Els Jardins Educatius comencen a fer-se realitat a l’EBM La Ginesta

Avatar photo

L’Ajuntament de Reus, a través de la regidoria d’Ensenyament i Política Lingüística i els serveis municipals d’Arquitectura i de Jardineria, ha iniciat els treballs que faran possible la transformació dels patis de les escoles bressol municipals en espais pedagògics de joc, d’experiència i d’aprenentatge pensats per al desenvolupament dels infants. El projecte Jardins Educatius s’inicia aquesta setmana amb els treballs a l’Escola Bressol Municipa l La Ginesta i reinventa la idea tradicional de pati d’escola per posar-ne en valor el seu potencial com a recurs educatiu.

La regidora d’Ensenyament i Política Lingüística, M. Dolors Sardà, acompanyada per tècnics municipals i representants de l’equip que executarà els treballs, ha visitat aquesta setmana l’Escola Bressol Municipal La Ginesta per supervisar l’inici del projecte, que en el cas d’aquest centre representa una inversió aproximada de 48.000 euros que executarà l’empresa Construccions Vinaixa.

La intervenció s’inclou en el pla d’inversions 2018 i també preveu que aquest any s’executin, després de l’EBM La Ginesta, les transformacions dels patis de les escoles bressol El Margalló i El Lligabosc.

L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, ha recordat que “el Govern de Reus està compromès amb la voluntat d’oferir a la ciutadania uns serveis innovadors i de qualitat, també en l’àmbit de l’educació de 0 a 3 anys, i el projecte que impulsem respon a aquesta reflexió i a aquest compromís”.

Nou model pedagògic a les EBM
El pla director del projecte Jardins Educatius de les escoles bressol municipals defineix les accions que es realitzaran a cada centre per tal que els infants puguin trobar-hi diferents possibilitats de joc, de descoberta, de mobilitat, d’amagatall, de tranquil·litat i de desenvolupament. La idea general que es promou des de la Regidoria d’Ensenyament i Política Lingüística és aprofitar els elements naturals dels patis, relacionar-los amb la resta d’elements, i integrar-los amb el paisatge i l’entorn, d’acord al projecte educatiu dels centres.

En aquest sentit, el projecte enllaça amb el canvi de model pedagògic que està implantant en els darrers anys la xarxa municipal d’escoles bressol dins les aules, i que promou la lliure circulació dels infants pels diferents espais de l’equipament per fomentar la seva autonomia i llibertat d’actuació, per tal d’afavorir el seu desenvolupament evolutiu.

La concepció pedagògica dels jardins educatius va des del tipus de paviment, als accessos, les tanques perimetrals, els coberts, els elements naturals i el mobiliari. En relació als elements de joc, es diferencia entre els elements lúdics de joc pròpiament dits (tobogans, estructures, jocs pintats…), elements de joc naturals (arbres, jardineria, etc… per ser propiciadors de joc), i elements arquitectònics que poden facilitar o enriquir el joc (escales, porxos, desnivells, etc…).

La proposta ja s’ha treballat amb les direccions dels centres, amb la voluntat d’implicar les comunitats educatives —infants, mestres, famílies i Ajuntament— en l’execució del projecte.

Propostes d’intervenció
El document, encarregat per l’Ajuntament a l’arquitecte Lluís Salat, incorpora fitxes amb les propostes pedagògiques i les intervencions a realitzar en cada una de les sis escoles bressol municipals.

EBM La Ginesta
La proposta pedagògica té com a objectiu afavorir el joc lliure de l’infant, facilitant que decideixi per ell mateix amb quin material vol jugar, utilitzant la seva creativitat, imaginació, destresa, força… La proposta d’intervenció augmenta les zones d’ombra amb diferents pèrgoles, i naturalitza l’espai amb un perímetre verd, nou arbrat, la millora de l’hort, i nous elements de joc: panells musicals, taula d’experimentació, camí sensorial, elements de joc simbòlic, entre altres.

EBM El Margalló
L’escola disposa d’un pati de dimensions reduïda. La proposta d’intervenció planteja fer ús d’espai del jardí de Mas Juroca, seu del Centre Cívic Migjorn, per ampliar la zona de joc. Entre altres elements, es modificarà la tanca perimetral, es crearan desnivells i pendents, s’habilitarà una zona de relax i s’afegiran zones d’obra, una font d’aigua i elements de joc simbòlic. El pressupost d’inversions 2018 inclou aquest projecte, que s’executarà en les pròximes setmanes.

EBM El Lligabosc
El projecte pedagògic defineix un jardí ric en aventures, reptes i experiències que variï al llarg de l’any. Per fer-ho, caldrà ampliar el pati amb una pineda limítrof, actualment en desús. Aquest espai caldrà condicionar-lo i naturalitzar-lo; i es crearà una terrasseta per al joc simbòlic. Entre altres intervencions, es col·locarà una pèrgola sobre el sorral; i es naturalitzarà el perímetre sud-est de l’escola. Aquesta intervenció s’executarà en les pròximes setmanes.

EBM El Marfull
L’escola disposa de quatre patis interiors i un cinquè exterior de majors dimensions. La proposta busca millorar les relacions interior-exterior per donar continuïtat als patis del model pedagògic de les aules. Es plantegen renovacions puntuals a cada espai amb la renovació de paviments, creació d’espais d’ombra i renovació d’estructures de fusta. S’instal·laran nous jocs de psicomotricitat, taules pel joc simbòlic, i jardineres, entre altres elements.

EBM L’Olivera
L’escola ja està molt adaptada als criteris de jardins educatius. La proposta d’intervenció reforça elements per avançar en l’objectiu pedagògic d’afavorir el creixement integral dels infants a partir de la seva interacció amb la natura. Així, es reforçaran els elements verds i naturals, i els espais d’ombra i de joc. Es projecta un caminet amb diferents textures, un sorral de còdols, passeres de pedres i troncs a diferents nivells, amagatalls i túnels vegetals, una caseta de fusta, entre altres elements.

EBM Montsant
El projecte pedagògic es basa en l’autonomia i la llibertat d’actuació de l’infant per millorar el seu desenvolupament evolutiu. La proposta crea itineraris amb troncs, amb desnivells i equilibris, un circuït d’aigua, espais de relax amb gespa artificial i coixins, espais per al joc simbòlic, d’amagatall, d’experimentació, i espais de terra amb diferents textures, entre altres elements.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La Fira Centre Comercial tanca el 2018 consolidant el seu creixement

Notícia següent

El Port de Tarragona mou 4.000 vehicles en menys de 48 hores

Notícies relacionades