Dimecres, 26 de juny de 2024
És notícia

Andorra planteja augmentar la comprensió lectora i reduir l’ús de pantalles a les escoles

Avatar photo
Aquesta proposta de millora respon als resultats de les avaluacions externes i internes del sistema educatiu andorrà

Augmentar el temps lectiu a la competència de resolució de problemes, incrementar les hores setmanals al desenvolupament de la comprensió lectora i la producció escrita, reduir de l’ús de les pantalles en els processos d’aprenentatge o implementar un nou Pla integral pel bon ús de la tecnologia a l’aula.

Aquestes són algunes de les accions que es duran a terme als centres educatius del país a partir del curs vinent amb l’objectiu de millorar el rendiment acadèmic dels alumnes. Així ho ha anunciat aquest dilluns el ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats, Ladislau Baró, en el marc de la compareixença per presentar el procés d’avaluació del sistema Educatiu Andorrà i pla d’accions. “Sabem que aquestes les millores no podran tenir un sistema immediat, però pensem que han de tenir consciència i que es visualitzaran a llarg termini” ha assenyalat, Baró.

De fet, aquesta proposta de millora respon als resultats de les avaluacions externes i internes del sistema educatiu andorrà, que també s’han presentat durant la compareixença. En aquest sentit, pel que fa a les avaluacions externes, s’han presentat els resultats de les últimes proves PISA, en què es van avaluar els alumnes de quinze anys de l’Escola Andorrana i es va detectar que els resultats dels centres educatius del país es troben per sota de la mitjana de la línia de regressió de la UE.

“Cal fer accions per millorar la nostra situació” ha assegurat, Baró, qui ha destacat que un baix percentatge d’alumnes utilitza el català com a llengua vehicular a casa seva. “És una dada per reflexionar. Cal destacar la gran feina de compensació que s’està duent a terme des dels centres educatius” ha apuntat, el ministre d’Educació, tot celebrant el fet que els tres centres avaluats van obtenir resultats similars. “Això demostra que el sistema andorrà és coherent i sistèmic. Fem una valoració positiva d’aquest plantejament” ha afegit, Baró.

Per altra banda, i amb relació a les avaluacions internes corresponents a les ‘Proves d’avaluació del rendiment dels alumnes de l’Escola Andorrana’ durant el curs acadèmic 2022-2023, es va detectar que en llengua catalana hi va haver una lleugera disminució de la comprensió escrita i un lleuger augment de l’expressió escrita tant a primera com a segona ensenyança mentre que en llengua francesa es va detectar una certa preocupació per a l’expressió escrita a segona ensenyança. Finalment, pel que fa a la matèria de matemàtiques, es va identificar una petita disminució a secundària en contraposició amb un augment a primera ensenyança.

Davant d’aquest escenari, des del ministeri d’Educació s’ha decidit implementar un seguit d’accions de millora que es presentaran als responsables dels centres educatius a partir del 4 de juliol. “Els dos sistemes avaluatius detecten problemes, i s’han d’encarar” ha asseverat, Baró, qui ha destacat que la implementació dels canvis es farà de manera gradual. “S’obre un procés de treball on és important que hi participin els equips directius. D’aquesta manera, quan comenci el curs al setembre ja es podran implementar les accions” ha insistit, el Secretari d’Estat d’Educació i Universitats, Josep Anton Bardina.

El Secretari d’Estat d’Educació, en aquest sentit, ha detallat durant la compareixença que el Pla integral pel bon ús de la tecnologia a l’aula constarà d’un total de catorze punts, i ha avançat els cinc principals: diagnòstic de la tecnologia a l’aula SEA, disseny i implementació del Pla Digital de Centre, replantejament del projecte 1:1 Apple iPad 2a Ens., establir recomanacions sobre els temps d’exposició a dispositius electrònics dins l’àmbit educatiu i promoure accions formatives i d’acompanyament a les famílies en l’àmbit digital. “No em faci dir en quina proporció, però penso que el llibre i el paper han de ser com una espècia protegida” ha apuntat, Baró. “Hi ha pedagogs, psicòlegs i teòrics del llenguatge que estan afirmant que l’escriptura en paper desenvolupa determinades capacitats o competència a l’hora de dominar una llengua” ha subratllat el titular de la cartera d’Educació.

 

Baró admet la falta de professors de català

Davant d’una pregunta formulada per la premsa sobre la falta de professors de català, Baró ha admès la problemàtica. “Estem en diàleg amb el ministeri de Cultura i intentem col·laborar, però també tenim problemes amb la nostra borsa d’interins” ha assenyalat, el ministre d’Educació, qui també ha informat que falten professors de francès i matemàtiques. “Amb el que queda de legislatura intentarem continuar en la línia de consolidar i reduir el problema dels interins de llarga durada. Dit això, penso que la borsa d’interinatge és necessària per als que comencen, ja que hi ha molta rotació i moltes baixes de diferents nivells. Una borsa d’interinatge és bona pel sistema i per als candidats” ha afegit, Baró, qui no s’ha pronunciat amb cap xifra concreta.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

L’Ateneu Cooperatiu del Vallès Oriental s’estableix a Can Muntanyola, a Granollers

Notícia següent

Rull enceta la ronda de contactes per a la investidura sense un candidat clar

Notícies relacionades