L’Ajuntament de Manresa ha posat en marxa l’Oficina de Drets Socials (ODS) amb l’objectiu d’eliminar burocràcia i lluitar contra la bretxa digital que genera l’actual sistema, sovint massa complex i feixuc, a l'hora de fer tràmits administratius. Ubicada al carrer Sant Francesc, s’ha inaugurat aquest migdia, amb la presència de la regidora de Drets Socials, Mariona Homs Alsina, que ha assegurat q ue la nova oficina pretén evitar el “laberint burocràtic” amb què sovint es topa la ciutadania “a l’hora de conèixer els seus drets i fer els tràmits administratius que pertoquen”. Des de l’ODS, es farà una atenció personalitzada i integral, i un acompanyament actiu en la tramitació d’informes i suports.
Tal com ha explicat la regidora Homs, “el sistema ha anat generant una acumulació de drets, i la ciutadania molts cops no sap com accedir-hi; a més, són drets que depenen de diferents administracions i que tenen diferents canals i models per sol·licitar-los”. Ara, es podran tramitar tots des de la nova ODS, siguin de l’administració que siguin, gràcies a una automatització dels sistemes informàtics “que ens permet tenir les dades socioeconòmiques de totes les administracions al nostre abast, de manera agrupada i no disgregada”. A la vegada, l’ODS “permetrà descongestionar uns Serveis Socials que estan molt tensionats” i fer que els treballadors i treballadores socials “es puguin dedicar al 100% a la intervenció social”.
La regidora també ha afegit que l’oficina està oberta a tota la població per resoldre qualsevol dubte amb relació als seus drets: “hi ha persones que, per exemple, no saben si poden tenir dret a una beca menjador, o que han tingut un tercer fill i no saben quines prestacions tenen i què han de fer per demanar-les; a l’ODS es podran resoldre tots aquests dubtes”. La voluntat, ha dit “és que a la ciutadania li sigui més fàcil parlar amb l’administració”.
Un equipament clau de proximitat
L’Oficina de Drets Socials (ODS) es concep com un equipament de proximitat clau per a l’Ajuntament de Manresa, amb la finalitat principal de facilitar l’accés de la ciutadania als seus drets socials i promoure el seu benestar.
Amb aquesta iniciativa, l’Ajuntament de Manresa dona resposta als reptes socials actuals, com les desigualtats, l’exclusió social i la creixent complexitat dels tràmits administratius; millora l’eficiència i l’eficàcia en la gestió de tràmits, optimitzant els recursos i simplificant els procediments; promou un model d’atenció més integral i personalitzat, i fomenta l’apoderament de la comunitat.