El Port de Tarragona estén la ruta Ro-Ro amb Turquia fins a Madrid en tren

    És el primer servei ferroviari regular que transporta contenidors amb origen del Port de Tarragona

    Azuqueca. Imatge cedida pel Port de Tarragona

    Després de superar amb èxit les proves pilot Ekol Logistic ha començat a operar setmanalment aquest servei que uneix la terminal intermodal de La Boella, situada al Port de Tarragona, fins al Port Sec d’Azuqueca de Henares (Madrid).

    El temps en el moviment de les mercaderies des de que es descarreguen al Port de Tarragona per via marítima gràcies a les rampes Ro-Ro, fins que arriben a Madrid per via fèrria és molt competitiu, realitzant tot el procés en un total aproximat de 12h.

    El trajecte es realitza un cop per setmana en combois de 16 vagons on s’hi carreguen 32 UTIs (unitat de transport intermodal), de 45 peus, la capacitat màxima. Aquesta freqüència, capacitat i velocitat permet que una mercaderia procedent de Turquia arribi al client final en 5 dies.

    Després de l’èxit assolit per aquest nou servei ferroviari, altres empreses del sector logístic s’han interessat en ell. El block train (un comboi on tota la càrrega pertany un mateix client) que en aquests moments té com a únic client Ekol Logisitic espera convertir-se en multiclient pròximament.

    Una nova finestra d’oportunitat

    Aquesta connexió amb Azuqueca de Henares confirma l’aposta del Port de Tarragona per la connectivitat com a node logístic amb el centre de la península. Així mateix, obre la possibilitat d’ampliar la seva activitat oferint als clients del Port noves oportunitats abans de l’entrada en funcionament de la nova PortTarragona Terminal Guadalajara – Marchamalo.

    L’estratègia del Port de Tarragona pel ferrocarril i la càrrega general ha permès ampliar el radi d’acció més enllà del seu hinterland actual. Han convertit destinacions allunyades i poc viables econòmicament en rendibles i atractives per als clients.

    Les noves inversions previstes a la terminal intermodal de La Boella, recollides en el memoràndum de col·laboració amb CTC, facilitaran encara més si cap que qualsevol mercaderia que arribi a Port de Tarragona surti en molt poc temps per via fèrria direcció al centre de la península per ser distribuïda cap a qualsevol punt en poques hores.

    L’entrada en funcionament del Corredor ferroviari del Mediterrani el 2023 completarà aquesta estratègia intermodal facilitant que l’eficiència de l’operativa ferroviària cap el centre de la península es traslladi també cap els principals nodes logístics del centre i nord d’Europa.