Albert Moles: “La clau de les energies renovables és apostar per un mix de totes i això és el que fem a FEDA”

-El preu de l’electricitat a Europa, que està arribant a màxims històrics dia rere dia, està a primera plana dels diaris últimament. Andorra, en canvi, té un dels preus més baixos del continent. Com s’aconsegueix això, tenint en compte que el 80% de l’electricitat que es consumeix a Andorra és importada?

Efectivament, els preus de l’electricitat als països veïns estan patint augments extraordinaris i FEDA, com que importa el 80% de l’electricitat a Espanya i França, no és aliena a aquesta situació. De fet, aquests increments de preus ens estan afectant i impactaran el nostre compte de resultats de manera notòria aquest any. El que sí que hem aconseguit és que aquest augment no afecti els ciutadans d’Andorra, ni les famílies ni els autònoms o empresaris. Aquest any 2020 ha estat un any molt complicat econòmicament i creiem que no és el moment per repercutir als clients un augment a la factura de l’electricitat. De fet, ja hem anunciat que al 2022 la nostra voluntat és tornar a congelar les tarifes.

Per poder mantenir aquesta situació, que ens situa, com vostè diu, entre els països amb els preus més baixos de l’electricitat (i a més, amb una de les millors qualitats de subministrament), fem molts esforços. D’una banda, comptem amb la nostra central hidroelèctrica, que ens permet produir entre el 15 i el 20% de l’energia que consumim i, a més, produïm aquesta energia en els moments en què és més cara als països veïns per evitar comprar-la en els moments de pics de preus. A més, tenim convenis tant amb França com amb Espanya que ens garanteixen preus estables en una part de l’electricitat que importem. Aquests convenis, que vam iniciar fa un parell d’anys, potser en el moment no semblaven tan rellevants, però avui dia veiem que la perspectiva d’aquell moment ens està donant tranquil·litat avui dia.

No obstant això, com li deia, sí que estem tenint un impacte i haurem de seguir fent esforços per ser cada vegada més sobirans energèticament, continuar invertint en energies renovables i continuar oferint xarxes de calor que evitin que augmenti la demanda elèctrica perquè, quant més augmenti la demanda, més difícil ens serà mantenir la diferència de preu amb els països veïns.

-FEDA ha destinat molts diners a ajudar empreses i particulars afectats per la crisi econòmica generada per la pandèmia, amb descomptes, ajornament de factures… Parlem de 6,4 milions d’euros.  Tot això en un moment en què la facturació ha baixat precisament per l’aturada d’activitat durant l’estat d’alarma. S’ha tornat a demostrar la vocació de servei de la companyia?

Vull pensar que sí. Com li deia, FEDA té molt clar que en un moment de dificultats econòmiques i socials com el que hem viscut i estem vivint, ha d’estar del costat de la ciutadania i dels sectors econòmics i fer tots els esforços que es pugui. Des del primer moment vam voler ajudar les empreses que havien de tancar, vam idear maneres d’aplicar descomptes, quan no ho havíem fet mai; vam oferir ajornaments i fraccionaments en les factures; vam suspendre qualsevol tall de subministrament, ni que fos per impagament… i vam congelar les tarifes i les tornarem a congelar.

A més, crec que es va demostrar la vocació de servei en el funcionament de l’empresa. Tots els treballadors i treballadores es van implicar de forma extraordinària per seguir oferint el millor servei amb totes les dificultats que hi havia en el moment. I des que es va començar a tornar a la normalitat, no s’ha deixat de pensar en la manera de donar resposta a totes les necessitats que ens han anat manifestant els nostres clients i clientes.

-Com vostè comentava, han decidit congelar el preu de la llum aquest 2021 per continuar al costat de la ciutadania, tot i l’encariment de l’electricitat en països veïns. Com contrarestarà FEDA aquestes pèrdues?

Gràcies als esforços fets durant molts anys, FEDA és una entitat amb unes finances molt sanejades i, per tant, encara que es veurà un descens en els beneficis de la companyia aquest any, és assumible. No podríem mantenir una reducció dels ingressos com aquesta de forma indefinida en els anys perquè el nou model energètic que estem construint requereix de grans inversions, però l’impacte d’aquest any es podrà assumir.

-Tot i la pandèmia, FEDA no ha deixat de tirar endavant projectes com la construcció de la xarxa de fred i calor a Escaldes-Engordany, per exemple. També està pendent el parc eòlic que projecten al pic del Maià i el parc solar de Grau Roig, que l’any que ve podria entrar en funcionament. Quins projectes destacaria i què suposaran per a Andorra?

Crec que tots els projectes que ha mencionat són destacables, necessaris i estratègics per al nou model energètic d’Andorra. Tots ells contribuiran a reduir la nostra dependència energètica i alhora a reduir les emissions de CO2, que són dos objectius de FEDA i que recull la Llei d’impuls de la transició energètica i del canvi climàtic.

El parc solar de Grau Roig, que aviat serà una realitat, és una aposta per una instal·lació fotovoltaica en alçada. Contribuirà a la producció de renovables nacional, però crec que és important també perquè podrà servir d’exemple a seguir per a altres instal·lacions que pugui fer el sector privat, que pot aprofitar el gran potencial que té l’energia solar a Andorra.

El camp eòlic és encara un projecte en estudi, però la veritat és que tenim molt bones perspectives. Aquest projecte podria tenir una producció molt important i, a més, gràcies al fet que a l’hivern fa més vent, podríem ajudar a cobrir l’augment de demanda elèctrica que tenim en aquesta temporada.

I les xarxes de calor, tant la d’Escaldes-Engordany, que acabem de començar a construir, com la que estem desenvolupant a Andorra la Vella, la que ja està en marxa a Soldeu, o la que construirem al Pas de la Casa, tenen un rol molt important en la transició energètica. Com li deia, hem d’evitar un creixement desmesurat de la demanda d’electricitat i les xarxes de calor ens ajuden a oferir una alternativa a la calefacció de gasoil, que cada vegada més famílies volen eliminar, i a la calefacció elèctrica, que seria l’alternativa de moltes noves construccions.

De fet, la clau de les energies renovables, que s’han de consumir en el moment que es produeixen, és apostar per un mix de totes elles i això és el que estem treballant.

Finalment, encara que no sigui una gran infraestructura, penso que un projecte molt destacable per a FEDA és la xarxa de carregadors per a vehicles elèctrics que estem desenvolupant. El canvi de model energètic ha de passar també per la mobilitat i nosaltres hi volem participar aportant les facilitats de càrrega a tots els que aposten per aquest canvi cap a una mobilitat més sostenible.

-Vostè ha apuntat en moltes ocasions que l’emergència climàtica és una de les qüestions que més el preocupen. Quines línies d’acció té FEDA per lluitar contra el canvi climàtic? Són suficients o calen més accions? L’emergència climàtica és una preocupació mundial avui dia i el sector elèctric té un rol molt important per fer-hi front. Per això FEDA ha volgut liderar aquesta transició energètica amb accions com el foment de les energies renovables, l’aposta per les xarxes de calor, el foment de la mobilitat sostenible i també la digitalització del sistema elèctric.

Estem decidits a assolir tots els objectius d’increment de producció i de reducció de les emissions de CO2 que ens hem marcat, però segurament no són prou, segurament haurem d’intensificar els esforços, perquè l’augment de la temperatura del planeta és alarmant i requereix de mesures decidides.

-Per acabar, FEDA també treballa en la mobilitat sostenible a través de l’aplicació Mou_T_B. Em pot fer una valoració d’aquesta App?

L’aplicació Mou_T_B té com a objectiu facilitar una mobilitat més sostenible. Ara es troba en la seva segona fase i encara queda recorregut per aconseguir aglutinar tota la mobilitat, que és la nostra ambició. Però ja és una aplicació molt útil i que fomenta la mobilitat sostenible. Ofereix la informació de totes les línies de transport públic nacional, proposa els trajectes recomanats per anar d’un punt a un altre i, a més, els bitllets d’autobús es poden comprar a través de la mateixa App. Això evita que els usuaris hagin de pagar els bitllets o abonaments en metàl·lic i agilitza aquest tràmit. A més, des que el Govern ha posat en marxa l’abonament mensual a 30 euros, aquest també es pot adquirir a través de Mou_T_B.

I més enllà del transport públic, també es pot consultar amb l’aplicació tota la informació de les ubicacions i disponibilitat dels carregadors de vehicles elèctrics a la via pública, de les estacions de Cicland i també dels aparcaments públics de Canillo.

Com li deia, encara ens queda camp de millora, incorporant altres aparcaments i línies d’autobús comunals, entre d’altres, però estem molt satisfets d’haver impulsat un aplicació com aquesta.