Les escultures de llibres tornen als carrers de Vila-seca

Diversos alumnes del’Escola d’Art i Disseny de Tarragona i l’Escola d’Art i Disseny de Reus realitzaran sengles escultures amb llibres i altres ornaments en diverses places i carrers

Per cinquè any a Vila-seca, el projecte urbà “Efímera. Art al carrer” convertirà els carrers delCentre Històric en un espai cultural on els llibres reciclats i la creació artística es donen la mà.

Organitzat per la regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Vila-seca amb la col·laboració del’Escola d’Art i Disseny de Tarragona i l’Escola d’Art i Disseny de Reus de la Diputació deTarragona, diversos alumnes realitzaran sengles escultures amb llibres i altres ornaments en diverses places, carrers i també al jardí del Castell de Vila-seca.

ESCOLA D’ART I DISSENY DE TARRAGONA

SOBRESENYALS, és un projecte de YAIZA CURIEL
Ubicació: Carrer del Compte de Sicart

Breu explicació: Banderes dissenyades a partir de pàgines de llibres que hanmarcat una part de la jove vida de l’autora. En una època on les banderes són mésque mai elements de confrontació, aquí pretenen treure esdevenir un element d’unió,unió de la humanitat entorn a les paraules, entorn al pensament, tot recordant lafamosa frase d’Elias Canetti “les banderes són evidentment vent. Són com trossosretallats de núvols, més propers i acolorits, subjectes i de forma permanent, que cridenl’atenció en el seu moviment. Els pobles, com si fossin capaços de dividir el vent, esvalen d’ell per assenyalar l’aire que està sobre ells com a propi”. Les banderes de la Yaiza, podríem perfectament anomenar-les les banderes del coneixement o les banderes de la concòrdia. Banderes per a un Sant Jordi universal.

ELS PILARS DEL CONEIXEMENT de l’EMMA RODRÍGUEZ
Ubicació: Carrer de Sant Antoni

Breu explicació: Columnes de llibres que s’enlairen i que sostenen un arc.Aquesta obra dona forma al que poden representar els llibres, i és que l’autora havolgut fer un joc de metàfores entre la columna que sustenta qualsevol estructura – com el propi cos humà – com les arquitectòniques. Aquí les columnes sustenten una arquitectura, un arc, un edifici. Aquí les columnes són fetes de llibres ja que és el coneixement el que donarà solidesa al nostre camí, ja que és el saber allò que ens donarà la capacitat de crear un nou món. La columna de llibres sustenta doncs la nostra existència i ens farà rics en el saber.

EL PEDESTAL DELS VALORS de l’EMMA RODRÍGUEZ
Ubicació: Plaça de l’Església Vella

Breu explicació: Pedestal/pòdium format per centenars de llibres. L’Emma havolgut crear un pedestal a manera de pòdium com el de les escultures clàssiques o com els dels monuments. Els monuments són invisibles com també ho és el coneixement o com aquells valors que sovint hi són però no es veuen i els llibres sónels contenidors d’aquests valors. En aquest monument que ha creat l’artista, l’escultura que hi hauria d’anar no hi és, i només se n’ha creat la base o el pedestal. Pedestal o base d’una escultura que ha estat creada amb llibres per tal de retre un homenatge alconeixement, i als valors, valors que els humans tenim i adquirim gràcies a la transmissió del pensament que contenen els llibres. La imaginació i el coneixement i la creativitat que cadascú hagi adquirit completarà aquest monument, com al famós conte El vestit del rei.

SENTITS LECTORS de PAULA NAVARRO
Ubicació: Jardí del Castell

Breu explicació: Quatre obres per a representar els sentits lectors. Quatre peces per tal de representar els sentits, i/o parts del cos humà, que la Paula consideradirectament relacionats amb la lectura: el cervell, el cor, la mirada, i l’oïda. L’autoraparla del físic, del mental i de l’espiritual jugant amb aquests elements de forma directai relacionada alhora que estableix paral·lelismes i metàfores i sobretot amb lesatribucions que se’ls hi suposa a alguns dels elements del nostre cos com el cor que aquí se’ns relaciona amb les emocions. I el altres tres sentits que també ens parlen del que veiem o del que podem i volem veure, del que escoltem o voldríem escoltar, i sobretot del que pensem i que gràcies als llibres no te límit i esdevé universal. Orella, ull, cor i cervell per a llegir, per a pensar i per a crear.

EL CAMI DE LA LECTURA d’IDAIRA PALENZUELA
Ubicació: Plaça de l’Església

 

Breu explicació: Camí de llibres, rajoles de llibres vermells. L’autora ha creat un camí vermell amb llibres que ens invita a recorre’l. Idaira utilitza els llibres com si fossin rajoles per a conduir-nos per una camí conegut i desconegut alhora, un camí vermellcom aquells recorreguts sovint prohibits. Aquí la prohibició no és una altra que l’esforç que provoca la voluntat d’endinsar-s’hi i el plaer que ens provoca el seu recorregut ja que la recompensa la trobarem en la lectura. Aquí el camí esdevé metàfora del coneixement. Camí que esdevé símbol de Sant Jordi.

HELICOÏDAL de ZOILA VEGA
Ubicació: Plaça d’Estudi

Breu explicació: Espiral de llibres. El moviment helicoïdal és un moviment rototranslació que resulta de combinar un moviment de rotació al voltant d’un eix dona amb un moviment de translació al llarg d’aquest mateix eix, el resultat és un moviment helicoïdal. Partint d’aquesta idea que dona el nom a l’obra, Zoila realitza una espiral que pretén ser una representació física del possible univers contingut en els llibres, una espiral dels coneixements que ens poden transmetre els llibres, de dins cap afora i de fora cap a dins, però infinita, que s’estrenyen i que s’eixamplen sense parar. Espiral que suggereix el moviment infinit en el que ens endinsem quan llegim.

El coneixement és poder JORDI HERMO
UBICACIÓ: Plaça de Voltes

Breu explicació: Tron de llibres per a llegir i saber, per a pensar, car el saber és poder. El Jordi, basant-se en la simbologia dels jocs de rol i de la filmografia a l’estil de “joc de trons”, el Jordiestableix un paral·lelisme entre el triomf que significa aconseguir una fita i el poder que ens pot transmetre la lectura al nodrir-nos de múltiples coneixements. A través de lahistoria el poder religiós i civil sovint s’ha representat assegut en un tron. Els trons han sigut el símbol dels monarques i dels déus des de l’edat antiga. Aquí si un juga, elpremi que obté pot ser el descobriment del món, i veure com la nostra mirada s’ampliai com el nostre coneixement cada cop te menys límits i també poder veure com alguns obstacles desapareixen davant nostre. Al seure en el que significa aquest tron, descobrim com el coneixement – que s’adquireix amb la lectura – no té límits i un

món de continguts es disposa sota nostre.