El Consell Plenari de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat el Pla Local de Seguretat Viària 2025-2030 (PLSV), l’eina que, conjuntament amb el Pla de Mobilitat Urbana, definirà les estratègies per avançar cap a una mobilitat més sostenible, equitativa i segura. El pla té com a objectiu reduir en un 50% el nombre de víctimes mortals i ferides greus respecte al 2019, d’acord amb la filosofia de la “Visió Zero”.
El tinent d’alcalde de Seguretat, Albert Batlle, ha destacat que el document “incorpora una visió de futur, integrant nous modes de transport i anticipant-se als canvis tecnològics i de mobilitat que ja s’entreveuen”.
El PLSV es fonamenta en quatre criteris: prevenir els sinistres amb major lesivitat, protegir usuaris vulnerables, abordar les casuístiques amb més incidència i actuar específicament en casos amb víctimes mortals. Les mesures es classifiquen dins del marc del Sistema Segur, que es basa en cinc pilars: velocitats segures, carrers segurs, vehicles segurs, comportaments segurs i resposta post-col·lisió.
Entre les accions previstes hi ha la reducció de la velocitat en entorns urbans, el desplegament de més radars, la millora de les interseccions, l’actualització del manual de vies ciclistes i l’ampliació de la pacificació de carrers. També es vol promoure el canvi modal cap a transports menys perillosos, millorar la seguretat de les flotes de sharing i continuar la formació viària a escoles i instituts.
Pel que fa a la resposta a accidents, el pla preveu agilitzar l’atenció d’emergències i oferir acompanyament a víctimes i familiars.
El PLSV inclou una mirada territorial, amb l’elaboració de plans específics per a cada districte (PSVD), que permetran adaptar les actuacions a la realitat de cada zona. També es desenvoluparà un Pla de Seguretat Viària a les Rondes (PSVR), ateses les seves particularitats. “No és el mateix circular per l’Eixample que per Nou Barris, ni per la Ronda de Dalt que per la del Litoral”, ha remarcat Batlle.
Amb aquest full de ruta, Barcelona vol consolidar-se com una ciutat capdavantera en la lluita contra la sinistralitat viària i en la construcció d’espais urbans més segurs i habitables.