Divendres, 25 d'abril de 2025
És notícia

Jordi Jordan fa una Audiència Pública Ciutadana per explicar els pressupostos als tortosins

Avatar photo
Jordan anuncia que a l’estiu Tortosa acollirà un congrés internacional per defensar la candidatura de patrimoni mundial de la UNESCO

Aquesta tarda, l’Aula Didàctica del Museu de Tortosa ha acollit l’Audiència Pública Ciutadana que ha fet l’alcalde de Tortosa, Jordi Jordan, per tal d’explicar a la ciutadania en què consisteixen els pressupostos d’aquest 2025. L’acte ha comptat amb l’assistència d’una quarantena de persones i s’emmarca en el marc de les polítiques de transparència de l’Ajuntament.

D’entrada, Jordan ha volgut posar en context l’actual situació financera municipal i catalana tot recordant que “la inflació ha continuat augmentant, tot i que d’una manera més continguda que l’any passat” i que “aquest any no es podrà disposar del romanent de la tresoreria del govern de l’Estat espanyol, ja que fins ara s’havia permès per la gestió de les conseqüències derivades del Covid-19”.

Malgrat això, s’ha aconseguit reduir el cost de l’energia respecte als exercicis anteriors gràcies a la instal·lació de plaques solars en diferents equipaments municipals. A més, també s’han pogut augmentar en un 30% (1,8 ME més) les subvencions rebudes per part de diverses administracions.

Pel que fa a les ordenances municipals, Jordan ha destacat que “aquest 2025 hem pogut congelar els tributs i reduir la despesa de la taxa d’escombraries, tot i la seva pujada a causa del compliment de la Llei 7/2022 de la UE, gràcies a la implantació del porta a porta a algunes EMD, com la de Campredó. En aquest cas, des que s’està duent a terme el porta a porta que el municipi ha aconseguit registrar un 91% de recollida selectiva de la brossa.

Pel que fa als ingressos corrents, cal tenir en compte que aquests han augmentat en un 18% i que les despeses de personal municipal s’han incrementat en un 3,32% a causa de la creació de les noves places del personal de les llars d’infants.

Encara en aquest apartat, el capítol II de Béns i Serveis baixa en un 0,3% en el consum de llum i redueix en 250.000€ els diners destinats als fons de contingència.

També en aquest apartat, Jordan ha posat èmfasi en l’increment d’un 21,37% els diners que es destinaran en inversions a les EMD i pedanies.

Com ja sabem, el pressupost municipal d’aquest 2025, sumant els diners destinats també a les societats municipals, és de 97 ME, el que suposa un increment del 3,65% respecte a l’any anterior.

Jordan ha mostrat la importància de presentar “un pressupost responsable i ambiciós que faci de Tortosa una ciutat on hi hagi més qualitat de vida i serveis per a les persones, una ciutat pròspera i amb mirada cap al futur, que miri pel manteniment de l’espai públic i que sigui també una ciutat sostenible, verda i saludable, sense oblidar tampoc la cultura i el patrimoni com una oportunitat de creixement i d’orgull per a la ciutat”.

En l’àmbit de les persones, el nou pressupost destinarà un total d’1.240.000€ que permetran crear 22 pisos a través de la Fundació Hàbitat 3 i 300.000€ per a la rehabilitació d’edificis de propietat municipal. De fet, és el primer cop que el municipi inverteix en la creació d’un parc públic d’habitatge de lloguer social que, a finals de mandat, pretén arribar fins als 100 pisos, al nucli del barri del Castell.

Això també permetrà que es destinin 56.000€ a la rehabilitació de l’habitatge privat a través de l’acció de dues cooperatives mitjançant un conveni; així com també els 85.000€ destinats a la rehabilitació d’habitatges privats de particulars.

A proposta de la CUP s’impulsarà també la creació de l’oficina de mediació i lloguer, la destinació de 60.000€ per a l’eliminació de barreres arquitectòniques, una partida de 145.000€ per a la remodelació de la plaça de Francesc Macià del barri de Ferreries mitjançant un procés participatiu i 10.000€ per a l’adaptació de l’accessibilitat als comerços.

En l’àrea de comerç hi haurà una partida de 290.000€ per a la construcció de la nova zona d’oci del Passeig Ribera amb l’Avinguda de Lleida amb locals i terrasses orientades al riu. També es destinaran 80.000€ més per a la millora del polígon del Baix Ebre, després de les queixes rebudes per part d’empreses ubicades allà. De nou, tornarà a destinar-se una partida de 200.000€ als Bons Tortosa i, recentment, s’està renovant el sistema de climatització del Mercat Municipal amb una partida de 360.000€ per tal de convertir-lo en un altre refugi climàtic municipal de cara a l’estiu.

Ha estat en aquest punt quan Jordan ha anunciat que, de cara a l’estiu, Tortosa acollirà un congrés internacional amb la participació d’altres països amb importants fortificacions, per tal de defensar la candidatura a Patrimoni Mundial de la UNESCO.

Pel que fa a la millora dels equipaments de la via pública, es destinaran 100.000€ per a la millora de l’enllumenat, entre d’altres accions que s’acullen al Pla Cuidem Tortosa impulsat des de la regidoria de Serveis. En aquest sentit, Jordan ha destacat algunes de les últimes accions que s’han fet com les reparacions de voreres i asfaltatge de carrers al barri de Ferreries o l’arranjament de tots els carrerons del call jueu.

En l’àmbit esportiu hi haurà una partida de 31.000€ per tal de cobrir les pistes de bàsquet exteriors del pavelló del Temple, un augment de les subvencions per a les entitats esportives, 10.000€ per a aparcaments de bicis i 2.468.306€ per a la construcció del centre esportiu i social dels Josepets.

I, finalment, a la secció cultural s’augmenten les subvencions per a les entitats culturals, es preveu la intervenció de 364.262€ al fortí d’en Bonet, al balneari d’en Porcar, es continuarà apostant per la defensa de la candidatura de la UNESCO i es faran també les restauracions del bou i dels cavallets que formen part del bestiari festiu popular. Sense oblidar-nos de l’ampliació del Teatre-Auditori Felip Pedrell que ja s’està executant o les obres de recuperació de les galeries subterrànies dels pous i alts forns del Castell de la Suda, així com l’adequació d’un nou mirador i passarel·la amb vistes al barri del Rastre.

En el cas de les EMD i pedanies el pressupost augmenta en un 18% i es destinaran 250.000€ a l’organització dels pressupostos participatius.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
teatre-balaguer

L’11a Mostra de Dansa ‘Ciutat de Balaguer’ reunirà un centenar de ballarins

Notícia següent
escola-bressol-espronceda-sabadell

Més d’una trentena d’escoles de Sabadell tindran ventiladors per aquest estiu

Notícies relacionades