Un comerç amb més de 70 anys d’història de Solsona està buscant relleu generacional davant la imminent marxa de la seva propietària. Es tracta de la merceria Ca l’Anita, ubicada al número 14 del carrer del Castell, un dels indrets més concorreguts de la ciutat.
La seva propietària, Claustre Barcons, fa 14 anys que està en jubilació activa, però encara mantenia el negoci. Aquest estiu, però, té la intenció de deixar l’establiment i ha acudit al servei ‘De mà en mà’ de Solsona, impulsat a través de l’Agència de Desenvolupament Local, per mirar de trobar algú que se’n faci càrrec.
La botiga, que inicialment va obrir l’any 1954 com a camiseria, era propietat de la mare de la Claustre, Anna Camps, que és qui va donar nom a la botiga. Amb 12 anys, la Claustre va començar a treballar-hi i ja no se n’ha mogut mai més. Després d’heretar la botiga, va mantenir el nom de la seva mare, ja que la marca està molt integrada a l’imaginari local, fins al punt que molts clients i clients encara es refereixen a la Claustre com a Anita.
Acompanyament personalitzat
Les persones reemprenedores que estiguin interessades a mantenir aixecada la persiana d’aquest establiment rebran la cartera de clients i proveïdors, formació, acompanyament personalitzat en tot el procés, així com assessorament en les qüestions de fiscalitat, màrqueting o gestió, informació d’ajuts i subvencions i suport en l’elaboració del pla d’empresa.
Actualment, aquesta botiga ven una selecció de productes de merceria, roba íntima, pijames i roba per a la llar i, tal com s’apunta des de l’Agència de Desenvolupament Local, té oportunitats de creixement amb nous serveis, com l’arranjament de roba o tallers de costura. L’establiment està plenament equipat, amb una sala interior, emprovador, bany i cuina, i el traspàs s’ofereix amb el mobiliari i equipament inclosos.
El que més li agrada a la Claustre de la seva feina és el tracte personal amb la gent, tot i que és conscient que el sector requereix adaptar-se a les noves demandes de la societat a un ritme que no s’adiu amb la seva edat. El producte estrella que més ha venut és el pijama, seguit de roba interior d’home i dona i, “en l’època que se’n portaven, mitges”, explica tot rient.
Per a més informació de Ca l’Anita o la campanya “De mà en mà”, podeu consultar la plataforma en línia, trucar o escriure un missatge per WhatsApp al 636141528, o bé visitar la botiga.
Aquest és el segon establiment de Solsona que s’acull a aquesta campanya. El primer, l’any passat, va ser Torres Perfumeria i Complements, situat en el mateix eix comercial, que va reobrir just un mes i mig després del seu tancament. A Cardona “De mà en mà” també ha facilitat el traspàs de Llegums i pesca salada Núria.
Front comú per a incentivar el relleu comercial
Precisament “De mà en mà” va ser una de les iniciatives que es van exposar en la jornada tècnica sobre comerç i relleu generacional que l’Agència va organitzar a Solsona el 29 de maig. Una de les conclusions de la taula d’experiències locals va ser que la manca de relleu generacional, si bé afecta tots els municipis per igual, és especialment greu per a les poblacions petites i mitjanes, en tant que l’impacte de la desertització és més important.
Amb tot, estan sorgint accions públiques per donar resposta a aquesta problemàtica en municipis com Tremp o Solsona i el projecte Repoblem en poblacions rurals. Així mateix, es va posar sobre la taula la necessitat de posar en valor la professió de comerciant i millorar la difusió dels negocis en traspàs.
En el decurs d’aquesta jornada també es va poder conèixer el testimoni de diversos botiguers, com el solsoní Gerard Argerich, de la carnisseria Ca la Teresa. La importància de tenir un coneixement del sector i fer pocs canvis en el producte o servei, al principi del traspàs, per fidelitzar la clientela van ser alguns dels consells que s’hi van assenyalar. Igualment, es va demanar a l’administració un major acompanyament per a cursar els tràmits d’ajuts i subvencions.