Andorra s’ha proposat reduir les emissions de la mobilitat interna a la meitat per a l’any 2030 i l’augment del 20% del parc automobilístic elèctric per “aconseguir la descarbonització del sector del transport per a l’any 2050”.
Així ho assenyala el Govern d’Andorra en una nota de premsa relativa a la presentació aquest dimarts de la nova Estratègia Nacional de Mobilitat davant la Comissió Nacional de l’Energia i el Canvi Climàtic (CNECC).
El document també pretén fer front a la realitat actual del país, on la mobilitat representa el 57% de les emissions d’efecte hivernacle”.
L’Estratègia Nacional de Mobilitat, que ha estat validada per la CNECC, serà aprovada en els pròxims dies pel Consell de Ministres.
Aquest document “és l’instrument que permet planificar i coordinar les accions, les mesures i els plans per aconseguir una mobilitat sostenible”, sosté l’executiu andorrà.
El text “desenvolupa i recull” els objectius de la Llei d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic, a banda de l’Acord de reconeixement de la crisi climàtica i de declaració d’emergència climàtica i ecològica, aprovats per unanimitat pel parlament andorrà.
El document inclou els punts marcats en l’estratègia del Govern, Horitzó 2023, i les obligacions legals alineades amb els objectius de desenvolupament sostenible de l’ONU.
ESTRATÈGIA “PARTICIPATIVA I TRANSVERSAL”
També s’han recollit les aportacions fetes mitjançant l’Acord de joventut, les demandes i preocupacions de la població recollides en diferents enquestes, i les conclusions del fòrum ‘Andorra reptes de futur’.
L’encarregada de treballar l’estratègia ha estat la subcomissió permanent de treball tècnic en el marc de la mobilitat, integrada pels sectors implicats, els comuns –ajuntaments– i els ministeris responsables d’energia i canvi climàtic, de transports i de mobilitat.
D’aquesta manera, es tracta d’una estratègia “participativa i transversal”, defensa l’executiu.
Aquesta estratègia es materialitza a través de quatre programes d’acció, “amb el suport del rol exemplar de l’administració”: programa de descarbonització; eines de finançament per a la descarbonització de la mobilitat, transició social, i innovació; gestió intel·ligent; i observació sistemàtica.
Ha estat la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, l’encarregada de defensar el document, juntament amb el secretari d’estat de Medi Ambient i Sostenibilitat, Marc Rossell.