El Projecte de Participació, Actuació i Servei (PAS) de la tutoria 11 de 1r de batxillerat de l’Escola Andorrana ha guanyat el segon Premi Blanquerna Impulsa, dins la categoria de projectes de centre.
El projecte s’ha pogut dur a terme gràcies a la col·laboració de FEDA, que va fer una tasca de conscienciació de la problemàtica mediambiental global i del país a través d’una xerrada informativa, així com del gestor energètic del centre educatiu que va ajudar als alumnes a estudiar mesures concretes per intentar reduir més el consum energètic del centre.
El jurat ha valorat que “el projecte té molta força perquè, tot i tenir un interès clar per la globalitat del centre, s’ha comptat amb la implicació i les idees de l’alumnat per portar-lo a terme. És molt engrescador i amb un gran vessant pràctic en relació amb l’estalvi energètic”.
L’objectiu del projecte era aconseguir la millora energètica del centre. Per això els alumnes van decidir posar en marxa dues mesures clau: el control de la ventilació de les aules (màxim 10 minuts cada hora) i baixar la temperatura de la calefacció a les aules un grau menys del que establia el decret del Govern, és a dir, a 19 graus, i als passadissos a 17 graus.
Per tal de conscienciar al centre educatiu, un grup va crear un logotip i una campanya publicitària amb la finalitat de fer arribar les mesures a través de les xarxes socials de manera propera i amb un toc d’humor, per tal de no generar reticències. Finalment, per dur a terme els controls de la ventilació a les aules, es va comptar amb la col·laboració de l’oficina COVID, que va cedir als alumnes 15 cronòmetres. Inicialment, es va tractar d’una prova pilot l’última setmana de desembre, però l’èxit de la prova pilot va fer que es decidís continuar amb les mesures els mesos de gener i febrer.
Pel que fa als resultats del projecte, l’estalvi aconseguit al centre de Batxillerat de la Margineda durant el període desembre-març 2023 va ser del 24,6% respecte al mateix període de l’any anterior. A escala elèctrica, l’estalvi en el mateix període desembre-març va ser de 14,98%. A més, aquest projecte, a escala pedagògica, ha aconseguit que tots els alumnes han hagut de cooperar entre ells i han treballat junts per a un objectiu comú.