L'Ajuntament de Barcelona ha finalitzat les obres d'urbanització del tram de la Gran Via sobre els túnels de les Glòries, entre el carrer de Badajoz i la rambla del Poblenou. Es tracta de l'espai que va quedar alliberat del trànsit amb l'obertura dels túnels. Els treballs que s'han acabat són els de la primera fase d'obres, a la banda muntanya de l'avinguda, que han tingut un pressupost de 12,5 milions d'euros. El consistori subratlla que un cop es completi la transformació, aquest tram de la Gran Via, de 50 metres d'amplada i 70.000 metres quadrats de superfície, esdevindrà un espai que afavorirà els usos ciutadans, el passeig, el joc i l'estada.
La nova urbanització utilitza materials amb baix impacte mediambiental i afavoreix la gestió del cicle de l'aigua. Presenta, a més, un enllumenat "de proximitat i a escala humana". Quan les obres es completin hi haurà 400 arbres nous, per crear zones d'ombra i arbustos que afavoreixin la diversitat biològica i delimitin les diferents zones de joc i d'estada.
En aquesta primera fase s'ha actuat sobre prop de 27.000 metres quadrats. A la banda on hi ha els edificis d'habitatges, la vorera ha passat dels 5,25 a 7,35 metres d'amplada, quan no hi ha cordó de serveis, un nou carril en plataforma única que integra el pas de bicicletes, el trànsit veïnal i els vehicles de serveis. El tram central esdevé un passeig de més de 20 metres d'amplada, on s'intercalen les zones d'estada amb bancs i cadires, zones de joc i mobiliari lúdic.
La nova Gran Via està pensada per afavorir els desplaçaments a peu, els usos socials de l'espai públic i la connectivitat amb els barris de l'entorn, apunta l'Ajuntament. A banda del tram central del passeig, les cruïlles amb els carrers de Llacuna i la rambla del Poblenou, juntament amb la plaça de Valentí Almirall, són ara espais renovats que afavoreixen el pas i la vida de barri. També s'ha creat un àmbit més ampli a la cruïlla amb el carrer dels Escultors Claperós, on podran celebrar-se esdeveniments temporals com ara fires o festes.
A la banda mar de la Gran Via les obres començaran aquesta tardor. En aquest cas el projecte és conjunt de l'Ajuntament i de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), atès que aborda i millora la xarxa tramviària. La urbanització inclourà una vorera de 4 metres, un carril d'ús local i bicicletes i un espai per al tramvia desdoblat i busos en doble sentit.
Aquestes obres també inclouran el canvi de traçat del Trambesòs, amb els objectius d'eliminar la via única entre la rambla del Poblenou i Ciutat de Granada, d'adaptar-lo al planejament vigent en l'àmbit i d'afavorir els itineraris de vianants.
Amb una inversió prevista per la part municipal de 23,3 milions, es preveu una durada de 17 mesos per a l'actuació, amb el final previst durant el primer semestre del 2027. El pressupost municipal inclou la urbanització i una part de la infraestructura tramviària. La resta de la infraestructura tramviària anirà a càrrec de l'ATM, amb una inversió de 9,24 milions finançats per la Generalitat. Durant els treballs, el servei de tramvia quedarà afectat i s'activaran els pertinents plans alternatius del transport per reduir les afectacions.