Manresa acollirà l’exposició de gravats del segle XVIII ‘Una Itàlia de paper’ de la Col·lecció Furió

Avatar photo
Entre els gravats que es podran veure a l’exposició hi ha els que tradueixen les fantasies arquitectòniques i de ruïnes clàssiques pintades per Giovanni Paolo Panini i Hubert Robert

El Centre Cultural el Casino acollirà a partir del 26 d’abril l’exposició “Una Itàlia de paper”, una mostra de gravats del segle XVIII que reflecteixen la grandesa arquitectònica i paisatgística de les ciutats de Roma i Venècia. Les estampes són propietat del professor i gran coneixedor del món del gravat Vicenç Furió, qui el 2016 va organitzar una les exposicions més rellevants que s’han vist mai al Casino amb obres d’autors com Rembrandt i Goya.

L’exposició “Una Itàlia de paper”, comissariada pel mateix col·leccionista, presentarà obres difícils de reunir i constitueix un dels conjunts més destacats de la Col·lecció Furió de gravats antics. La mostra reuneix estampes dels màxims exponents del vedutisme, un gènere pictòric desenvolupat a Itàlia al segle XVIII que consistia en la representació de vedute o vistes urbanes. Tot i que algunes vegades aquestes estampes tenien un objectiu topogràfic, altres mostraven l’arquitectura i els paisatges d’una Itàlia imaginada, un capriccio de fantasia, que barrejaven realitat i invenció. Les vedute van tenir molt èxit, ja que constituïen imatges atractives i evocadores, i els viatgers europeus que visitaven Itàlia buscant art i cultura les acabav en comprant com un record dels llocs que havien visitat.

Entre els gravats que es podran veure a l’exposició hi ha els que tradueixen les fantasies arquitectòniques i de ruïnes clàssiques pintades per Giovanni Paolo Panini i Hubert Robert.  També s’hi exposaran les imponents vedute de Roma del gravador italià Giovanni Battista Piranesi, estampes de Venècia amb extraordinaris aiguaforts del pintor venecià per excel·lència, Canaletto, i obres de grans artistes com Luca Carlevarijs, Michele Marieschi, Antonio Visentini, Giovan Battista Brustolon i Antonio Sandi. Finalment, en un apartat dedicat a la saga familiar d’artistes Tiepolo, es mostraran capricci del cèlebre pintor i gravador Giambattista Tiepolo, i alguns dels aiguaforts gravats pels seus fills, Giandomenico i Lorenzo, a partir de sostres pintats pel seu pare.

La Col·lecció Furió, del Casino al Museu del Prado

El 2016, Vicenç Furió va exposar al Centre Cultural el Casino de Manresa un valuós conjunt de 75 estampes de la seva col·lecció, amb obres d’autors com Rembrandt i Goya, una de les mostres més remarcables que s’han fet en aquest equipament municipal. Demostra la rellevància d’aquest conjunt el fet que l’any 2022 el Museo del Prado va adquirir 265 gravats de la Col.lecció Furió, entre els quals hi havia la majoria de les peces exposades fa vuit anys al Casino.
A banda de professor de teoria i sociologia de l’art, temes sobre els quals ha escrit llibres com Sociología del arte i Arte y reputación, Vicenç Furió és un gran divulgador de l’art del gravat. Ha organitzat exposicions i ha publicat els llibres El arte del grabado antiguo, La imagen del artista, Rembrandt i Virtuosos del grabado. L’exposició Una Itàlia de paper també es complementa amb un llibre del mateix títol on l’autor comenta amb detall tot els gravats que es podran veure a la mostra.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Tot a punt perquè Manresa sigui la capital catalana de l’acústica

Notícia següent

La Junta Local de Seguretat de Tarragona aposta per la policia de proximitat

Notícies relacionades