L’alcaldessa de Tortosa, Mar Lleixà, anuncia que el Jutjat número 2 del Contenciós Administratiu de Tarragona ha aixecat les mesures cautelars que havien obstaculitzat la retirada del monument franquista d’enmig del riu per part de la Generalitat, el juliol del 2021. El cas estava aturat perquè el TSJC havia de resoldre uns recursos que diversos col·lectius van presentar en contra de la seva descatalogació i la llicència d’obres municipal. “L’aixecament de les mesures cautelars és una molt bona notícia i, esperem, que ben aviat tinguem la sentència i quedin resolts tots els recursos judicials que han paralitzat la retirada del monument”, ha afirmat Lleixà.
L’alcaldessa ha explicat que al mes de març, després que se sabés la sentència a favor de la descatalogació del monument, va adreçar-li una carta al conseller de Justícia i Qualitat Democràtica, Ramon Espadaler, per tal que formulés una petició d’impuls processal per avançar en la resolució del contenciós administratiu contra la llicència d’obres, que n’havia bloquejat la retirada. L’Ajuntament es va adherir a aquesta petició, tot i no estar personat en la causa.
Per Lleixà, “ara la justícia també ha conclòs que l’acord de la junta de govern local del 24 de febrer del 2021 on l’Ajuntament concedia la llicència d’obra major per fer les obres de retirada, estava ben donada. El jutge ha tombat tots els arguments dels que volien mantenir suspès el procediment”.
Ara bé, caldrà esperar que els tribunals dictin la sentència perquè aquest serà el detonant que permetrà tornar a impulsar la retirada del monument i adjudicar novament les obres. No obstant això, fonts del departament de Justícia celebren els avenços amb l’aixecament d’aquestes cautelars, però mostren prudència a l’hora de parlar de terminis i pròxims passos, atès que està previst que al voltant del mes de juliol el Parlament de Catalunya aprovi el Projecte de Llei de la Memòria Democràtica de Catalunya. Un fet que permetria que l’enretirada del monument s’hagués d’aplicar de facto en compliment de la mateixa legislació.
Lleixà ha recordat que l’enretirada del monument respon al compromís del govern municipal amb la Comissió per a la Retirada dels Símbols Franquistes de Tortosa i la ciutadania i que ha de servir “per dignificar i reparar la memòria de les víctimes de la Guerra Civil i del franquisme, però també per una qüestió d’higiene democràtica, per tancar definitivament una polèmica que fa dècades que dura i que dona una imatge molt negativa de la nostra ciutat de cara enfora, cal enretirar el monument que el dictador Franco va inaugurar ara fa 60 anys”.
Poca estona ha durat la calma, però, atès que aquesta tarda, els portaveus del Corembe, els partidaris que volen conservar el monument, han comparegut en una roda de premsa. En primer lloc, el seu secretari, Joan Otero, ha volgut posar en valor que tal dia com avui feia justament 10 anys de la celebració de la consulta sobre el futur del monument que va impulsar Ferran Bel durant el seu govern. Una consulta que va comptar amb una baixa participació i en la qual va guanyar amb un 68,36% l’opció de la reinterpretació del monument, tot i que, com sol passar en l’àmbit local aquesta mena de consultes són no-referendàries i el seu resultat no és vinculant. Otero ha titllat de “promeses de paper mullat i traïció” tots els acords que es van prendre entre ERC i CIU el 2016 i d’haver fallat al seu electorat.
Per la seva banda, la presidenta del Corembe, Consol Cordero, ha manifestat que la voluntat de l’entitat continua sent la de plantar batalla judicial i interposar nous recursos davant la possibilitat de la resolució favorable a l’enretirada, així com argumentar que el monument de la Batalla de l’Ebre és un element històric monumental com el “Valle de los Caídos” i que la seva enretirada o eliminació és massa costosa.
