Divendres, 23 de maig de 2025
És notícia

La C-55 canvia per sempre: 23 milions d’euros i 5 anys d’obres fins al 2030

Avatar photo
Es busca reduir l’accidentalitat, especialment la causada pels xocs frontals, que són els que provoquen més víctimes greus i mortals
C-55-Fons-Montserrat

La carretera C-55, coneguda també com a Eix del Cardener, canviarà per sempre en els pròxims anys després d’una inversió de 23 milions d’euros i unes obres que s’allargaran, previsiblement, fins a l’any 2030.

El Govern ha anunciat una inversió de 23 milions d’euros per a transformar la carretera, concretament en el tram entre les localitats de Manresa i Súria, per convertir-la en una via 2+1. De fet, està previst que aquesta tipologia de via s’estengui, després del 2030, fins a Solsona.

En total seran 15 quilòmetres continus dividits en tres trams: Manresa-Sant Joan de Vilatorrada; Sant Joan de Vilatorrada-Callús; i Callús-Súria. Territori ha presentat aquest dimecres el projecte als alcaldes del Bages i el Solsonès, així com als presidents dels dos Consells Comarcals, amb un objectiu clar al darrere d’aquesta inversió: reduir l’accidentalitat, especialment la causada pels xocs frontals, que són els que provoquen més víctimes greus i mortals.

 

El model 2+1 s’estendrà també de la C-55 cap al nord

S’actuarà primer en el tram Manresa-Súria que, segons el Departament de Territori, és el que registra un trànsit més elevat. A partir del 2030, s’actuarà també en l’àmbit entre Súria i Solsona, un total de 30 quilòmetres que costaran una inversió estimada de 42 milions d’euros.

Tot i això, de manera més immediata, es preveu implantar en tota la C-55 una banda sonora central entre Manresa i Solsona per alertar els conductors en cas que envaeixin el carril contrari. L’objectiu és reduir les distraccions i els accidents frontals i frontolaterals.

Pel que fa al tram entre Manresa i Súria, l’actuació es divideix en tres fases. El primer serà des de Manresa fins a Sant Joan de Vilatorrada i s’ha programat per al 2026. En aquest cas, seran un total de 3 km amb una inversió prevista de 2,5 milions d’euros. Dins del mateix 2026, també es preveu iniciar el tram que li donarà continuïtat, des de Sant Joan fins a Callús: 2,3 km més i una inversió prevista de 6,4 milions d’euros.

Un cop completat aquest recorregut, fins a arribar a Súria caldrà esperar fins al període 2028-2030. Serà la intervenció de més longitud en aquest tram nord, 10 km, i la inversió prevista és de 14 milions d’euros.

 

El model 2+1

El sistema 2+1 consisteix a configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles.

A més, s’implanta una separació reforçada dels dos sentits de circulació, que pot ser una barrera física de formigó, senyalització horitzontal o elements d’abalisament. Per les característiques, traçat o funcionalitat de la carretera, hi ha trams en què s’opta per una solució intermèdia, on la secció de la via es manté i s’implanta el reforç dels sentits de la carretera.

Així, aquest model incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció i els avançaments inadequats. Incidint en el risc d’aquest tipus d’accidents, un dels que més víctimes greus i mortals provoca a la xarxa viària, Territori calcula que es podria reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s’actuarà.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Fumata negra al Vaticà: La primera votació del conclave acaba sense una decisió

Notícia següent

L’Estenedor de Cambrils ofereix 29 activitats per a joves aquest estiu

Notícies relacionades