Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
El programa commemoratiu pel 50è aniversari del nou Santuari de Meritxell es completa amb l'espectacle 'Meritxell, la patrona', una proposta artística impulsada per l'Associació Contradans. Aquesta producció reuneix un centenar de dansaires procedents dels cinc esbarts del país —Sant Romà, Valls del Nord, Dansaire d’Andorra la Vella, Laurèdia i Santa Anna— així com 30 persones implicades en els àmbits organitzatius, musicals i tècnics.
Mònica Bonell: "el projecte implica tots els esbats del país, diversos músics i agents del panorama artístic"
L’espectacle compta amb el patrocini conjunt del Govern d’Andorra i els set comuns, que aporten un total de 50.000 euros; aquesta quantitat es reparteix a parts iguals entre l’executiu i les administracions comunals. Durant la roda de premsa de presentació, Mònica Bonell, ministra de Cultura, Joventut i Esports, va posar en valor el caràcter col·laboratiu que representa aquesta iniciativa: "el projecte implica tots els esbats del país, diversos músics i agents del panorama artístic".
A més a més, Bonell va destacar que aquesta cooperació reflecteix "el compromís ferm del Govern de preservar i impulsar la cultura popular perquè és una de les eines més poderoses per reforçar el sentiment de pertinença i per mantenir viva la nostra identitat en una societat cada vegada més oberta i global. La cultura tradicional no és una realitat ancorada al passat, és un patrimoni viu que evoluciona, que es renova i que continua explicant-nos com a poble".
Albert Roig: "una representació que neix per ser perdurable en el temps i en la memòria col·lectiva"
D’altra banda, el president d’Associació Contradans, Albert Roig, va explicar el motiu darrere l’espectacle: "la idea de fer un espectacle al voltant de la figura de la Mare de Déu de Meritxell sorgeix de la necessitat de trobar aquell punt de connexió que transmet els valors que ens uneixen i ens identifiquen; una representació que neix per ser perdurable en el temps i en la memòria col·lectiva; en definitiva, per fixar un llegat patrimonial".
Estructura narrativa: història i llegenda entrellaçades
L’obra parteix des de la llegenda sobre el descobriment original de la talla sagrada fins a arribar als nostres dies. El moment culminant és precisament la construcció del nou santuari —que enguany celebra mig segle— fet clau dins el relat.
Sandra Tudó, membre també fundadora d’aquesta iniciativa cultural dins Contradans, descriu l’estructura: "Són vuit escenes en les quals les coreografies i la música reflecteixen diferents moments històrics que van des de les èpoques fosques marcades per crisis fins al futur d’esperança".
Música diversa sota direcció experta
L’apartat musical té un paper destacat dins l’espectacle. La composició original és dirigida per Albert Gumí, qui ha treballat juntament amb Lluís Cartes i Bernat Torra aquesta peça destinada a posar en relleu tota l’amplitud sonora tradicional andorrana.
A més dels creadors musicals hi participaran també artistes com el Trio Daura (Ivan Caro, Nina Planavila i Robert Canela) així com Elies Porté i Mireia Planas dins les actuacions en directe. Tot plegat s’articula gràcies al fil conductor creat des d’una perspectiva externa pel director artístic Juanma Casero (Animal Teatre).
Disseny escènic: vestuari i il·luminació amb història pròpia
També destaca el treball realitzat pel vestuari —element clau per representar temporalment diferents períodes històrics des d’edats mitjanes fins avui dia— basat tant en peces dels fons dels cinc esbarts participants com altres creacions originals dissenyades especialment per a algunes escenes signades per Anna Mangot.
D’altra banda, Jaime Pablo, director artístic vinculat a Nova Galega Danza, s’encarrega també de la il·luminació escènica durant tot l’esdeveniment.
Dades pràctiques sobre l'esdeveniment
L’entrada serà gratuïta, però caldrà fer reserva prèvia mitjançant el lloc web oficial www.contradans.ad. L’actuació tindrà lloc al claustre del Santuari Nostra Senyora de Meritxell durant dues sessions programades pel proper 12 de setembre a les 19 h i a les 21 h.