Divendres, 29 de març de 2024
És notícia

El carrer Guimerà de Manresa es transformarà en una illa de vianants sense bus urbà

Avatar photo

La decisió s’ha adoptat després de conèixer els resultats del procés participatiu sobre els dos models alternatius

L’Ajuntament de Manresa ha anunciat aquesta tarda que la transformació del carrer Guimerà en illa de vianants es farà finalment descartant el pas del bus urbà pel principal eix comercial de la ciutat.

La decisió s’ha adoptat després de conèixer els resultats del procés participatiu sobre els dos models alternatius que el consistori va presentar per transformar el Guimerà –el “Model A”, mantenint el pas del bus; i el “Model B”, sense bus- que es va obrir el 15 de setembre passat amb diverses sessions informatives i una enquesta que es va tancar quinze dies després.

La voluntat del govern municipal era recollir aquestes opinions, incorporar-les al procés de decisió, juntament amb altres elements de caràcter més tècnic, per acabar de valorar l’alternativa definitiva. El resultat ha estat l’elecció del ”Model B”.

Balanç del procés participatiu

El detalls dels resultats del procés participatiu i de l’elecció final s’han donat a conèixer aquest migdia als representants dels comerciants i dels veïns i veïnes del carrer Guimerà, i es van presentar dimecres als grups municipals. Aquesta tarda també s’han exposat en una sessió informativa oberta al públic, a la Sala Petita del Teatre Kursaal, amb la presència de l’alcalde de Manresa, Marc Aloy Guàrdia, i el regidor d’Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López Martí.

Les sessions de retorn continuaran la propera setmana amb reunions als quatre consells de districte.

L’acte s’ha iniciat amb una explicació dels objectius del procés participatiu: donar a conèixer les dues propostes en relació al paper del transport públic en el marc de la transformació del carrer Guimerà, i obtenir informació de les necessitats de la ciutadania, les prioritats i opinions en relació a tota la informació rebuda.

També s’han presentat un balanç de les diferents fases del procés, que ha comptat amb l’assistència de 169 persones a lesdiferents sessions informatives convocades i amb un balanç de 637 enquestes vàlides recollides, un cop depurades les que no complien les condicions per poder tenir aquesta consideració.

D’aquestes, 331 van respondre el qüestionari a través de la web Decidim Manresa —la plataforma que agrupa els processos participatius que s’impulsen des de l’Ajuntament de Manresa—, mentre que les 306 restants es van recollir de manera presencial, a peu de carrer —amb enquestadors que es desplaçaven per l’àrea d’influència del vial— i a través també de diferents comerços de la zona.

El perfil de les persones enquestades

Pel que fa al gènere de les persones enquestades, un 55,7% són dones i un 44,1%, homes, i també hi ha participat una persona que es va definir com a no binària.

Sobre les edats, el 44,4% es concentren en la franja de 36 a 55 anys, seguida pel 20,7% dels majors de 65 anys, el 14,8% dels de 56 a 65, l’11,6% dels de 26 a 35 anys, i el 8,5% dels de 16 a 25.

En quant a la relació que tenen amb el Guimerà les persones que han respost l’enquesta, hi ha una àmplia majoria –pràcticament la meitat- que es defineixen com a vianants (51,1%), seguits pels usuaris i usuàries del bus (27,9%), comerciants (9%), veïns i veïnes (7,4%) i altres (4,6%). Per calcular aquestes dades, com que es tractava d’una pregunta amb resposta múltiple, s’ha comptabilitzat cada persona enquestada per cada un dels perfils que va seleccionar en el moment de respondre l’enquesta. A partir d’aquí s’ha pogut creuar aquests perfils amb les diferents respostes a les preguntes plantejades.

Els resultats de l’enquesta

Seguidament, s’han exposat els resultats generals de les 18 preguntes plantejades al qüestionari de l’enquesta i dels quals es poden extreure les següents consideracions:

En relació a qüestions generals:

  • El 64,1% considera que el carrer Guimerà necessita una transformació important.
  • El 65,9% creu que a la ciutat li cal una illa de vianants lliure de vehicles.
  • El 77,1% opina que és important poder arribar o marxar del centre comercial amb bus urbà.
  • El 45,8% rebutja que el bus urbà continuï passant pel Guimerà un cop convertit en illa de vianants.
  • El 46,6% troba negatiu que les línies del bus passin pel carrer Guimerà perquè es consolidi com un espai comercial.

Pel que fa al “Model A” , que ha estat descartat:

  • El 40,2% valorava que la nova parada al Guimerà a l’alçada de Crist Rei del “Model A” afectaria positivament els seus desplaçaments al centre de la ciutat.
  • El 41,9% també considerava que aquesta mateixa parada afectaria positivament els seus hàbits d’accés a l’àrea comercial del centre de la ciutat positivament.
  • Seguint amb el “Model A” , un 34,1% manifestava la seva preferència per l’actual parada a Guimerà i un 12,4% per la futura parada de Crist Rei.

Sobre el “Model B” , el que ha estat escollit:

  • El 43,5% afirma que el previsible increment de temps i del recorregut enel “Model B” no afectaria a l’ús que fa actualment del bus urbà.
  • El 55,1% considera que les ubicacions de les noves parades són una bona alternativa a la parada actual del Guimerà.
  • El 52,3% creu que la ubicació de les noves no farà disminuir l’ús del bus urbà.
  • El 68,8% troba positiu la ubicació d’una parada a Muralla/Can Jorba per acostar el bus al Centre Històric.
  • El 43,2% considera que el “Model B” pot afectar positivament els seus hàbits d’accés a l’àrea comercial del centre de la ciutat.
  • El 30,6% es mostra indiferent per l’afectació que els canvis de sentit que implica aquest model poden tenir sobre la mobilitat.

Conclusions:

  • El 52,3% està gens (41,3%) o poc (11%) d’acord amb el fet de mantenir la situació actual del carrer Guimerà. El 37,1% està d’acord (6,8%) o molt d’acord (30,3%).
  • El 48,8% està gens (37,2%) o poc d’acord (11,6%) amb el “Model A” , que proposa convertir el Guimerà en illa de vianants amb pas de l’autobús urbà. El 41,6% està d’acord (8,9%) o molt d’acord (32,7%).
  • El 47,9% està d’acord (4,6%) o molt d’acord (43,3%) amb “Model B” , amb un Guimerà amb illa de vianants sense el pas de l’autobús urbà. El 44,1% està gens (34,5%) o poc d’acord (9,6%).

Els objectius del projecte

En la mateixa sessió, s’ha posat de manifest que la decisió finalment adoptada per l’Ajuntament de Manresa, favorable al “Model B” , permet assolir els quatre objectius que es plantegen a l’hora d’elaborar el projecte que ha de convertir el carrer Guimerà en una illa de vianants i que són:

a) Establir un espai amb prioritat per als vianants amb accés restringit i regulat al vehicle privat dins de l’horari establert.

b) Fomentar la mobilitat sostenible i els itineraris a peu, pacificar el trànsit, reduir els sorolls i millorar el transport públic per aconseguir una mobilitat més sostenible -a peu, en bicicleta, amb Vehicle de Mobilitat Personal (VMP) o en transport públic- i reduir l’ús del vehicle privat, rebaixant així la contaminació al centre de la ciutat i les emissions de gasos d’efecte hivernacle.

c) Fer compatible amb la competitivitat i eficàcia del transport públic en aquesta àrea central de la ciutat, amb prioritat per als nous busos urbans elèctrics que s’incorporaran a la flota.

d) Reforçar el paper de l’àrea central de la ciutat com a lloc de passeig, de lleure, de compres i com a espai de referència cultural amb els equipaments del Kursaal i del Centre Cultural el Casino.

El “Model B” , al detall

El “Model B” El (vegeu-ne una imatge virtual orientativa) , que és el que serà desenvolupat finalment, contempla algunes actuacions que també estaven previstes en el “Model A” com l’inici de la restricció d’accés de vehicles no autoritzats al Guimerà en la confluència del Passeig Pere III amb el carrer Canyelles o la reforma total dels dos trams actuals del carrer.

Però és, sens dubte, és el que implica uns canvis més profunds en relació a la situació actual perquè elimina el pas del bus pel Guimerà i canvia totalment el recorregut de les tres línies que actualment passen pel Guimerà (L1, L2 i L3) a partir de la plaça Espanya. En el nou model, el bus baixarà pel tram de la dreta del Passeig Pere III, girarà primer a Crist Rei cap a Guimerà fins al carrer del Bruc i allà cap a l’esquerra fins arribar a Saclosa, que invertirà el sentit de circulació, fins al carrer Pompeu Fabra, que també canviarà de sentit, fins a la carretera de Cardona. En aquest model es preveu instal·lar una parada a l’alçada de Crist Rei i també a Pompeu Fabra (Vegeu plànol itinerari bus d’aquest model).

En acabar la sessió d’aquesta tarda, el govern municipal ha anunciat que els treballs tècnics per començar a elaborar el projecte definitiu, que també es farà de forma participada, s’iniciaran els propers dies. La redacció definitiva i la tramitació administrativa es faran al llarg del 2022 i el 2023 ja es podria contractar i executar l’obra.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

El centre sociosanitari Bernat Jaume de Figueres recupera l’entrada de visites i acompanyants

Notícia següent

Avui s’habilita un punt de vacunació sense cita prèvia a Vilafranca

Notícies relacionades