Si hi ha un tema que no passa desapercebut a Barcelona és el del turisme. Fa uns dies, centenars de persones van sortir als carrers de la capital catalana per mostrar el seu rebuig contra la situació que viu la ciutat respecte a l’arribada massiva dels turistes. El ressò que es va fer d’aquesta manifestació – incentivat per l’ús de pistoles d’aigua contra alguns visitants estrangers – va generar molt de debat a mitjans internacionals com la BBC, CNN, Sky News, que no van dubtar a compartir aquestes imatges.
Els preus del lloguer, la disminució dels comerços locals i la gran afluència de turistes són algunes de les crítiques que es van emmarcar en la concentració. I, en general, del debat que genera aquesta temàtica. Les xarxes socials han sigut el catalitzador de tots els vídeos i imatges del passat dissabte, parant una especial atenció a la ‘ruixada d’aigua’ als turistes que es trobaven visitant Barcelona. Però concretament X és el canal on es genera més debat sobre aquest tema, i a través d’aquesta ha nascut un nou mètode per ‘espantar’ els turistes que tinguin pensat venir a la ciutat.
‘Pànic’ per generar alarma
Alguns usuaris d’aquesta aplicació han aprofitat les imatges que es van fer virals de l’atac d’un tauró a la costa mexicana per intentar atemorir els visitants. Aquesta pràctica s’ha anat popularitzant durant tota la setmana, i diversos usuaris l’han fet servir amb diversos exemples.
⚠️⚠️SHARK ATTACK IN BCN⚠️⚠️
Please tourists DON’T GO TO BARCELONA any time soon. More than 150 SHARK attacks have been reported during the last week and all the victims were tourists from central and northern Europe (lovingly known as ‘guiris’ by the locals). pic.twitter.com/ggYagB9yp8
— nube (@iimpactrueno) July 8, 2024
A banda del tauró, alguns també han aprofitat l’ocasió per alarmar sobre la ‘perillositat‘ de Barcelona amb els estrangers, utilitzant el vídeo viral de les dues noies amb les pistoles d’aigua. A més, les notícies que parlen dels robatoris i l’aparent ‘inseguretat’ dels carrers, també són productes d’aquest tipus de bromes que tenen la intenció d’alarmar els visitants perquè trïin altres destinacions aquest estiu.
You’re absolutely right, angry protesters are always spraying water and other chemical substances to innocent working class tourists in Barcelona’s most popular attractions. It’s highly advisable to avoid the city because it has become a very dangerous place. https://t.co/WhcB1iG1Zg
— Àlex (@alexsnclmnt) July 8, 2024
El ressò internacional
Més enllà d’aquests fets i la seva intenció provocativa i de paròdia, és evident que la mobilització popular arran de la situació amb el turisme a Barcelona ha despertat un debat molt intens. De fet, alguns dels mitjans internacionals que van fer-se ressò, van arribar a utilitzar paraules com ‘pànic turístic’ o ‘assetjament de turistes’.