 docents

Al conjunt de la comarca, el proper dilluns començaran el curs 2021-2022 un total de 153.403 alumnes. En global, són 1.660 estudiants menys que l’any passat, malgrat hi hagi etapes educatives –com l’FP, el Batxillerat o l’ESO- en què hi ha hagut un increment de matriculats.

A Educació Infantil hi ha 25.314 infants, 1.262 menys que ara fa un any, mentre que a Primària hi ha 60.089 estudiants, 1.867 menys. Per contra, a l’ESO hi ha 123 alumnes més, arribant fins els 45.735 matriculats. També creixen els estudiants de totes les opcions post-obligatòries: a Batxillerat hi ha 490 joves més, amb 10.442 matriculats, mentre que els cicles de Grau Mitjà incorporen 654 alumnes (6.433 inscrits) i els de Grau Superior en sumen 202 (5.390 inscrits).

Pel que fa a la plantilla, el curs 21-22 arrenca a la comarca amb 151 professionals més que l’any passat, de manera que n’hi haurà 9.197. En el cas dels programes d’educació inclusiva, s’hi incorporen 13 docents, 12 educadores i s’obren 8 noves unitats SIEI (Suport Intensiu d’Escolarització Inclusiva, mentre se n’amplien 5. També s’afegeixen 52 professionals per a aules d’acollida.

En relació als reforços covid –professionals contractats per atendre les necessitats de la reestructuració derivades de la pandèmia-, hi haurà un total de 667 docents, 67 menys que el curs passat. D’aquests, 400,5 treballaran a escoles i instituts escola, mentre 151,5 ho faran a instituts, 120 aniran a centres concertats i 5 ho faran a escoles municipals.

Respecte els equipaments nous que es posen en marxa dilluns, Sentmenat estrenarà el centre Escola Nova, amb un nom provisional a l’espera que la comunitat educativa decideixi el definitiu. També hi ha dues escoles de la comarca que es convertiran en Institut-Escola: El Virolet de Sabadell i el Santiga-Aigüerols de Santa Perpètua de Mogoda. En global, el Vallès Occidental afronta el curs amb 411 centres educatius en marxa.

Anàlisi de la salut emocional

Educació ressalta enguany el nou Pla de Salut Emocional, desplegat per saber com impacten en els estudiants tots els efectes socials derivats de la covid. Fons ha lamentat que “els darrers anys de pandèmia i confinament han estat durs, i han deixat una herència complexa des del punt de vista emocional”.

En aquest sentit, al llarg del curs es farà un qüestionari universal a tots els alumnes per conèixer l’impacte de la pandèmia, es desplegarà un programa pilot d’intel·ligència artificial i es potenciarà l’app gestioemocional.cat. També s’impulsaran espais d’acompanyament i es reforçaran els equips psicopedagògics a tot Catalunya amb 101 professionals nous.

D’altra banda, pel que fa al desplegament del Pla d’Educació Digital, els Serveis Territorials han obert la convocatòria per seleccionar 272 mentors digitals. La intenció és que aquests professionals acompanyin els centres educatius en el disseny, implementació i avaluació de la seva estratègia digital. Inicialment, es farà una prova pilot a 140 centres. En paral·lel, el Pla d’Educació Digital també preveu distribuir ordinadors als alumnes de 5è i 6è de Primària, mentre que a finals de curs es començaran a repartir a 1r i 2n d’ESO.