Tres platges de la ciutat de Barcelona rebran una aportació de 48.000 m3 de sorra provinent de dues obres que es fan en terrenys del litoral. D’una banda, de la construcció de l’aparcament de BSM a l’antic Mercat del Peix, en el marc de la Ciutadella del Coneixement, d’on s’han obtingut 40.000 m3 de sorra.
De l’altra, les obres de construcció de la nova central de fred de Districlima, al Bogatell, on s’han extret 8.000 m3 de sorra més. La sorra es distribuirà a la platja de Sant Sebastià, una actuació que executa el Port de Barcelona en col·laboració amb l’Ajuntament, la platja de Llevant i la de la Mar Bella.
MERCAT DEL PEIX
Els treballs de construcció del Mercat del Peix, un dels cinc projectes estratègics que conformaran la Ciutadella del Coneixement, han deixat al descobert grans quantitats de sorra d’alta qualitat, sobretot durant el procés d’excavació per construir el futur aparcament BSM Ciutadella del Coneixement, que s’ubicarà just a sota del complex de recerca i innovació que està previst aixecar als terrenys de l’antic mercat, entre els carrers de Wellington, Villena, Ramon Trias Fargas i l’avinguda Icària.
Es tracta d’un tipus de sorra, de bona qualitat, molt habitual al subsol del litoral barceloní i que té els seus orígens en els dipòsits sedimentaris del període quaternari. La sorra, que ha passat tots els controls i anàlisis de la qualitat, es dipositarà a la platja de Sant Sebastià, que compta amb l’espigó de Sant Sebastià, una estructura que el Port de Barcelona va perllongar l’any 2023 per aconseguir l’estabilització d’aquesta platja amb una inversió de 6,3 milions d’euros.
A finals de l’estiu passat, amb la voluntat de sumar esforços en l’estabilització de les platges, el Port ja va realitzar una aportació extraordinària de sorra per mitigar les pèrdues produïdes per la borrasca Nelson el mes de març de 2024.
La proximitat entre el solar on s’està construint l’aparcament i la platja, uns 2 quilòmetres, minimitzarà també l’impacte ambiental del trasllat. L’obra tindrà una durada aproximada de dos mesos i s’afectarà una part del passeig i del carril bici.

CENTRAL DE FRED
La segona obra que també ha pogut extreure sorra d’alta qualitat és la de la nova central de fred de Districlima, que està en marxa a tocar de la platja de Bogatell, i que permetrà ampliar l’actual xarxa de calor i fred.
Aquest tipus d’infraestructura permet avançar la ciutat en la transició energètica i a prendre un rol important com a productora i gestora dels seus propis recursos, aprofitar els recursos energètics locals, revaloritzar els residus, les fonts renovables o les energies residuals.
A més, en aquest tipus d’infraestructures, la proximitat entre la font de generació d’energia i els centres consumidors representen un gran avantatge en el plantejament d’autosuficiència energètica en els espais urbans.
D’aquesta obra s’ha pogut recuperar 8.000 m3 de sorra, que es portarà preferentment a la platja de Llevant, una de les més afectades pels temporals marítims a la ciutat i també se’n col·locarà a la zona de la duna de la platja de la Mar Bella, un dels punts crítics pel que fa a la regressió de les platges. Aquesta actuació té una durada aproximada d’un mes.

La sorra de les platges té una funció inequívoca de protecció del litoral davant de temporals marítims. Els equips municipals han calculat que cada any les platges de la ciutat perden uns 30.000 m3 de sorra i hi ha algun tram de la platja que no té sorra suficient per garantir la funció de protecció, tant del litoral com de les infraestructures, les canalitzacions, el passeig, les torres de salvament, dutxes i mobiliari.
L’aportació de sorra a les platges és indispensable per a protegir el litoral de la ciutat i preservar un espai públic utilitzat per 5 milions de persones cada any.