L'Ajuntament de Barcelona dona un nou cop a Rosa Peral, condemnada pel crim de la Guàrdia Urbana de Barcelona

L'exagent de la Guàrdia Urbana de Barcelona està condemnada a 25 anys de presó per l'assassinat de la seva parella i company, Pedro Rodríguez

17 de setembre de 2025 a les 16:21h

El consistori de la Ciutat Comtal ha acordat en comissió posar en marxa els tràmits per revocar la Medalla d'Honor al Mèrit a Rosa Peral, una de les implicades en el famós crim de la Guàrdia Urbana i que està condemnada a 25 anys de presó. L'exagent compleix la pena de presó per assassinar a Pedro Rodríguez, un altre agent del cos policial barceloní. La decisió ha estat aprovada per tots els representants polítics en la Comissió de Presidència, Seguretat i Règim Interior i s'enviarà a votació definitiva al ple del mes de setembre. 

El tinent d'alcaldia de Seguretat, Albert Batlle, ha justificat la decisió argumentant que els fets jutjats que han acabat amb la condemna de Rosa Peral són "contraris a l'honor, la dignitat individual i els drets fonamentals" i atempten contra "el bon nom, la imatge i el prestigi de la Guàrdia Urbana i de l'Ajuntament de Barcelona". Quan encara pertanyia al cos policial de la Ciutat Comtal, Rosa Peral va rebre la Medalla d'Honor al Mèrit l'any 2013. Tot i això, després del crim de Pedro Rodríguez l'any 2017, la dona es va convertir en una figura mediàtica per la gran difusió i rellevància que va tenir el cas. A més, els múltiples documentals i sèries de ficció que s'han realitzat també han contribuït a transformar l'acusada en una persona reconeguda. 

Durant la mateixa sessió de la Comissió de Presidència, Seguretat i Règim Interior, també s'ha arribat a un acord per retirar la Medalla d'Honor a Juan Fortuny. Aquest va treballar com cap regional d'Operacions a Catalunya de la Policia Nacional entre 2019 i 2023. Tot i això, durant el 2024 va ser l'autor d'un doble crim masclista on va posar fi a la vida de la seva parella i exparella abans de decidir suïcidar-se després dels fets.