Renoven l'aplicació de realitat augmentada per millorar la visita de les pintures dels Abrics de l'Ermita

    temps lectura-Temps de lectura: 3 minuts
    Imatge d'un dels dissenyadors de l'aplicació, davant les pintures. Foto ACN
    L’Agència Catalana del Patrimoni Cultural i l’Ajuntament d’Ulldecona han renovat l’aplicació de realitat augmentada e-ARt per millorar l’experiència de la visita a les pintures dels Abrics de l’Ermita i potenciar la seva difusió. Es tracta d’una eina única als jaciments rupestres catalans. La renovada e-Art II es mantindrà, de moment, com una eina de suport a les guies del jaciment per enriquir les explicacions. Aquesta versió millora el rendiment en diferents situacions de llum i en moviment a diferents angles i distàncies. També permet ampliar la imatge i identificar un nou grup de figures. A la llarga, la idea és que pugui ser també utilitzada en centres educatius, ja que permet visualitzar tot el conjunt a partir d’una foto.
    Impulsat conjuntament pel consistori d’Ulldecona i l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural en el marc del seu programa de suport de la incorporació de la tecnologia a la interpretació del patrimoni, el projecte ha estat coordinat pel doctor en Prehistòria i Arqueologia de la UNED, Juan Ruiz, i desenvolupat per l’empresa CineMedia & Heritage SL. Ha costat al voltant d’uns 9.000 euros i vol anar molt més enllà de la primera versió de l’e-Art que es va posar en marxa l’any 2015, de forma conjunta a les pintures de Valltorta i Gasulla, al País Valencià.
    La nova app millora substancialment les potencialitats tècniques de l’original per observar la batejada com “La Llegenda més Antiga de Catalunya”, el conjunt de l’Abric I que, amb uns 8.000 anys d’antiguitat, és un dels jaciments més importants de l’Art Llevantí, reconegut com a Patrimoni Mundial per la Unesco el 1998. Mentre la primera versió només permetia veure les pintures tal i com s’observen representades actualment, la nova permet reconstruir l’escena tal i com la veien els mateixos autors, tal i com van ser pintades, per poder-se fer una millor idea de la magnitud del conjunt i la complexitat narrativa i artística.
    Disposa d’una eina de zoom per ampliar l’àrea triada i possibilitat la visualització i amb tauletes d’última generació amb pantalles de gran lluminositat que es poden utilitzar també a ple sol. Els tècnics han pres mesures de la llum sobre l’abric en diferents moments del dia i de l’any per possibilitar-ho. Permet diferenciar la informació augmentada, entre animals o diferents grups de caçadors. També identifica un nou grup de figures situades al costat esquerre de l’escena principal.
    La nova aplicació serà utilitzada com a eina de suport per a les guies del jaciment, que efectuaran la visita equipades amb tauletes d’última generació per poder utilitzar un recurs que complementi les seves explicacions. Permetrà els visitants de l’Abric I visualitzar de forma virtual i amb alta definició les pictografies, analitzar la seva composició narrativa i millorar la seva comprensió. Es proporcionarà informació contextual i complementària a la vivència de la visita guiada. “Volem continuar liderant la inclusió de la tecnologia en la difusió, protecció, investigació i coneixement de l’art rupestre. És la nostra aposta des del primer dia que va obrir les portes el Centre d’Interpretació”, ha apuntat l’alcaldessa d’Ulldecona, Núria Ventura.
    A diferència de la primera versió, aquesta no es podrà descarregar obertament entre el gran públic. Més endavant, però, la idea és que l’app pugui ser utilitzada en escoles i centres d’ensenyament, atès que també permet la visualització augmentada a partir d’una fotografia. “Això és un recurs didàctic molt important: una escola té una imatge i l’aplicatiu i pot visionar les pintures”, ha recalcat el director de l’Agència Catalana de Patrimoni Cultural, Josep Manuel Rueda. La nova aplicació a més, està preparada també perquè en el futur pugui ajudar a la interpretació del paisatge que envolta el conjunt rupestre.