El president d’Aena, Maurici Lucena, ha plantejat aquest dijous tornar a analitzar el projecte d’ampliació de l’Aeroport de Barcelona-el Prat “d’aquí a cinc anys, si les circumstàncies a Catalunya han canviat i hi ha un substrat polític que veu més adequada aquesta inversió”.
“La inversió proposada per a Barcelona queda en suspens fins que s’obri una nova finestra d’oportunitat regulatòria, que és d’aquí a cinc anys”, ha afirmat en una entrevista de Catalunya Ràdio que ha recollit Europa Press, després que dimecres la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va anunciar que el Govern central suspenia la inversió de 1.700 milions d’euros destinada a l’ampliació de l’aeroport que va acordar amb la Generalitat.
Lucena ha acusat el president de la Generalitat, Pere Aragonès, de rebutjar i anar “deformant” a través de declaracions públiques el mateix projecte d’ampliació de l’Aeroport de Barcelona que el vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, va acceptar a principi d’agost en una reunió amb el Govern central.
“El dia 2 d’agost estàvem tots molt contents. Sabíem que quedava molta feina a fer, però havíem arribat a un acord”, després de les anàlisis que ha assegurat que van fer de manera conjunta amb la Generalitat, el Govern central i els agents locals.
Segons ha afirmat, en la reunió sabien “des del principi” que allargar la pista del mar cap a l’est tindria una afectació ambiental sobre l’espai natural protegit de la Ricarda (Barcelona), la qual cosa van mirar de minimitzar i van pretendre compensar segons els mecanismes previstos en la legislació espanyola.
“Una de les parts que va arribar a aquest acord n’ha sortit. No vull fer polèmica, però només cal repassar l’hemeroteca dels últims cinc dies sobre les opinions que el mateix Govern ha anat emetent a l’opinió pública sobre el pacte que havia aconseguit, en què deia que aquest pacte no generava consens en el si del Govern, cosa estranya”, ha dit.
Preguntat per la possibilitat que alguns consellers vagin a la manifestació de protesta per l’ampliació, ha dit: “El que ens agafa a tots per sorpresa és la reacció del Govern de Catalunya i el seu màxim representant”, després de l’acceptació de Puigneró en nom de l’executiu català.
“UNA LLÀSTIMA”
Per Lucena, la suspensió del projecte és “una llàstima per a Barcelona, per a Catalunya i evidentment per a Aena, que és qui proposava la inversió i qui la pagava”, i ha avançat que aquest dijous la companyia penjarà en el seu web tota la informació sobre el projecte d’ampliació que va proposar, a petició de la ministra Sánchez.
Preguntat per divergències sobre l’ampliació entre el PSOE i Podem dins l’executiu espanyol, Lucena ha assegurat que “l’opinió del Govern d’Espanya” era conforme.
També ha destacat que la vicepresidenta segona i ministra d’Unides Podem, Yolanda Díaz –que va alertar de l’impacte mediambiental–, no té “competències” en aquest assumpte, i que el president, Pedro Sánchez, en cap moment s’hi ha manifestat en contra.