El Consell Comarcal de l’Alt Penedès va organitzar el dia 9 d’octubre a Vilafranca un acte informatiu en que la Secretaria de Territori de la Generalitat va presentar els treballs que s’estan fent en l’avanç del Pla Territorial Parcial del Penedès. Pel que fa a les infraestructures de mobilitat es contempla l’execució de l’Autovia A7, carretera lliure de peatge que substituirà la històrica CN340.
Ja fa massa anys que parlem i parlem del famós corredor mediterrani i que els diferents governs centrals no han estat capaços de resoldre amb la celeritat adequada. És una obra que des d’Algeciras fins a la Jonquera ha de substituir la actual CN340. Pel que fa al Baix Penedès està pendent la seva execució, actualment aturada en el municipi de Torredembarra fins a les obres iniciades però aturades en el municipi de Vallirana.
CN340 al seu pas pel Baix Penedès té un recorregut de 17 Km. passant per els municipis de: El Vendrell, Bellvei, Castellet i la Gornal (Alt Penedès) i l’Arboç, és a dir des del barri del Francàs (El Vendrell), Km 1.186 fins al Km 1.203. en direcció a Vilafranca. Amb els anys s’han permès accessos a la mateixa rasant de la carretera, camins, urbanitzacions , en total 112 en direcció a Vilafranca i 86 en direcció Tarragona i només un carril en cada sentit amb els perills que això comporta.
Estat de conservació intolerable, portem més de 15 anys que en aquest tram del Baix Penedès no es fa manteniment, com a conseqüència hi ha hagut un augment del numero d’accidents.
La pregunta és obligada: a la resta de comunitats hi ha el mateix tracte per part del Govern Central? En els pressupostos del 2019 hi haurà partida per resoldre la qüestió de la mobilitat a Catalunya que és competència de l’Estat?, s’acabaran les obres avui aturades a Catalunya? Aquests aspectes també ajuden a tenir credibilitat amb els que tenen responsabilitats. No hem d’oblidar que la CN340 és la més transitada de tot l’estat espanyol.
Camions a l’autopista AP7 la solució que darrerament s’ha fet per tal d’evitar accidents a l’actual CN340 enviant els camions a l’autopista des de Torredembarra fins a Vilafranca ha de ser temporal mentre no disposem d’una nova Autovia A7, perquè aquesta mesura minva els avantatges del ús de l’autopista como són la reducció de temps i la seguretat. És a dir l’autopista per les seves característiques tècniques, que dimanen de la Llei de Carreteres, han de complir amb una rasant, traçat, radis de curvatura, etc. que son més exigents que les de les carreteres nacionals. A més trànsit a l’autopista baixa la seguretat i es redueix el temps de recorregut.
Encariment del producte. El col·lectiu del transport es queixa i amb raó, els obliguen a abandonar la carretera gratuïta i anar a l’autopista AP7 amb la reducció de peatge del 50%. És un greuge amb la resta de l’estat on els apliquen un descompte del 75% , injust però no acaba aquí doncs qui abona la diferència? senzillament tots els ciutadans catalans, utilitzis o no l’autopista i cal preguntar-se aquest cost que abonen els transportistes qui el pagarà al final? senzillament incrementant el preu del producte transportat.
Ja n’hi ha prou! el Baix Penedès és terra de pas. D’acord ja ho hem assumit però és hora que el govern central sense més retards faci els deures com a la resta d’Espanya que vol dir les infraestructures eternament demanades.
Així ho veig
Jordi Sánchez Solsona
Calafell