Aquesta setmana s’ha celebrat la segona trobada per elaborar un pla d’acció respecte els locals no ocupats de Tarragona. La iniciativa ha estat de la Conselleria de Comerç de l’Ajuntament i hi han assistit representants de diferents entitats i associacions afectades per aquest fenomen urbà derivat, entre altres pel tancament de negocis situats a locals de les principals zones comercials Tarragona. A la reunió s’han recollit les opinions dels assistents, s’ha fixat un calendari de noves reunions i s’ha acordat elaborar i signar un Pacte de ciutat per a la revitalització econòmica urbana.
Els participants han expressat la seva preocupació i desig d’enfoc cooperatiu públic-privat per plantejar línies concretes d’actuació urgents als carrers de Tarragona. Segons les dades, fins a octubre del 2018, s’han tramitat a nivell municipal unes 450 comunicacions d’obertura comercial (la meitat per canvi de nom del propietari). La Conselleria de Comerç ha aportat la informació d’un document intern sobre anàlisi i propostes d’actuació i ha defensat la importància de l’aprovació consensuada del futur Pla Estratègic de Comerç de Tarragona (PECTgn), per a finals del primer semestre del 2019.
S’han proposat mesures concretes i diverses línies d’acció, com ara potenciar la dinamització i animació als carrers, la cooperació entre propietaris, emprenedors i entitats que donen suport a l’emprenedoria de la ciutat, per a facilitar la implantació de nous negocis i estimular que professionals que actualment treballen en pisos puguin accedir a fer-ho en baixos comercials. També s’ha fet palesa la necessitat d’aprofundir en una diagnosi addicional a l’aportada des de la Conselleria de Comerç i vinculada a la realitat de cada zona urbana, amb especial atenció a la zona centre de Tarragona (del Casc Antic al Serrallo) i la resta d’àmbits i àrees més comercials de la ciutat.
La consellera de Comerç, Elvira Ferrando, ha explicat que “Tarragona segueix essent epicentre de compres per al consumidor local i de les poblacions del voltant i del turisme que ens visita.Cal aprofitar les fortaleses de la nostra ciutat per atreure nous comerços i serveis i fomentar una mixtura de negocis que incrementi els fluxos de vianants als nostres carrers, fet que ens assegurarà la continuïtat del comerç local i l’atracció de nous establiments”.
L’especialització comercial per àmbits urbans serà un àrea d’estudi i de treball per recuperar carrers amb vocació comercial que han vingut a menys, com ara els carrer Unió, Apodaca o Gasòmetre, i trobar un relat que uneixi la plaça dels Carros amb la zona entre rambles de la ciutat.
Els assistents a la reunió han valorat positivament la trobada i es preveu nova reunió a finals de febrer. Hi han participat la consellera de Comerç, Elvira Ferrando, els consellers de Territori i Promoció Econòmica, Josep Maria Milà i Francesc Roca, respectivament; representants dels Serveis Territorials d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, dela Cambra de Propietat Urbana (Sr. Agustí Pujol), Cambra de Comerç (Sr. Lluís Colet),PIMEC (Sr. Florenci Nieto), Via T (Sr. Joan Carlos Garcia i Sra. Elisenda Pujol), CEPTA (Sr. Belmonte), Associació de Veïns el Centre (Núria Sabat) i del Port (Sra. Mari Carmen Puig) Associació de Veïns de Ponent (Sr. Vicenç Capilla) i
La consellera Elvira Ferrando també ha afegit: “L’Ajuntament vol treballar transversalment amb la col·laboració dels principals actors en matèria d’urbanisme, emprenedoria i del sector immobiliari. De la mà del full de ruta comercial del PECTgn, podrem fer més competitius i atractius els nostres carrers comercials amb una actuació decidida i coordinada que ha d’enfortir la capitalitat comercial de Tarragona”.