Dissabte, 20 d'abril de 2024
És notícia

Comencen les obres per soterrar el tren a Sant Feliu de Llobregat

Els treballs s'allargaran fins a mitjans del 2025, amb un pressupost de 66 MEUR

Un tren circulant per Sant Feliu de Llobregat a l’altura del pas a nivel. ACN

Aquest dimarts han començat les obres per soterrar les vies del tren a Sant Feliu de Llobregat. Després de més de quatre dècades de reivindicació veïnal i quan fa tres anys que l’estat espanyol va desencallar el projecte, finalment han arrencat uns treballs que seran “un punt d’inflexió” per Sant Feliu.

Ho ha assegurat l’alcaldessa, Lídia Muñoz, tot celebrant ser a punt de dir adéu a la frontera ferroviària i al pas a nivell on han mort nombrosos veïns. Ara les tasques són pràcticament impercebibles, i el gruix de les obres arrencarà a l’agost. La previsió de l’estat espanyol és que s’allarguin 44 mesos, amb un pressupost que frega els 66 milions d’euros. De forma simultània, es construirà la nova estació, pressupostada en 9,7 MEUR.

“Avui és un dia històric per Sant Feliu”. Aquesta ha estat la frase més repetida aquest dimarts durant la presentació de l’inici de les obres del soterrament de les vies del tren, que també inclouen la construcció d’una nova estació. La ciutat comença ara el compte enrere amb la vista posada al 2025, quan, si tot va bé, haurà acabat la construcció de la via soterrada i s’albirarà una nova etapa urbanística.

“Poques ciutats tindran una experimentació tant transcendint ni viuran un punt d’inflexió tant interessant”, ha subratllat l’alcaldessa, que ha comparat les obres amb l’arribada del ferrocarril a la ciutat fa 150 anys. “Sant Feliu, per fi, es podrà mirar d’un cantó a l’altre, cosa que no estem acostumats a fer”, ha assenyalat, alhora que ha aplaudit l’eliminació del perillós pas a nivell on han mort atropellats desenes de veïns.

La primera fase de les obres, que s’allargarà tot l’estiu, se centrarà en tasques d’implantació i feines prèvies al moviment de terres, així com treballs topogràfics i sondejos tècnics. A finals d’agost serà quan començaran les excavacions i previsiblement les molèsties als veïns, a qui els responsables de l’obra ja han demanat “molta paciència”. “Els moments complicats seran quasi permanents”, ha dit el director de construcció d’ADIF, Juan Antonio Hermoso.

Des d’ADIF han recordat que els propers anys caldrà fer diversos canvis de mobilitat urbana i es multiplicaran els sorolls. Al mateix temps, han apuntat que estan revisant els immobles propers per garantir que no hi hagi problemes estructurals, mentre treballen per minimitzar l’afectació als subministraments de llum, gas i aigua als edificis de la zona. Des del govern espanyol, la delegada a Catalunya, Teresa Cunillera, ha demanat als veïns la seva “màxima col·laboració”.

L’actuació afecta un tram de més de 2,9 quilòmetres dels termes municipals de Sant Feliu i Sant Joan Despí, dels quals 1,9 aniran soterrats. Tot plegat, amb un traçat nou que passarà a la dreta de l’actual. La profunditat màxima del tram soterrat serà de més de 24,6 metres, amb una pendent gairebé nul·la.

Es tracta d’una obra inclosa al Pla de Rodalies i l’estat espanyol confia eixugar part dels 65,98 MEUR del pressupost amb els fons europeus Next Generation. Tot i que inicialment la despesa havia de ser compartida amb la Generalitat i l’Ajuntament, fa deu anys es va signar un nou conveni on es marcava que l’estat espanyol pagaria tot el soterrament.

Durant l’acte de tret de sortida de les obres, Cunillera n’ha lamentat la demora, ja que el primer projecte es va plantejar a finals dels anys 90. “Ningú es creuria qualsevol explicació que pogués donar per explicar aquest retard”, ha assegurat la delegada del govern espanyol, que ha subratllat la complexitat del projecte com una de les causes principals.

Ara que les obres ja es donen per iniciades, Cunillera ha augurat que “tothom mostrarà la seva complicitat per resoldre qualsevol dificultat imprevista a partir d’ara”. “Segur que hi haurà compromís polític i esperem compromís també de tots els ciutadans”, ha afegit.

La memòria de l’actual estació, pendent d’una consulta pública

De la mà del soterrament, ADIF tira també endavant la construcció d’una nova estació, tot remarcant que era inviable fer les obres d’integració del ferrocarril sense tocar l’edifici actual. La nova estació costarà 9,75 MEUR i el calendari previst per aixecar-la és de 12 mesos, si bé ADIF ha matisat que les obres podran començar els propers anys de forma simultània al soterrament.

Serà un equipament de més de 5.600 metres quadrats, 900 dels quals estaran a nivell de carrer, 1.350 metres seran a una planta intermitja i 3.375 metres correspondran a la planta inferior. ADIF ha garantit que l’edifici estarà marcat per un aspecte “modern” i “integrat” al municipi. Tindrà accessos des de la plaça de l’Estació i el carrer Pi i Margall.

Respecte el moviment veïnal que reclama mantenir l’edifici actual, l’alcaldessa ha recordat que aquesta opció és inviable i ha assenyalat que hi ha un acord amb l’Ajuntament de Barcelona per valorar quins elements es poden salvaguardar i com fer-ho.

En aquest sentit, la propera tardor el consistori santfeliuenc té previst fer una consulta popular per consensuar de quina manera es preserven els elements patrimonials més importants. Muñoz ha dit que una opció seria reconstruir l’estació en un altre indret, mentre una altra proposta és incloure elements històrics dins el nou edifici.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Xavier Espot es reuneix amb la directora general de la UNESCO

Notícia següent

El Festival Internacional del Circ de Girona escalfa motors

Notícies relacionades