Dilluns, 28 d'abril de 2025
És notícia

Xavier Espot participa a París en la 42a Conferència General de la UNESCO

Avatar photo

El cap de Govern, Xavier Espot, ha intervingut al debat de política general de la 42a  Conferència General de la UNESCO que se celebra a París centrat en els projectes  que l’organització du a terme amb els 194 països que la conformen. La Conferència  General reuneix caps d’Estat i de Govern, ministres, organitzacions multilaterals i  líders de la societat civil per abordar les grans disrupcions que enfronta el món i  trobar solucions en benefici de les persones i del planeta. La directora general,  Audrey Azoulay, ha acollit el cap de Govern a l’arribada a la seu de l’organització  acompanyat de l’ambaixadora d’Andorra a França i delegada permanent a la  UNESCO, Eva Descarrega.  

En la seva intervenció, el cap de Govern ha refermat els forts vincles d’Andorra  amb l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura  que s’han forjat durant els trenta anys. També ha agraït a la directora general,  Audrey Azoulay, l’interès i la seva visita al país el passat estiu, que li va permetre  conèixer, sobre el terreny la importància i el treball dels projectes i programes de la  UNESCO a Andorra. Igualment ha assenyalat l’honor per a Andorra d’assumir la  vicepresidència de la Conferència General, per primera vegada, des del 1993.  

 

Una de les prioritats del Govern, ha explicat Xavier Espot, és sensibilitzar, combatre  i mitigar els efectes negatius del canvi climàtic. Ha explicat l’experiència d’Ordino  com a reserva de la biosfera per la UNESCO, que ha demostrat ser una eina  especialment útil per trobar l’equilibri entre la conservació de la natura i el  desenvolupament econòmic sostenible.  

Així, Espot ha afirmat que la integració a la Xarxa Europea de Reserves de la  Biosfera, dins de l’eix temàtic de muntanya i a la Xarxa Mundial de Reserves de la  Biosfera de Muntanya d’Ordino, des del 2022, dona visibilitat a la vulnerabilitat  específica de les regions muntanyenques davant del canvi climàtic. Pel que fa al  compromís amb l’acció climàtica, el cap de Govern ha afegit que actualment s’està  treballant en la candidatura per designar el Principat d’Andorra com a primer país  reserva de la biosfera amb l’objectiu de presentar-la l’any 2024. Amb la mateixa  voluntat, ha dit Espot, Andorra ha proposat incloure un punt a l’agenda de la  propera COP28 sobre els efectes del canvi climàtic a les zones de muntanya.  

 

En l’àmbit de l’educació, Xavier Espot ha celebrat la recent entrada en vigor del  Conveni de la UNESCO, al qual Andorra es va adherir a finals de l’any passat, sobre el reconeixement de les qualificacions relatives a l’educació superior, que ha de facilitar la mobilitat universal dels estudiants permetent-los enriquir-se amb  perspectives culturals i acadèmiques diverses.  

També ha destacat la participació activa dels joves d’Andorra en els esforços per  abordar els reptes globals, especialment pel que fa al canvi climàtic. La seva  implicació al Fòrum dels Joves de la UNESCO és una font d’inspiració i demostra la  voluntat i el compromís de les joves generacions que volen construir un món millor.  

 

El cap ha conclòs refermant l’alineació d’Andorra amb els valors del multilateralisme  inclusiu, com a instrument indispensable per a la pau i per garantir un futur millor  per a les generacions futures i ha afirmat que, avui dia, la UNESCO continua sent  un lloc privilegiat on les nacions es poden trobar, escoltar-se per entendre’s millor i  treballar per la pau.  

 

Reunions bilaterals  

Xavier Espot ha refermat, amb la sotssecretària d’Afers Exteriors de la República  Italiana, Maria Tripodi, la voluntat de desenvolupar un marc de col·laboració  bilateral i multilateral. Més concretament, els dos mandataris han acordat impulsar  l’inici dels treballs per a la signatura d’un conveni per evitar la doble imposició. En la  reunió, Espot ha convidat la sotssecretària a visitar oficialment Andorra.  

Durant la seva jornada de treball a París, el cap de Govern s’ha trobat amb la  degana de l’Escola d’Afers Internacionals a l’Institut d’Estudis Polítics de París  (Sciences Po) i exministra d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació d’Espanya,  Arancha González Laya, amb qui ha pogut conversar sobre l’actualitat política,  econòmica i social internacional. Espot i González Laya han convingut explorar  diferents vies de cooperació entre el centre universitari i el Govern d’Andorra.  

 

El cap de Govern ha tingut l’oportunitat de visitar, a la seu de la UNESCO, l’estand  del projecte E3bot, impulsat per l’andorrà Joan Nadal. Es tracta d’un robot educatiu  utilitzat dins el programa STEM de la UNESCO. Aquest giny, fabricat amb un  telèfon mòbil reciclat, peces d’impressió 3D i components electrònics bàsics, té com  a objectiu fer accessible la robòtica i la intel·ligència artificial a les nenes i els nens  d’arreu.  

La UNESCO organitza tallers per ensenyar als nens com utilitzar l’E3bot. Aquests  tallers es realitzen en diferents parts del món i són dirigits a nenes i nens de totes  les edats i nivells d’experiència.  

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La Policia descarta motius ideològics en el tiroteig a Vidal-Quadras

Notícia següent

Sabadell impulsa una estratègia per millorar la qualitat de l’espai públic a tota la ciutat

Notícies relacionades