Andorra multarà amb 300 euros els conductors que facin servir dispositius mòbils

El nou Codi de la Circulació endureix les sancions i regula l'ús de patinets

Andorra multarà amb 300 euros aquells conductors que utilitzin dispositius tecnològics mòbils, com telèfons o navegadors GPS, quan estiguin circulant.

Aquest és un dels aspectes regulats pel nou Codi de Circulació que ha entrat en vigor aquest dijous i de què el Govern ha presentat aquest dijous alguns dels reglaments que el desenvolupen.

La multa fins ara per parlar per telèfon mentre es conduïa era de 18 euros, i amb el nou reglament del règim sancionador del Codi de la Circulació augmenta fins als 300 euros.

En la mateixa línia, les sancions per alcoholèmia també s’incrementen: la multa per una taxa d’entre 0,51 g/l i de 0,8 g/l serà de 400 euros i per a taxes superiors, a més de la sanció penal, tindran multes de 600 euros.

Portar el cinturó de seguretat passa a ser obligatori per als seients posteriors, i les multes per no portar-lo degudament lligat s’incrementen fins els 200 euros.

L’objectiu d’aquest reglament és conscienciar que infringir el Codi de Circulació “pot tenir conseqüències fatals”, ha declarat el secretari d’Estat de Justícia i Interior, Joan León.

CASC I REFLECTORS PER ANAR EN PATINET

El Codi de Circulació també regula l’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP), com són els patinets elèctrics; per a aquests hi ha un reglament dedicat específicament.

Per fer ús d’aquests vehicles caldrà ser més gran de 14 anys, i per circular en vies interurbanes s’haurà de disposar de llicència; també caldrà portar casc i usar elements reflectors.

Així mateix, és obligatori tenir contractada una assegurança de responsabilitat civil per als vehicles de la categoria T2.

ADAPTACIÓ A la NORMATIVA EUROPEA

Els reglaments presentats aquest dijous també adapten la regulació a les normes europees en quant a la nomenclatura de les categories de permís de conduir, de tal manera que els diferents permisos tindran el mateix nom que es dóna en el conjunt de l’entorn europeu.

També estableixen l’obligació de formar-se en autoescola abans de poder examinar-se i de passar una prova per obtenir cadascuna de les diferents categories de permís de conduir.

Tots els vehicles hauran d’estar matriculats, fins i tot els que no siguin aptes per a la via pública, que portessin un esment especial en la placa i s’adaptin a la nomenclatura europea les dades que han de constar en el permís de circulació del vehicle.

Les marques viàries i la senyalització vertical també s’actualitzen acollint-se al marc normatiu internacional.

REGLAMENTS PENDENTS

Queden pendents d’acabar i aprovar diferents reglaments, entre els quals el regulador de les condicions tècniques de vehicles i de la inspecció tècnica de vehicles, que presentarà modificacions a nivell de periodicitats, segons ha avançat el director del departament de Transports, Josep Pujol.

En aquest punt, Pujol ha especificat que els canvis busquen “aliniar-se” amb la normativa europea, i es preveu, per exemple, que la primera inspecció tècnica s’hagi de fer als quatre anys.

També s’espera tenir acabats aquest any els reglaments sobre senyals lluminosos dels vehicles, sobre matriculacions d’embarcacions i titulacions per manejar-les i sobre l’etiquetatge energètic i d’emissions dels vehicles.