VÍDEO | Primeres incidències per les tempestes i possibles inundacions que afecten les Terres de l'Ebre

Hi ha aturades a l'AP-7 a Freginals, i a l'N-340 a Amposta en sentit nord, i ja hi ha acumulat gairebé 50 mm de precipitació

28 de setembre de 2025 a les 17:14h
Actualitzat: 28 de setembre de 2025 a les 18:35h

Una tempesta potent afecta actualment les comarques de l'Ebre i altres zones del sud de Catalunya, amb el Parc Natural dels Ports sent un dels punts més afectats. Segons l'última actualització del radar del Servei Meteorològic de Catalunya, l'estació meteorològica de la zona ja ha acumulat gairebé 50 mm de precipitació, mentre que a Masdenverge els valors arriben als 22 mm. Els efectes de la tempesta s'estenen ràpidament per les Terres de l'Ebre, amb calamarsada reportada a Amposta i la previsió de més intensitat en les pròximes hores. L'aigua baixa amb força pels carrers d'Alfara de Carles, i més, hi ha aturades a l'AP-7 a Freginals en els dos sentits de la marxa, sobretot en sentit nord, i a l'N-340 a Amposta en sentit nord.

Davant d’aquest episodi de pluja molt intensa i la possibilitat de creixement de torrents i barrancs, les autoritats han intensificat les mesures preventives. Protecció Civil, l'Agència Catalana de l'Aigua, i la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre han activat el Pla Especial d’Emergències per Inundacions (INUNCAT) per minimitzar els riscos de danys. Els Agents Rurals també estan treballant a la zona per vigilar i senyalitzar les rutes perilloses, i fer seguiment de les possibles afectacions a camins rurals i altres zones d’accés limitat. A més, els Bombers de la Generalitat han augmentat el nombre de personal disponible per atendre qualsevol situació d’emergència.

Risc de crescuda sobtada dels rius i rieres

Les precipitacions són especialment preocupants a la conca de l'Ebre, on es preveu una acumulació d’aigua que podria provocar desbordaments locals, afectant la mobilitat i la seguretat de les persones. En aquest sentit, els serveis d’emergències han fet una crida a la població perquè extremi la precaució, evitant zones inundables i zones properes a rius i barrancs. Els avisos de d'emergències recomanen també evitar desplaçaments innecessaris per les carreteres afectades per la pluja.

Suspensió d'activitats i mesures de seguretat a València

El mateix dilluns, la situació meteorològica també serà greu al País Valencià, on la previsió de pluges extremadament fortes ha obligat a activar l’alerta vermella a la província de Castelló i a les comarques del sud de València. La situació serà crítica fins al dimarts, amb acumulacions de fins a 180 mm de pluja en 12 hores. Per tal d'evitar possibles riscos, l'Ajuntament de València ha decretat la suspensió de tota l'activitat lectiva i esportiva, així com el tancament de parcs, biblioteques i altres equipaments públics.

A la ciutat de València, els treballadors que viuen fora de la ciutat podran optar pel teletreball per evitar desplaçaments. Protecció Civil ha enviat també alertes a la població sobre el perill d’inundacions a zones baixes i la possibilitat de desbordament de rius i l’escalfament d'algunes rieres i barrancs.

Consells de seguretat i prevenció per a la ciutadania

Protecció Civil ha emès una sèrie de recomanacions per garantir la seguretat davant l’episodi meteorològic advers:

  • Evitar desplaçaments per carreteres inundades o zones properes a rius i barrancs.

  • No apropar-se a rius o zones inundables, ja que les crescudes podrien ser sobtades i molt perilloses.

  • Seguir les indicacions de les autoritats i mantenir-se informat a través dels canals oficials.

  • Preparar-se per possibles interrupcions en serveis públics, especialment en el transport.

Les autoritats també han instat a la població a mantenir la calma i seguir les recomanacions sobre seguretat, ja que les condicions poden empitjorar ràpidament.

Declaracions de Salvador Illa

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha instat la ciutadania a mantenir la màxima prudència durant aquest episodi meteorològic extrem. Illa ha apel·lat a la responsabilitat col·lectiva, recordant que la seguretat personal i comunitària ha de ser la prioritat i que la prudència és essencial en moments com aquests.

Les pròximes hores seran claus per a la resposta operativa davant d’aquesta tempesta, i s’espera que les precipitacions més fortes es produeixin durant la matinada de dilluns. Els experts de l'AEMET han advertit que, si bé la situació pot millorar a partir de dimarts, la intensitat de les pluges seguirà sent elevada en diverses zones.

Les autoritats recomanen estar atents a les actualitzacions meteorològiques i seguir estrictament les indicacions de Protecció Civil i altres organismes competents.