La velocitat, principal infracció dels andorrans a les carreteres catalanes

Fins al 9 d’abril, l’excés de velocitat continua liderant el rànquing amb 164 expedients sancionadors, confirmant-se com el motiu més habitual de multa entre els conductors andorrans.

19 d'abril de 2026 a les 18:43h

El Servei Català de Trànsit (SCT) va obrir durant el 2025 prop d’un miler d’expedients sancionadors a conductors amb matrícula andorrana per excés de velocitat, consolidant-se com la principal infracció a les carreteres catalanes. En concret, aquesta conducta va concentrar 972 expedients, molt per davant de la resta de tipologies.

Aquesta tendència es manté també aquest 2026. Fins al 9 d’abril, l’excés de velocitat continua liderant el rànquing amb 164 expedients sancionadors, confirmant-se com el motiu més habitual de multa entre els conductors andorrans.

Segons les dades facilitades pel SCT, altres infraccions tenen un pes molt menor. L’any 2025, la segona causa més habitual va ser l’incompliment de la normativa general, amb 109 expedients, seguida de les infraccions relacionades amb la senyalització de maniobres (102 casos). Pel que fa a la conducció sota els efectes de l’alcohol o les drogues, es van registrar 58 expedients.

Durant el 2026, la resta d’infraccions també mantenen una presència reduïda. Després de la velocitat, destaquen l’incompliment de la normativa general (25 expedients), les infraccions per senyalització de maniobres (11 casos) i les vinculades a la documentació del conductor (6 expedients). En aquest període, només s’ha registrat un expedient per conducció sota els efectes de l’alcohol o les drogues.

D’altra banda, el SCT també alerta d’un elevat percentatge d’impagaments en les sancions a vehicles estrangers. Entre el 2023 i el 2025, s’han interposat 4.366.260 multes, de les quals 2.779.081 es van pagar per via voluntària. Això implica que el 36,4% de les sancions —més d’un milió i mig— no es van abonar.

En el cas dels conductors amb domicili a l’estranger, la situació és encara més significativa: més de la meitat de les multes imposades en els darrers tres anys continuen impagades, fet que posa de manifest les dificultats per garantir el cobrament d’aquestes sancions.

Sobre l'autor
Adrià Torres foto
Adrià Torres
Veure biografia
El més llegit