El Ple de l’Ajuntament de Manresa ha aprovat aquest dijous delegar a la Diputació de Barcelona la recaptació de deutes tributaris (impostos, taxes i contribucions especials) i d’altres ingressos municipals —com sancions o preus públics— amb l’objectiu d’augmentar l’eficiència en el cobramen t dels impagats. El dictamen s’ha aprovat amb els vots a favor de l’equip de govern (ERC, PSC i Impulsem) i també de Junts, i l’abstenció de Fem, el FNC i Vox.
Tal com ha explicat el regidor d’Hisenda, Pere Massegú Bruguera, l’acord estableix que l’ens provincial, a través del seu Organisme de Gestió Tributària (ORGT), farà la “recaptació executiva” dels impostos i sancions, que és quan el ciutadà no ha abonat l’import dins el termini establert i s’han d’iniciar processos de reclamació i embargaments. I l’Ajuntament de Manresa continuarà fent la “recaptació voluntària”, és a dir, seguirà recaptant els tributs que la ciutadania paga dins de termini.
Això serà així en tots els impostos, taxes i resta d’ingressos excepte amb l’Impost sobre Activitats Econòmiques (IAE) i l’Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica (IVTM). En aquests dos tributs, la Diputació de Barcelona farà tant la recaptació voluntària com la recaptació executiva, ja que per passar a fer la recaptació executiva, l’ens provincial demana també poder recaptar dos dels impostos obligatoris en voluntària. Els impostos obligatoris són tres: l’IAE, l’IVTM i l’IBI, i l’Ajuntament de Manresa ha escollit delegar l’IAE i l’IVTM.
Amb aquest acord, l’Ajuntament de Manresa espera poder ser més eficient en el cobrament dels impagats i resoldre les dificultats legals que hi ha per fer reclamacions i embargaments a persones que no resideixen a la ciutat, fet que ha de permetre obtenir més ingressos que podran repercutir en el desenvolupament de polítiques de millora per la ciutat. Tot i que el servei té un cost, l’Ajuntament calcula que la delegació a l’ORGT suposarà uns guanys d’aproximadament 1,5 milions d’euros anuals per l’augment de la recaptació d’ingressos provinents dels impagats i per la reducció de despeses de personal municipal.
La delegació entrarà en vigor l’1 de gener de 2025, pel que fa referència a la recaptació voluntària de l’IVTM i IAE, i a partir de l’1 d’abril de 2025, pel que fa la recaptació executiva. L’ORGT instal·larà el seu punt d’informació i atenció als contribuents dins de la mateixa Oficina de Gestió Tributària de l’Ajuntament (OAT), situada a la plaça Major 5, on la ciutadania podrà continuar realitzant totes les gestions relacionades amb les competències delegades.